BRATISLAVA.
Uviedol to v reakcii na návrh novely zákona o hazardných hrách z dielne Ministerstva financií (MF) SR podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) pre potravinárstvo a obchod Dušan Janíček.
Návrh novely zákona podľa neho dáva do jednej roviny hazard v kasíne a podobných zariadeniach s usporadúvaním marketingových akcií na podporu predaja, kde účastník nevkladá peňažné prostriedky, ale formou kupónov, zaslaním EAN kódu výrobku alebo vyplnením dotazníka sa dostáva do žrebovania.
"Propagačné súťaže navrhujeme nezaraďovať medzi hazardné hry, pretože účastníci v ich rámci nevykladajú peňažné prostriedky na dosiahnutie výhry, ale za ne získavajú konkrétny tovar. Ak by sa návrh novely nezmenil, na propagačné súťaže by sa vzťahoval režim hazardných hier, čo znamená, že by sa mohli organizovať len na základe udelenej všeobecnej licencie a musela by sa za ne platiť finančná zábezpeka a odvody," konštatoval.
Okrem toho nemôžu byť účastníkmi hazardných hier deti, ktoré by tak prišli o možnosť zapojiť sa do spotrebiteľských súťaží individuálne, ale aj kolektívne, napríklad prostredníctvom škôl.
Zaradenie týchto marketingových aktivít medzi hazardné hry by bolo veľmi neštandardné a znevýhodňovalo by iba domáce podnikateľské subjekty.
Štát totiž nemôže brániť ich prevádzkovaniu v zahraničí a ani tomu, aby sa do nich zapájali slovenskí spotrebitelia, ktorí by sa preto mohli v ešte väčšej miere orientovať na nákup zahraničného tovaru, vrátane potravinárskeho.
"V období, keď hľadáme všetky možné opatrenia na zvyšovanie podielu predaja domácich potravín v obchodných reťazcoch podnikajúcich na našom území, nemôžeme obmedzovať taký dôležitý marketingový nástroj, akým sú propagačné súťaže," zdôraznil Janíček.
"Uvedomujeme si, že v záujme konsolidácie verejných financií hľadá štát doslova každé euro, ale ak dokážeme na vnútornom trhu realizovať viac našich výrobkov, zvýši sa nielen zamestnanosť, ale aj príjmy štátnej pokladnice. Nemáme nič proti sprísňovaniu pravidiel pre hazardné hry, ale dôsledne rozlišujme, čo medzi ne naozaj patrí. Spotrebiteľské súťaže to rozhodne nie sú," dodal podpredseda SPPK.