Zmenšovanie balení potravín nemusí automaticky znamenať znižovanie príjmov predajcu.
BRATISLAVA. Šéf spoločnosti Unilever pre západnú Európu Jan Zijderveld má jasno v tom, že kríza kontinentom ľahko neprejde a treba počítať s tým, že Európania schudobnejú, píše portál iDNES.cz.
Firma vyrábajúca potraviny, ale napríklad aj pracie prášky, preto nasadzuje stratégiu, ktorá sa jej osvedčila v chudobnej Ázii - ponúka menšie balenie svojich výrobkov.
Zijderveld o novej stratégii spoločnosti hovoril v nemeckom denníku Financial Times Deutschland. "Chudoba sa vracia do Európy," konštatoval muž, ktorý je vo vedení firmy od začiatku minulého roka.
A hneď prešiel v rozhovore k tomu, ako je potrebné tomuto faktu čeliť. "Keď Španiel vydáva za nákup v priemere už len 17 eur, tak mu nemôžem predávať prací prášok za polku jeho rozpočtu," povedal denníku.
Španielom preto teraz firma ponúka zmenšená balenie pracieho prostriedku Surf, ktorý vystačí len na päť pracích cyklov.
Grékom zase začala spoločnosť predávať menšie balenie zemiakovej kaše a majonézy. Menšie balenie výrobkov sa firma chystá čoskoro zaviesť aj vo Veľkej Británii.
Zmenšovali aj v Česku
Menšie balenia výrobkov firmy sa už pred časom objavili aj v Česku. Malé vrecká tatárskej omáčky Hellmann 's si môžu ľudia kupovať v obchodoch už zhruba dva roky a tento rok k nim pribudlo malé balenie zmrzliny Carte d'Or (450 ml, skôr len 900 ml).
"Ponúkané balenia výrobkov zodpovedajú potrebám spotrebiteľov, ktorých požiadavky neustále monitorujeme a svoje portfólio podľa týchto preferencií priebežne upravujeme, a to nielen čo do chuťových variantov, ale aj veľkosti," povedala iDNES.cz hovorkyňa Unileveru Martina Janebová.
Firma sa podľa nej na základe svojich prieskumov prispôsobila tomu, že české domácnosti majú menšie finančné možnosti ako predtým.
"Ponuku menších balení výrobkov budeme ďalej rozširovať," dodala hovorkyňa ako odpoveď na otázku, či sa tým spoločnosť pripravuje na chudobu v Európe.
Menšie balenie nemusí znamenať prepad príjmov
Na prvý pohľad by sa zdalo, že sa firma pri zavádzaní menších balení zmierila s tým, že jej príjmy klesnú, Zijderveld to však tak jednoznačne nevidí.
"V Indonézii predávame jednotlivé balenia šampónu za dva až tri centy, a predsa zarábame dobré peniaze," uviedol. "Vieme, ako sa to robí, ale v čase pred krízou sme to v Európe pozabudli," dodal v rozhovore.
Zijderveld zodpovedá za rozvoj tretieho najväčšieho výrobcu potravinárskeho a spotrebného tovaru od januára 2011. Kým príjmy niektorých veľkých koncernov v západnej Európe vlani stagnovali alebo oslabovali, Unilever pod jeho vedením zvýšil tržby o 0,7 percenta. V prvom polroku 2012 stúpol obrat firmy o 1,1 percenta.
Spoločnosť ale v ďalšom výhľade počíta s pomalším rastom. V Európe si naplánovala v potravinárskom segmente rast obratu o dve desatiny percenta.
Autor: idnes.cz