Autá môžu našu ekonomiku ťahať pomalšie

Z automobilového sektora prichádzajú signály o poklese produkcie aj objednávok.

Príspevok automobiliek k medzikvartálnemu rastu našej ekonomiky sa podľa ekonómov zníži.

BRATISLAVA. Výroba áut najviac prispieva k tomu, že si slovenská ekonomika v prvých dvoch kvartáloch roka pripísala medziročný rast okolo troch percent. V Európe je takýto rast skôr výnimkou.

„Bez áut by naše HDP pravdepodobne stagnovalo, možno by sa aj zmenšovalo,“ hovorí hlavný ekonóm VÚB banky Zdenko Štefanides.

Automobilky nabehli na výrobu nových modelov. Najmä preto zvýšili výrobu.

Šéf personálnej agentúry Trenkwalder Luboš Sirota však v rozhovore pre SME povedal, že jedna z našich automobiliek podľa informácií, ktoré má, svoju dennú výrobu zníži.

„Nepoviem ktorá. Hovorí, že pôjde mínus desať percent z dennej produkcie nadol, mínus 400 áut,“dodal .

Zatiaľ hovoria o raste

info
Rast ekonomík
Fakty

Rast HDP v II. kvartáli 2012 medziročne/oproti I. kvartálu tohto roka: (v %)

  • Slovensko: 2,9 / 0,7
  • Nemecko: 1,0 / 0,3
  • Eurozóna: –0,4 / –0,2

Odhad na celý rok 2012:

  • Slovensko: 2,5

Zdroj: Eurostat, MF SR

Žilinská Kia aj bratislavský Volkswagen hovoria o raste výroby. Kia vyrobila za sedem mesiacov vyše 167-tisíc áut, čo je medziročný nárast o jedenásť percent.

„Aktuálne máme dosť objednávok vďaka spusteniu sériovej výroby dvoch modelov,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Rast objednávok firma očakáva aj v druhej polovici roka.

Volkswagenu pomohla k medziročnému rastu nová produkcia mestských áut. Polročné dáta zverejní na budúci týždeň.

PSA Peugeot Citroën sa k údajom o produkcii nevyjadril. Odvolal sa na situáciu vo Francúzsku a v koncerne PSA. Koncern ešte v júli oznámil, že vo Francúzsku prepustí osemtisíc zamestnancov.

Šéf odborov trnavského závodu Milan Minárech pred mesiacom pre SME povedal, že kapacita tohto závodu je využitá na 74 percent a fabrika má veľa nevýrobných dní.

„Trnavský závod má síce najnižšie objednávky za celú svoju existenciu, ale držíme sa noriem. Prepúšťať sa u nás nebude,“ povedal Minárech koncom minulého týždňa.

O týždňovej odstávke vo fabrike v októbri povedal, že je plánovaná. Súvisí s prechodom na výrobu nového modelu Peugeot 208 a dolaďovaním výrobných liniek. Firma sa k odstávke nevyjadrila.

Čo ukazujú dáta

grafm_res.jpg

O poklese výroby a aj nových objednávok v automobilovom priemysle hovorí neoficiálne aj jeden zo subdodávateľov, ktorý nechcel byť menovaný.

„Obe automobilky, s ktorými spolupracujeme, upravili výrobný program, aj keď jedna z nich ide s výrobou nadol len kozmeticky. Priamo to cítime na našej výrobnej kapacite,“ povedal.

Automobilový priemysel je už podľa neho za svojím maximom, ktoré dosiahol v druhom štvrťroku.

Štatistické dáta naznačujú, že kým v prvých mesiacoch roka produkcia automobiliek rástla, v júni sa mierne spomalila.

„Mohlo by to signalizovať, že automobilky dosiahli plnú produkciu a v ďalších mesiacoch bude kolísať,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Znamenalo by to, že automobilky nemusia ťahať ekonomiku tak ako doteraz. „Ich medzikvartálny príspevok bude nízky, možno až nulový,“ predpokladá Koršňák. V najbližších mesiacoch tak nemusia prispievať ani k rastu zamestnanosti.

Správanie automobiliek sa u nás sleduje a môže byť významným signálom pre nálady spotrebiteľov, aj iných firiem. Index podnikateľskej dôvery v priemysle, ktorý sleduje Štatistický úrad, v júli výraznejšie klesol a dostal sa na úroveň spred roka.

Čína výpadok nepokryje

V poslednom období neprišli najlepšie správy ani z Nemecka, kde smeruje pätina nášho vývozu.

„Nové priemyselné objednávky v Nemecku medziročne klesajú už od januára. V júni sa ich medziročné oslabenie prehĺbilo na mínus 7,8 percenta,“ hovorí hlavný ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo. Je to najhorší výsledok od októbra 2009.

Situáciu nezachráni ani čínsky trh. „Čína je dôležitý rastúci trh, ale zrejme nedokáže kompenzovať výpadok na európskom trhu,“ povedal Štefanides.

Pre naše fabriky je tak podstatné, aby si udržali konkurencieschopnosť. Firmy v Európe sa budú snažiť optimalizovať svoje náklady.

„Ťažko povedať, či zlé správy nebudú pre nás na konci dňa aj dobrými,“ dodal Štefanides.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 124
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 849
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 177
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 504
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 183
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 726
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 433
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 678

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

KULTÚRA

Rozdali Brit Awards: Najlepší britský album nahral Bowie

Pozrite si zoznam všetkých víťazov cien najlepšej britskej hudby.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop