Letoví dispečeri dostanú nové sídlo za 30 miliónov

Dispečeri zodpovední za riadenie letov nad Slovenskom dostanú nové priestory za 30 mil. eur.

BRATISLAVA. Štátny podnik Letové prevádzkové služby SR (LPS) si už tak nebude musieť prenajímať staré priestory od spoločnosti BTS Cargo & Hangar Services a ročne ušetrí okolo 170 tis. eur, informoval v stredu denník Hospodárske noviny (HN).

Do budovy, ktorú v roku 2008 začala stavať firma J&T Real Estate a v týchto dňoch ju dokončujú, sa LPS presťahuje v septembri. Do roku 2019 bude musieť splácať úver v objeme 26 mil. eur, ktorý podniku v auguste poskytla česká Komerční banka.

Riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Bartoš tvrdí, že splácanie úveru zvládnu, hoci v minulom roku zisk podniku nedosiahol výšku jednoročnej splátky. Náklady na úver si totiž bude môcť zaúčtovať do poplatkov, ktoré bude žiadať od prepravcov využívajúcich prelet nad Slovenskom.

Hlavným dôvodom investície je prísna európska legislatíva.

"Fungujeme na zariadeniach z 80. rokov. Ak by sme odkladali realizáciu tohto projektu, už o dva roky nemusí letecký úrad akceptovať tento stav a nepredĺži nám licenciu," uviedol Bartoš pre HN. V praxi by to znamenalo uzavretie slovenského vzdušného priestoru a odkláňanie letov cez susedné štáty.

Nové priestory a technológie LPS majú prispieť najmä k vyššej bezpečnosti.

"Zvýši sa aj priepustnosť vzdušného priestoru vzhľadom na väčší počet sektorov riadiacich letovej prevádzky," tvrdí Bartoš. V starej budove je päť sektorov, odkiaľ dispečeri komunikujú s lietadlami. V novej budove ich bude šestnásť, čo umožní v budúcnosti obslúžiť viac letov.

V júli tohto roka to bolo rekordných 1 652 lietadiel. Európska únia žiada, aby členské krajiny už teraz zabezpečili kapacity na ďalších tridsať rokov.

Bývalý pilot Českých aerolínii a letový inštruktor Ján Janok hovorí, že aj napriek zastaraným technológiám patrí Slovensko v riadení letovej prevádzky medzi vysoký nadpriemer vo svete. Riadenie letov modernizujú aj ďalšie krajiny Európy, do nových priestorov sa sťahujú aj maďarskí dispečeri.

Letové prevádzkové služby, š.p. so sídlom v Bratislave vznikli 1. januára 2000, majú kmeňové imanie vo výške 50,8 mil. eur. Podnik je nástupcom bývalej organizácie Riadenie letovej prevádzky SR, vykonáva letové prevádzkové služby, leteckú informačnú a letecké telekomunikačné služby a ďalšie činnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.