Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť

Brusel chráni medvede a rysy vo Fatre. Môže sa im prispôsobiť aj trasa výstavby úseku D1.

BRATISLAVA. Do konca tohto volebného obdobia bude každá časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami aspoň vo výstavbe. Verí v to minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

Zámer sa podľa neho podarí naplniť, ak Brusel presvedčíme, že aj časť autostrády medzi Turanmi a Hubovou je dosť šetrná voči prírode. Euroúradníci totiž pochybujú, či je správne viesť diaľnicu cez Fatru namiesto toho, aby sa postavil popod chránenú prírodu tunel.

Len ak to inak nejde

info
Sporný úsek
Turany ­ Hubová
  • Pôvodne sa mal tento úsek stavať ako súčasť balíka PPP.
  • Európska investičná banka na PPP neposkytla úver pre ochranu prírody.
  • PPP zrušili a teraz sa má stavať z eurofondov.

Počiatek chce povrchový variant cesty pretlačiť v Bruseli cez opatrenia, ktoré by negatívny vplyv na prírodu zmiernili.

„Ak sa Európska komisia stotožní s naším názorom, budem na konci tohto funkčného obdobia odovzdávať diaľnicu D1 so všetkými úsekmi vo výstavbe,“ napísal pre Hospodárske noviny.

Brusel čaká od Počiatka viac. „Súčasná trasa diaľnice bude mať významný vplyv na chránené územia.

Ak slovenskí predstavitelia chcú túto alternatívu, musia preukázať, že nie sú žiadne iné realizovateľné alternatívy a že projekt je nevyhnutný vo verejnom záujme,“ povedali pre SME predstavitelia Európskej komisie v Bruseli.

Ochranári už dlho tvrdia, že diaľnica má aj iné trasy, ktoré by menej ohrozovali fatranské rysy či medvede.

Vedecký pracovník Ján Topercer uprednostňuje variant diaľnice s asi šesťkilometrovým tunelom Korbeľka. „Pre prírodu to vychádza neporovnateľne lepšie,“ tvrdí.

Takýto tunel nie je podľa ministerstva alternatívou. „V tomto horskom prostredí je vždy riziko vplyvov na životné prostredie,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Podporu očakáva ministerstvo aj od starostov dotknutých obcí. Získa ju napríklad z Hubovej.

Starosta obce Stanislav Nechaj hovorí, že v posledných rokoch na tunajšej ceste zahynulo pri nehodách vyše dvadsať ľudí a len dva medvede, ktoré chcú environmentalisti chrániť. Preto je dôležité stavať čo najskôr, hovorí.

Diaľnica po roku 2020?

Ak by euroúradníci donútili zmeniť trasu plánovanej cesty, štát očakáva, že sa dostane do časového sklzu. „To by mohlo znamenať, že výstavba sa tu začne až za ďalšej vlády,“ povedal Kóňa.

Celá D1 by potom bola v dohľadne až po roku 2020, dodal. Podľa Topercera zdržanie nemusí trvať dlhšie než rok.

Vo výstavbe by na konci tohto volebného obdobia mal byť úsek so 7,5­kilometrovým tunelom Višňové a ďalší, ktorý naň nadväzuje. Tunel sa má začať stavať tento rok.

Celá stavba trvá 5,5 roka, a tak do ďalšieho volebného obdobia zostanú práce asi na dva roky. Ďalšie časti okrem obchvatu Prešova sa môžu dokončiť, kým bude Počiatek za tejto vlády v ministerskom kresle.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 973
  2. Od septembra opäť po starom 5 463
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 558
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 801
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 805
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 797
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 234
  8. Ako sme jazdili v socializme 1 198
  9. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 068
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla, slovenskí hokejisti zdolali v príprave Česko

Víťazstvo je dobré, ale vieme, že musíme hrať lepšie, priznal nový kouč Slovákov.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.