Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť

Brusel chráni medvede a rysy vo Fatre. Môže sa im prispôsobiť aj trasa výstavby úseku D1.

BRATISLAVA. Do konca tohto volebného obdobia bude každá časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami aspoň vo výstavbe. Verí v to minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

Zámer sa podľa neho podarí naplniť, ak Brusel presvedčíme, že aj časť autostrády medzi Turanmi a Hubovou je dosť šetrná voči prírode. Euroúradníci totiž pochybujú, či je správne viesť diaľnicu cez Fatru namiesto toho, aby sa postavil popod chránenú prírodu tunel.

Len ak to inak nejde

info
Sporný úsek
Turany ­ Hubová
  • Pôvodne sa mal tento úsek stavať ako súčasť balíka PPP.
  • Európska investičná banka na PPP neposkytla úver pre ochranu prírody.
  • PPP zrušili a teraz sa má stavať z eurofondov.

Počiatek chce povrchový variant cesty pretlačiť v Bruseli cez opatrenia, ktoré by negatívny vplyv na prírodu zmiernili.

„Ak sa Európska komisia stotožní s naším názorom, budem na konci tohto funkčného obdobia odovzdávať diaľnicu D1 so všetkými úsekmi vo výstavbe,“ napísal pre Hospodárske noviny.

Brusel čaká od Počiatka viac. „Súčasná trasa diaľnice bude mať významný vplyv na chránené územia.

Ak slovenskí predstavitelia chcú túto alternatívu, musia preukázať, že nie sú žiadne iné realizovateľné alternatívy a že projekt je nevyhnutný vo verejnom záujme,“ povedali pre SME predstavitelia Európskej komisie v Bruseli.

Ochranári už dlho tvrdia, že diaľnica má aj iné trasy, ktoré by menej ohrozovali fatranské rysy či medvede.

Vedecký pracovník Ján Topercer uprednostňuje variant diaľnice s asi šesťkilometrovým tunelom Korbeľka. „Pre prírodu to vychádza neporovnateľne lepšie,“ tvrdí.

Takýto tunel nie je podľa ministerstva alternatívou. „V tomto horskom prostredí je vždy riziko vplyvov na životné prostredie,“ povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.

Podporu očakáva ministerstvo aj od starostov dotknutých obcí. Získa ju napríklad z Hubovej.

Starosta obce Stanislav Nechaj hovorí, že v posledných rokoch na tunajšej ceste zahynulo pri nehodách vyše dvadsať ľudí a len dva medvede, ktoré chcú environmentalisti chrániť. Preto je dôležité stavať čo najskôr, hovorí.

Diaľnica po roku 2020?

Ak by euroúradníci donútili zmeniť trasu plánovanej cesty, štát očakáva, že sa dostane do časového sklzu. „To by mohlo znamenať, že výstavba sa tu začne až za ďalšej vlády,“ povedal Kóňa.

Celá D1 by potom bola v dohľadne až po roku 2020, dodal. Podľa Topercera zdržanie nemusí trvať dlhšie než rok.

Vo výstavbe by na konci tohto volebného obdobia mal byť úsek so 7,5­kilometrovým tunelom Višňové a ďalší, ktorý naň nadväzuje. Tunel sa má začať stavať tento rok.

Celá stavba trvá 5,5 roka, a tak do ďalšieho volebného obdobia zostanú práce asi na dva roky. Ďalšie časti okrem obchvatu Prešova sa môžu dokončiť, kým bude Počiatek za tejto vlády v ministerskom kresle.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 171
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 071
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 960
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 848
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 780
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 018
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 251
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 654
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.