Prioritou pre diaľnice zostáva využitie eurofondov

Ministerstvo dopravy chce naďalej uplatniť PPP projekty iba pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a nadväzujúcich úsekov rýchlostnej cesty R7.

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy považuje za absolútnu prioritu vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest naďalej vyčerpanie všetkých peňazí z Operačného programu Doprava.

Eurofondy sú totiž v súčasnosti najvýhodnejšou formou financovania infraštruktúrnych projektov. PPP projekty sú podľa rezortu vhodnou alternatívou všade tam, kde nemožno použiť financovanie z eurofondov.

"Horúcim kandidátom na PPP financovanie je obchvat Bratislavy D4 a na ňu nadväzujúce úseky R7, ktoré ležia v Bratislavskom kraji. Dnes totiž nie je možné financovať tieto projekty ležiace pri hlavnom meste z eurofondov. So žiadnym iným diaľničným projektom financovaným cez PPP sa v tejto chvíli nepočíta," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Premiér Robert Fico (Smer-SD) nedávno kritizoval nízke ponukové ceny uchádzačov v diaľničných tendroch, ktoré začali ešte v čase bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Podľa Fica diaľnice treba stavať v závislosti od finančných možností aj cez PPP projekty, tie sú však pre štát z hľadiska následného splácania nákladov počas trvania koncesie drahšie.

V doterajších tendroch na výstavbu diaľničných úsekov boli ponuky stavebných spoločností a združení výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Zmenilo sa to v tendri na výstavbu vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec - Skalité, kde sa rozdiely medzi navrhnutými a predpokladanou cenou podstatne znížili. Ponuky sa už začali približovať pôvodne očakávaným nákladom.

Znižuje sa tiež počet uchádzačov či združení, v spomínanom tendri sú iba štyria. Najlacnejšie chce diaľnicu na Kysuciach postaviť združenie firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav, a to za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur. Ponuky ďalších troch uchádzačov sa pohybujú na úrovni 91,6 % až 96 % z odhadovanej sumy.

"Zníženie rozdielu medzi odhadovanými cenami a ponukami uchádzačov sme zatiaľ nezaznamenali okrem tejto jednej súťaže, ktorej sa naša spoločnosť nezúčastnila," zareagovala pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová. V ostatných diaľničných súťažiach, kde boli ponuky stavbárov ešte hlboko pod predpokladmi štátnej expertízy, sa Skanska zúčastňovala.

Spoločnosť sa v tendri na diaľnicu Svrčinovec - Skalité nezúčastnila, rezervuje si svoje kapacity na stavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové. Skanska a Strabag chcú diaľnicu v dĺžke 13,4-kilometra postaviť najlacnejšie, a to za 328,3 mil. eur, čo je 37,7 % z predpokladanej ceny 896,53 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch skupín sú v rozmedzí 42,7 % až 52,9 % oproti odhadu expertízy. Ponuky ešte vyhodnocuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Príliš veľký rozdiel odhadovanej a reálne vysúťaženej ceny môže mať podľa rezortu dopravy dva dôvody. Buď bola chybná štátna expertíza, ktorá robila odhady, alebo boli ponúknuté ceny súťažiacich umelo stlačené nadol pod trhové hodnoty. "Prečo, je skôr otázka na samotných stavebníkov a bývalé vedenie ministerstva.

Buď budú postavené diaľnice nekvalitné, alebo je takéto konanie len zásterkou, ako má súťaž vyhrať vybraný spriaznený uchádzač. Umelo nízke ceny, ktoré sa potom budú kompenzovať veľkorysými dodatkami, určite nie sú transparentnou cestou, ako stavať diaľnice," uviedol Kóňa.

Obstarávanie infraštruktúrnych projektov podľa neho prechádza verejnou súťažou, ktorá generuje ceny na základe trhových princípov, nie na základe politického zloženia parlamentu. Odpovedal tak na otázku, či zmeny v ponukách môžu súvisieť s výmenou vlády a vedenia rezortu.

KDH sa nazdáva, že sa naplno preukazuje vláda Smeru ako vláda kartelu finančných skupín. "My sme v prvom rade pozerali na transparentnosť a peniaze našich občanov, ktorí to platia cez štátny rozpočet, preto ceny boli nižšie, počet uchádzačov vyšší, a to pri zachovaní najväčších štandardov kvality. Vláda Smeru spochybňovaním týchto pravidiel vytvorila prostredie, ktoré prináša istoty len pre ich mecenášov," vyjadril sa pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.

Štátna expertíza podľa lídra kresťanských demokratov zahŕňa maximálne riziká. Tvrdí, že ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, tak je veľké riziko, že finančne skupiny už rozhodli, komu vláda istôt Smeru zákazku pridelí. Uviedol to o ponukách na diaľnicu Svrčinovec - Skalité.

"Chceme veriť, že nezáujem ďalších konzorcií o tender neznamená tichú dohodu o podelení si zákaziek a rovnako tichú dohodu s terajšou vládou. Istoty, zdá sa, prichádzajú pre mecenášov, ale nie pre občanov," uviedol Figeľ. Dodal, že to potvrdzuje aj spôsob, akým vláda obsadila post na čele Úradu pre verejné obstarávanie, čo podľa neho vyvolalo viac otáznikov a ukázalo, že Smer si pre tendroch neželá dôslednú kontrolu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 733
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 558
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 272
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 723
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 565
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 330
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 871
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop