Prioritou pre diaľnice zostáva využitie eurofondov

Ministerstvo dopravy chce naďalej uplatniť PPP projekty iba pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a nadväzujúcich úsekov rýchlostnej cesty R7.

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy považuje za absolútnu prioritu vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest naďalej vyčerpanie všetkých peňazí z Operačného programu Doprava.

Eurofondy sú totiž v súčasnosti najvýhodnejšou formou financovania infraštruktúrnych projektov. PPP projekty sú podľa rezortu vhodnou alternatívou všade tam, kde nemožno použiť financovanie z eurofondov.

"Horúcim kandidátom na PPP financovanie je obchvat Bratislavy D4 a na ňu nadväzujúce úseky R7, ktoré ležia v Bratislavskom kraji. Dnes totiž nie je možné financovať tieto projekty ležiace pri hlavnom meste z eurofondov. So žiadnym iným diaľničným projektom financovaným cez PPP sa v tejto chvíli nepočíta," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Premiér Robert Fico (Smer-SD) nedávno kritizoval nízke ponukové ceny uchádzačov v diaľničných tendroch, ktoré začali ešte v čase bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Podľa Fica diaľnice treba stavať v závislosti od finančných možností aj cez PPP projekty, tie sú však pre štát z hľadiska následného splácania nákladov počas trvania koncesie drahšie.

V doterajších tendroch na výstavbu diaľničných úsekov boli ponuky stavebných spoločností a združení výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Zmenilo sa to v tendri na výstavbu vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec - Skalité, kde sa rozdiely medzi navrhnutými a predpokladanou cenou podstatne znížili. Ponuky sa už začali približovať pôvodne očakávaným nákladom.

Znižuje sa tiež počet uchádzačov či združení, v spomínanom tendri sú iba štyria. Najlacnejšie chce diaľnicu na Kysuciach postaviť združenie firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav, a to za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur. Ponuky ďalších troch uchádzačov sa pohybujú na úrovni 91,6 % až 96 % z odhadovanej sumy.

"Zníženie rozdielu medzi odhadovanými cenami a ponukami uchádzačov sme zatiaľ nezaznamenali okrem tejto jednej súťaže, ktorej sa naša spoločnosť nezúčastnila," zareagovala pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová. V ostatných diaľničných súťažiach, kde boli ponuky stavbárov ešte hlboko pod predpokladmi štátnej expertízy, sa Skanska zúčastňovala.

Spoločnosť sa v tendri na diaľnicu Svrčinovec - Skalité nezúčastnila, rezervuje si svoje kapacity na stavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové. Skanska a Strabag chcú diaľnicu v dĺžke 13,4-kilometra postaviť najlacnejšie, a to za 328,3 mil. eur, čo je 37,7 % z predpokladanej ceny 896,53 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch skupín sú v rozmedzí 42,7 % až 52,9 % oproti odhadu expertízy. Ponuky ešte vyhodnocuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Príliš veľký rozdiel odhadovanej a reálne vysúťaženej ceny môže mať podľa rezortu dopravy dva dôvody. Buď bola chybná štátna expertíza, ktorá robila odhady, alebo boli ponúknuté ceny súťažiacich umelo stlačené nadol pod trhové hodnoty. "Prečo, je skôr otázka na samotných stavebníkov a bývalé vedenie ministerstva.

Buď budú postavené diaľnice nekvalitné, alebo je takéto konanie len zásterkou, ako má súťaž vyhrať vybraný spriaznený uchádzač. Umelo nízke ceny, ktoré sa potom budú kompenzovať veľkorysými dodatkami, určite nie sú transparentnou cestou, ako stavať diaľnice," uviedol Kóňa.

Obstarávanie infraštruktúrnych projektov podľa neho prechádza verejnou súťažou, ktorá generuje ceny na základe trhových princípov, nie na základe politického zloženia parlamentu. Odpovedal tak na otázku, či zmeny v ponukách môžu súvisieť s výmenou vlády a vedenia rezortu.

KDH sa nazdáva, že sa naplno preukazuje vláda Smeru ako vláda kartelu finančných skupín. "My sme v prvom rade pozerali na transparentnosť a peniaze našich občanov, ktorí to platia cez štátny rozpočet, preto ceny boli nižšie, počet uchádzačov vyšší, a to pri zachovaní najväčších štandardov kvality. Vláda Smeru spochybňovaním týchto pravidiel vytvorila prostredie, ktoré prináša istoty len pre ich mecenášov," vyjadril sa pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.

Štátna expertíza podľa lídra kresťanských demokratov zahŕňa maximálne riziká. Tvrdí, že ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, tak je veľké riziko, že finančne skupiny už rozhodli, komu vláda istôt Smeru zákazku pridelí. Uviedol to o ponukách na diaľnicu Svrčinovec - Skalité.

"Chceme veriť, že nezáujem ďalších konzorcií o tender neznamená tichú dohodu o podelení si zákaziek a rovnako tichú dohodu s terajšou vládou. Istoty, zdá sa, prichádzajú pre mecenášov, ale nie pre občanov," uviedol Figeľ. Dodal, že to potvrdzuje aj spôsob, akým vláda obsadila post na čele Úradu pre verejné obstarávanie, čo podľa neho vyvolalo viac otáznikov a ukázalo, že Smer si pre tendroch neželá dôslednú kontrolu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 309
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 095
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 901
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 764
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 718
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 122
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 272
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 685
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 484

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, policajné zdroje hovoria o možnom samovražednom atentáte.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.