Prioritou pre diaľnice zostáva využitie eurofondov

Ministerstvo dopravy chce naďalej uplatniť PPP projekty iba pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a nadväzujúcich úsekov rýchlostnej cesty R7.

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy považuje za absolútnu prioritu vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest naďalej vyčerpanie všetkých peňazí z Operačného programu Doprava.

Eurofondy sú totiž v súčasnosti najvýhodnejšou formou financovania infraštruktúrnych projektov. PPP projekty sú podľa rezortu vhodnou alternatívou všade tam, kde nemožno použiť financovanie z eurofondov.

"Horúcim kandidátom na PPP financovanie je obchvat Bratislavy D4 a na ňu nadväzujúce úseky R7, ktoré ležia v Bratislavskom kraji. Dnes totiž nie je možné financovať tieto projekty ležiace pri hlavnom meste z eurofondov. So žiadnym iným diaľničným projektom financovaným cez PPP sa v tejto chvíli nepočíta," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Premiér Robert Fico (Smer-SD) nedávno kritizoval nízke ponukové ceny uchádzačov v diaľničných tendroch, ktoré začali ešte v čase bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Podľa Fica diaľnice treba stavať v závislosti od finančných možností aj cez PPP projekty, tie sú však pre štát z hľadiska následného splácania nákladov počas trvania koncesie drahšie.

V doterajších tendroch na výstavbu diaľničných úsekov boli ponuky stavebných spoločností a združení výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Zmenilo sa to v tendri na výstavbu vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec - Skalité, kde sa rozdiely medzi navrhnutými a predpokladanou cenou podstatne znížili. Ponuky sa už začali približovať pôvodne očakávaným nákladom.

Znižuje sa tiež počet uchádzačov či združení, v spomínanom tendri sú iba štyria. Najlacnejšie chce diaľnicu na Kysuciach postaviť združenie firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav, a to za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur. Ponuky ďalších troch uchádzačov sa pohybujú na úrovni 91,6 % až 96 % z odhadovanej sumy.

"Zníženie rozdielu medzi odhadovanými cenami a ponukami uchádzačov sme zatiaľ nezaznamenali okrem tejto jednej súťaže, ktorej sa naša spoločnosť nezúčastnila," zareagovala pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová. V ostatných diaľničných súťažiach, kde boli ponuky stavbárov ešte hlboko pod predpokladmi štátnej expertízy, sa Skanska zúčastňovala.

Spoločnosť sa v tendri na diaľnicu Svrčinovec - Skalité nezúčastnila, rezervuje si svoje kapacity na stavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové. Skanska a Strabag chcú diaľnicu v dĺžke 13,4-kilometra postaviť najlacnejšie, a to za 328,3 mil. eur, čo je 37,7 % z predpokladanej ceny 896,53 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch skupín sú v rozmedzí 42,7 % až 52,9 % oproti odhadu expertízy. Ponuky ešte vyhodnocuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Príliš veľký rozdiel odhadovanej a reálne vysúťaženej ceny môže mať podľa rezortu dopravy dva dôvody. Buď bola chybná štátna expertíza, ktorá robila odhady, alebo boli ponúknuté ceny súťažiacich umelo stlačené nadol pod trhové hodnoty. "Prečo, je skôr otázka na samotných stavebníkov a bývalé vedenie ministerstva.

Buď budú postavené diaľnice nekvalitné, alebo je takéto konanie len zásterkou, ako má súťaž vyhrať vybraný spriaznený uchádzač. Umelo nízke ceny, ktoré sa potom budú kompenzovať veľkorysými dodatkami, určite nie sú transparentnou cestou, ako stavať diaľnice," uviedol Kóňa.

Obstarávanie infraštruktúrnych projektov podľa neho prechádza verejnou súťažou, ktorá generuje ceny na základe trhových princípov, nie na základe politického zloženia parlamentu. Odpovedal tak na otázku, či zmeny v ponukách môžu súvisieť s výmenou vlády a vedenia rezortu.

KDH sa nazdáva, že sa naplno preukazuje vláda Smeru ako vláda kartelu finančných skupín. "My sme v prvom rade pozerali na transparentnosť a peniaze našich občanov, ktorí to platia cez štátny rozpočet, preto ceny boli nižšie, počet uchádzačov vyšší, a to pri zachovaní najväčších štandardov kvality. Vláda Smeru spochybňovaním týchto pravidiel vytvorila prostredie, ktoré prináša istoty len pre ich mecenášov," vyjadril sa pre agentúru SITA predseda KDH Ján Figeľ.

Štátna expertíza podľa lídra kresťanských demokratov zahŕňa maximálne riziká. Tvrdí, že ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, tak je veľké riziko, že finančne skupiny už rozhodli, komu vláda istôt Smeru zákazku pridelí. Uviedol to o ponukách na diaľnicu Svrčinovec - Skalité.

"Chceme veriť, že nezáujem ďalších konzorcií o tender neznamená tichú dohodu o podelení si zákaziek a rovnako tichú dohodu s terajšou vládou. Istoty, zdá sa, prichádzajú pre mecenášov, ale nie pre občanov," uviedol Figeľ. Dodal, že to potvrdzuje aj spôsob, akým vláda obsadila post na čele Úradu pre verejné obstarávanie, čo podľa neho vyvolalo viac otáznikov a ukázalo, že Smer si pre tendroch neželá dôslednú kontrolu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 593
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 166
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 787
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 477
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 215
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 211
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 099
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 069
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.