Za D3 extra zľava ako na iné diaľnice nebude

Diaľnice, ktoré tendroval Figeľ, zlacneli aj o dve tretiny oproti tomu, čo očakával štát. Teraz stavbári núkajú už len desatinovú zľavu.

BRATISLAVA. Éra superzliav na diaľnice sa možno končí. Po tom, čo ponuky stavbárov v tendroch podliezali cenové očakávania štátu aj o dve tretiny, v najnovšej súťaži je rozdiel omnoho nižší.

Najnižšiu ponuku v tendri na výstavbu 12­kilometrového úseku D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým predložilo konzorcium vedené Váhostavom. Ďalšími členmi sú Doprastav, Strabag a Metrostav.

info
Ako sa súťažilo
Zľavy za diaľnice
  • August 2011, D1 Dubná skala – Turany
  • Odhad štátu: 334,7 mil. eur
  • Víťaz Váhostav: 137,7 mil. eur
  • September 2011, D1 Fričovce – Svinia
  • Odhad štátu: 213 mil. eur
  • Víťaz Doprastav: 114,6 mil. eur
  • Jún 2012, D1 tunel Višňové
  • Odhad štátu: 896,5 mil. eur
  • Najnižšia ponuka: Skanska: 338 mil. eur
  • August 2012, D3 Svrčinovec – Skalité
  • Odhad štátu: 365,6 mil. eur
  • Najnižšia ponuka od Váhostavu: 329,8 mil. eur

Štát rátal o desatinu viac

Podľa informácií SME ponúklo, že diaľnicu postaví za 329,8 milióna eur. Štátna expertíza pritom rátala s cenou zhruba o 10 percent vyššou, a to 365,6 milióna eur.

Na porovnanie, v tendri o stavbu tunela Višňové čakal štát cenu 896,5 milióna eur. Skanska so Strabagom ponúkli cenu 338 miliónov eur.

Čím je najnovšia súťaž iná alebo čo sa zmenilo, že zľava je desatinová sme sa pýtali vo Váhostave. "Cena zodpovedá obtiažnosti súťaženej stavby z technického hľadiska, prírodných a klimatických podmienok a termínov výstavby," dozvedeli sme sa.

Ministerstvo dopravy povedalo, že sa nemôže k prebiehajúcim obstarávaniam vyjadrovať. Nevysvetlilo teda, čím si zmenu vysvetľuje.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), z ktorého súťaží prichádzali doteraz extra zľavy, hovorí, že ceny blízko pri predpokladoch štátu nebudú v poriadku. Upozornil aj na nízky počet ponúk v tendri. „Ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, je veľké riziko, že finančné skupiny už rozhodli, komu vláda zákazku pridelí,“ povedal Figeľ.

Váhostav naopak spočítal, že dokopy síce predložili firmy 4 ponuky ale v konzorciách, kde ich bolo dokopy 10.

Podobné ceny mali aj ďalší

Ďalšie firmy, ktoré sa zapojili do súťaže, sa tiež pohybujú tesne okolo predpokladov štátu. Napríklad Eurovia s partnermi ponúkla, že diaľnicu postaví za 351 miliónov eur. To je asi o štyri percentá menej, než očakával štát.

„Našu ponuku neodvodzujeme od štátnej expertízy. Ponúkli sme reálnu sumu, ktorá je odzrkadlením celého nášho technologického know-how a ktorej výška zodpovedá obtiažnosti tohto diela,“ povedala hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková.

O čosi nižšiu cenu než Eurovia, a to 337,9 milióna eur, pýta podľa informácií SME za diaľnicu firma OHL ŽS. Druhá najnižšia ponuka v hodnote 334,9 milióna eur prišla od konzorcia okolo firmy Hant.

Mení sa trh, tvrdí expert

Martin Bakoš, riaditeľ firmy Amberg Engineering, ktorá sa venuje stavebnému dozoru, predpokladá, že za nižšími zľavami sú zmeny na trhu. Pred pár mesiacmi firmy nemali od štátu takmer žiadnu prácu na veľkých projektoch, tak núkali nízke ceny, aby využili aspoň pracovnú silu či strojové kapacity.

Medzitým sa však už niektoré veľké zákazky pridelili. Samotný Váhostav má v rukách zmluvy na diaľnice za 200 miliónov eur.

„Možno už časť kapacít majú stavbári pokrytú. Predpokladám, že aj do budúcna budú ceny vyššie, aby to bolo pre firmy finančne zaujímavejšie,“ povedal Bakoš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 571
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 514
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 499
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 717
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 518
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 923
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 943
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 383
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

ŠPORT

Ranieriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop