Nový grafikon osobnej vlakovej dopravy je pripravený

Podoba grafikonu vlakov osobnej dopravy 2012/13, ktorý bude platiť od 9. decembra tohto roka ďalších dvanásť mesiacov, je podľa ministerstva dopravy aktuálne ukončená.

BRATISLAVA. V súčasnosti trvá príprava trás vlakov nákladnej dopravy na základe už ustálenej polohy osobných vlakov.

Samosprávne kraje preposlali ministerstvu dovedna 208 pripomienok a ďalších pätnásť bolo doručených priamo na sekretariát ministra.

"Usilovali sme sa vyhovieť všetkým pripomienkam, ktoré mali vecný charakter, nezvyšovali nároky na objem objednávanej osobnej železničnej dopravy a nerozbíjali nastavený systém prípojov medzi vlakmi. Podarilo sa to približne v tretine prípadov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Pripomienky regiónov sa podľa rezortu týkali rôznych tém. Žiadali posun časových polôh konkrétnych vlakov, najmä v prípade dochádzky do a zo zamestnania alebo škôl, ale aj napríklad v záujme prispôsobenia príchodov vlakov k odchodom liniek mestskej hromadnej dopravy. Výhrady mali aj k chýbajúcim prípojom medzi vlakmi, zmenám v organizácii rýchlikovej dopravy, najmä zastavovania rýchlikov na staniciach a zastávkach nad rámec ponuky grafikonu a úprav v trasách rýchlikov. Pripomienky sa vzťahovali aj k rušeniu vlakových spojov na najmenej efektívnych tratiach.

Ministerstvo dopravy uznalo, že upozornenia na chýbajúce prípoje a časové polohy vlakov boli v mnohých prípadoch opodstatnené a často sa im dalo vyhovieť. "Pokiaľ však nešlo napríklad o konkrétnu systémovú minútu príchodu alebo odchodu osobných vlakov do alebo z väčšieho sídla, ktoré boli uložené do taktu. Len pomerne zriedka sa dalo vyhovieť požiadavkám na zastavovanie rýchlikov nad rámec ponuky návrhu grafikonu," uviedol Kóňa.

Aj rýchliky totiž boli uložené do taktu, ktorý vyžaduje, aby jazda rovnakého druhu vlaku na rovnakej trati mala rovnaký priebeh. Súvisí to s optimalizovaným využitím jestvujúcej železničnej infraštruktúry.

"Námietky voči rušeniu osobnej dopravy na najmenej efektívnych tratiach mali viac-menej sentimentálny charakter, respektíve vyplývali z úsilia samospráv udržať si doterajší objem vlakových výkonov na území kraja," dodal Kóňa. To však podľa neho nie je možné, najmä pre striktný limit objemu výkonov financovateľných zo štátneho rozpočtu, ako i zmeny v organizácii verejnej dopravy. Napríklad, v Bratislavskom samosprávnom kraji sa predpokladá zavedenie integrovaného dopravného systému.

Ministerstvo dopravy navrhuje zrušiť osobnú vlakovú dopravu na úsekoch Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Lipany - Plaveč, Prievidza - Nitrianske Pravno, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica a Jesenské - Turňa nad Bodvou. Dôvodom je podľa rezortu malý záujem ľudí o využívanie vlakov na uvedených tratiach. Posilnené majú byť osobné vlaky v úsekoch Bratislava - Šaľa, Bratislava - Malacky, Bratislava - Leopoldov, Nálepkovo - Margecany, Poprad-Tatry - Kežmarok, Humenné - Medzilaborce, Humenné - Stakčín, Zvolen - Lučenec, Lučenec - Utekáč, Banská Bystrica - Brezno, Jesenské - Tisovec a Žilina - Rajec. Vlakové spoje majú byť oslabené v úsekoch Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom, Štúrovo - Čata - Levice, Liptovský Hrádok - Poprad-Tatry, Turňa nad Bodvou - Barca, Stará Ľubovňa - Plaveč, Kežmarok - Stará Ľubovňa, Žilina - Čadca. Ministerstvo dopravy navrhlo zmeny aj na základe štúdie využitia regionálnych vlakov, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline.

V tomto roku si štát u Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. objednal dopravné výkony v objeme 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Ministerstvo dopravy má štátnemu dopravcovi uhradiť v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si chce objednať výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 183
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 491
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 867
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 500
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 639
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 610
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 258
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 179
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 107
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 096

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 248 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.