Rebríček počúvanosti rádií sa roky nemení

Už sedem rokov najviac ľudí na Slovensku počúva Rádio Expres. Veľké zmeny v rebríčku počúvanosti odvtedy nenastali.

BRATISLAVA. Jedno rádio píše, že je najpočúvanejšie ráno a cez víkend, iné že má najpočúvanejšiu rannú šou vo vekovej skupine 14 - 37, ďalšie že je najpočúvanejšie celý deň.

Boj o inzerenta je tvrdý, ale rebríčky počúvanosti sa za posledné obdobie výrazne nemenili. Už sedem rokov v nej vedie Rádio Expres.

Za svoju najobľúbenejšiu stanicu ho momentálne považuje 21 percent, Rádio Slovensko 17 a tretie Fun rádio 13 percent opýtaných. Devätnásť a pol percenta ľudí v prieskume tvrdilo, že Expres počúvalo včera.

Situácia sa však od roku 2005 podľa lídra trhu výrazne zmenila. „Museli sme sa vzdať najstaršej časti našich poslucháčov, teda 55 plus, či už v prospech konzervatívnejších komerčných staníc, alebo v prospech okruhov Slovenského rozhlas,“ hovorí Ivan Antala, programový riaditeľ Expresu.

Kedysi ich od Rádia Slovensko delilo 200­tisíc denných poslucháčov, dnes je to stotisíc. „Vzhľadom na zmeny na trhu to však nie je málo a nie je predpoklad, že by sa rozdiel mal ešte zmenšovať,“ hovorí Antala.

Rozhoduje dotazník

Na rozdiel od televízneho trhu, kde sa sledovanosť meria tzv. peoplemetrami, pri rádiách sa trendy prejavujú pomalšie. „Nejde o presné elektronické meranie, ale veľký dotazníkový prieskum, v ktorom si ľudia spomínajú, aké médiá kedy počúvali,“ hovorí Tomáš Czwitkovics šéfredaktor medialne.sk.

„Môže to byť ovplyvnené aj tým, že na rozdiel od televízií, prípadne webu veľa poslucháčov má svoju vybranú obľúbenú stanicu, ktorú stabilne počúva - neprepína, ako sa to zvykne pri televízii,“ hovorí Czwitkovics.

Poslucháči sa potom môžu presúvať, napríklad ak sa rádio zameria na užšiu cieľovú skupinu. To podľa neho mohlo spôsobiť menší pokles počúvanosti Expresu a nárast Europy 2.

„Vývoj počúvanosti v tomto roku je poznačený aj novou metodológiou merania spoločnosti Median, ktorej korektnosť namietala aj Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc,“ povedala Petra Lehká z Fun rádia.

Stabilná trojka na trhu je s číslami spokojná aj po zmenách, malú časť zberu predstavujú aj online dotazníky.

„Sú tu aj ukazovatele ako počúvanosť cez internet a návštevnosť webu, ktoré sú u nás na kontinuálnom vzraste,“ hovorí Lehká.

Fun rádio a Expres sa líšia aj v pohľade na internet, jedno ho dlhodobo preferuje, druhé nie. „Z dlhodobého hľadiska je to cesta, ako si poslucháčov odlákať,“ hovorí Antala.

Odlišní v mainstreame

Najviac tak momentálne rádiá bojujú o poslucháča tým, že sa v obmedzenom priestore stredného prúdu snažia odlíšiť. Jedno je „pre mladých“, druhé hrá „slaďáky“, tretie retrohity.

„Našou ideou je vytvoriť rádio, na ktorom vyrastie ďalšia generácia ľudí tak ako voľakedy na 'funku',“ odkazuje Juraj Volentics z Europy 2 svojmu priamemu konkurentovi. Fun rádio to vie a o mladých rozhodne nechce prísť.

Asi všade sa aj tak dá počuť aktuálna slovenská rozhlasová jednotka, ktorou je podľa servera radia.sk Jepsen Carly Rae s piesňou Call Me Maybe.

Komerčné rádiá najviac zaujíma pre inzerentov atraktívna skupina 14 až 54 rokov, verejnoprávny rozhlas nemá konkurenciu medzi staršími.

Rozdiel v podiele poslucháčov Rádia Slovensko do 54 rokov a do 79 rokov je obrovský. Napriek tomu začalo hrať aktuálnu muziku ako napríklad rapera Pitbulla.

ico

Najmä držať pozíciu

IVAN ANTALA je programovým riaditeľom Rádia Expres.

Čím je Expres iný ako Fun rádio?

„Takmer všetkým. Spoločné je len to, že sme komerčné stanice. Máme iný formát, inú cieľovú skupinu, inú filozofiu programovania aj komunikácie a líšime sa aj výsledkami. Aktuálne nás delí takmer 300­tisíc poslucháčov denne. Našu rannú show počúva v priemere o stotisíc ľudí viac.“

Počúvanosť Expresu sa už roky zasadne nemení. Má ešte možnosť rásť?

„Priestor na rast je vždy. Otázka je, za akú cenu a či by to malo zmysel. Expres je komerčné rádio a úspech sa meria podľa toho, ako sa nám darí komerčne. Dôležité je udržiavať si na dištanc komerčnú konkurenciu a pozíciu najpočúvanejšieho rádia. S akými percentami to dosiahneme, nie je podstatné.“

Ubúdajú rádiám poslucháči? Stúpa podiel vodičov?

„Neanalyzujeme poslucháčov podľa povolania či času za volantom. Vieme však, že počúvanie v aute tvorí z počúvanosti stabilne menej ako desať percent. Podľa našich poznatkov tiež výrazne neklesá ani nerastie počet poslucháčov.

ico

Chceme zlepšiť kredit

VÁCLAV MIKA zakladal najpočúvanejšie Rádio Expres. Teraz pracuje pre verejnoprávneho súpera.

Má Rádio Slovensko potenciál byť najpočúvanejším?

„Jeho primárnou ambíciou priamo nemusí byť to, že bude najpočúvanejším rádiom na trhu, ale rozhodne je našou ambíciou mať programovú službu, ktorá má najväčšiu kredibilitu na trhu. Pochopiteľne, rovnako očakávame, že bude informačne a obsahovo najbohatšou stanicou na trhu, a to si vyžaduje sledovať niektoré trendy na trhu takéhoto typu verejnoprávnych rozhlasových staníc.“

V projekte píšete, že je nevyhnutná revitalizácia a zvýšenie dynamiky stanice. Čo tým myslíte?

„Práve to, sledovať trendy verejnoprávnych staníc, nie kopírovať trendy komerčných staníc.“

Playlist Rádia Slovensko sa pomaly približuje ku komerčnej konkurencii.

„Takéto hodnotenie si zaslúži analýzu, nechcem to hodnotiť od stola. Každá programová služba bude podrobená analýzam, ktoré sú nielen kvantitatívne a týkajú sa mediálnej výkonnosti, ale najmä kvalitatívne.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 028
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 003
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 885
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 623
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 759
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 776
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 604
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 493

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.