Rebríček počúvanosti rádií sa roky nemení

Už sedem rokov najviac ľudí na Slovensku počúva Rádio Expres. Veľké zmeny v rebríčku počúvanosti odvtedy nenastali.

BRATISLAVA. Jedno rádio píše, že je najpočúvanejšie ráno a cez víkend, iné že má najpočúvanejšiu rannú šou vo vekovej skupine 14 - 37, ďalšie že je najpočúvanejšie celý deň.

Boj o inzerenta je tvrdý, ale rebríčky počúvanosti sa za posledné obdobie výrazne nemenili. Už sedem rokov v nej vedie Rádio Expres.

Za svoju najobľúbenejšiu stanicu ho momentálne považuje 21 percent, Rádio Slovensko 17 a tretie Fun rádio 13 percent opýtaných. Devätnásť a pol percenta ľudí v prieskume tvrdilo, že Expres počúvalo včera.

Situácia sa však od roku 2005 podľa lídra trhu výrazne zmenila. „Museli sme sa vzdať najstaršej časti našich poslucháčov, teda 55 plus, či už v prospech konzervatívnejších komerčných staníc, alebo v prospech okruhov Slovenského rozhlas,“ hovorí Ivan Antala, programový riaditeľ Expresu.

Kedysi ich od Rádia Slovensko delilo 200­tisíc denných poslucháčov, dnes je to stotisíc. „Vzhľadom na zmeny na trhu to však nie je málo a nie je predpoklad, že by sa rozdiel mal ešte zmenšovať,“ hovorí Antala.

Rozhoduje dotazník

Na rozdiel od televízneho trhu, kde sa sledovanosť meria tzv. peoplemetrami, pri rádiách sa trendy prejavujú pomalšie. „Nejde o presné elektronické meranie, ale veľký dotazníkový prieskum, v ktorom si ľudia spomínajú, aké médiá kedy počúvali,“ hovorí Tomáš Czwitkovics šéfredaktor medialne.sk.

„Môže to byť ovplyvnené aj tým, že na rozdiel od televízií, prípadne webu veľa poslucháčov má svoju vybranú obľúbenú stanicu, ktorú stabilne počúva - neprepína, ako sa to zvykne pri televízii,“ hovorí Czwitkovics.

Poslucháči sa potom môžu presúvať, napríklad ak sa rádio zameria na užšiu cieľovú skupinu. To podľa neho mohlo spôsobiť menší pokles počúvanosti Expresu a nárast Europy 2.

„Vývoj počúvanosti v tomto roku je poznačený aj novou metodológiou merania spoločnosti Median, ktorej korektnosť namietala aj Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc,“ povedala Petra Lehká z Fun rádia.

Stabilná trojka na trhu je s číslami spokojná aj po zmenách, malú časť zberu predstavujú aj online dotazníky.

„Sú tu aj ukazovatele ako počúvanosť cez internet a návštevnosť webu, ktoré sú u nás na kontinuálnom vzraste,“ hovorí Lehká.

Fun rádio a Expres sa líšia aj v pohľade na internet, jedno ho dlhodobo preferuje, druhé nie. „Z dlhodobého hľadiska je to cesta, ako si poslucháčov odlákať,“ hovorí Antala.

Odlišní v mainstreame

Najviac tak momentálne rádiá bojujú o poslucháča tým, že sa v obmedzenom priestore stredného prúdu snažia odlíšiť. Jedno je „pre mladých“, druhé hrá „slaďáky“, tretie retrohity.

„Našou ideou je vytvoriť rádio, na ktorom vyrastie ďalšia generácia ľudí tak ako voľakedy na 'funku',“ odkazuje Juraj Volentics z Europy 2 svojmu priamemu konkurentovi. Fun rádio to vie a o mladých rozhodne nechce prísť.

Asi všade sa aj tak dá počuť aktuálna slovenská rozhlasová jednotka, ktorou je podľa servera radia.sk Jepsen Carly Rae s piesňou Call Me Maybe.

Komerčné rádiá najviac zaujíma pre inzerentov atraktívna skupina 14 až 54 rokov, verejnoprávny rozhlas nemá konkurenciu medzi staršími.

Rozdiel v podiele poslucháčov Rádia Slovensko do 54 rokov a do 79 rokov je obrovský. Napriek tomu začalo hrať aktuálnu muziku ako napríklad rapera Pitbulla.

ico

Najmä držať pozíciu

IVAN ANTALA je programovým riaditeľom Rádia Expres.

Čím je Expres iný ako Fun rádio?

„Takmer všetkým. Spoločné je len to, že sme komerčné stanice. Máme iný formát, inú cieľovú skupinu, inú filozofiu programovania aj komunikácie a líšime sa aj výsledkami. Aktuálne nás delí takmer 300­tisíc poslucháčov denne. Našu rannú show počúva v priemere o stotisíc ľudí viac.“

Počúvanosť Expresu sa už roky zasadne nemení. Má ešte možnosť rásť?

„Priestor na rast je vždy. Otázka je, za akú cenu a či by to malo zmysel. Expres je komerčné rádio a úspech sa meria podľa toho, ako sa nám darí komerčne. Dôležité je udržiavať si na dištanc komerčnú konkurenciu a pozíciu najpočúvanejšieho rádia. S akými percentami to dosiahneme, nie je podstatné.“

Ubúdajú rádiám poslucháči? Stúpa podiel vodičov?

„Neanalyzujeme poslucháčov podľa povolania či času za volantom. Vieme však, že počúvanie v aute tvorí z počúvanosti stabilne menej ako desať percent. Podľa našich poznatkov tiež výrazne neklesá ani nerastie počet poslucháčov.

ico

Chceme zlepšiť kredit

VÁCLAV MIKA zakladal najpočúvanejšie Rádio Expres. Teraz pracuje pre verejnoprávneho súpera.

Má Rádio Slovensko potenciál byť najpočúvanejším?

„Jeho primárnou ambíciou priamo nemusí byť to, že bude najpočúvanejším rádiom na trhu, ale rozhodne je našou ambíciou mať programovú službu, ktorá má najväčšiu kredibilitu na trhu. Pochopiteľne, rovnako očakávame, že bude informačne a obsahovo najbohatšou stanicou na trhu, a to si vyžaduje sledovať niektoré trendy na trhu takéhoto typu verejnoprávnych rozhlasových staníc.“

V projekte píšete, že je nevyhnutná revitalizácia a zvýšenie dynamiky stanice. Čo tým myslíte?

„Práve to, sledovať trendy verejnoprávnych staníc, nie kopírovať trendy komerčných staníc.“

Playlist Rádia Slovensko sa pomaly približuje ku komerčnej konkurencii.

„Takéto hodnotenie si zaslúži analýzu, nechcem to hodnotiť od stola. Každá programová služba bude podrobená analýzam, ktoré sú nielen kvantitatívne a týkajú sa mediálnej výkonnosti, ale najmä kvalitatívne.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 744
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 643
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 487
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 399
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 055
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 647
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 480
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 280
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 214

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.