SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rebríček počúvanosti rádií sa roky nemení

Už sedem rokov najviac ľudí na Slovensku počúva Rádio Expres. Veľké zmeny v rebríčku počúvanosti odvtedy nenastali.

BRATISLAVA. Jedno rádio píše, že je najpočúvanejšie ráno a cez víkend, iné že má najpočúvanejšiu rannú šou vo vekovej skupine 14 - 37, ďalšie že je najpočúvanejšie celý deň.

Boj o inzerenta je tvrdý, ale rebríčky počúvanosti sa za posledné obdobie výrazne nemenili. Už sedem rokov v nej vedie Rádio Expres.

Za svoju najobľúbenejšiu stanicu ho momentálne považuje 21 percent, Rádio Slovensko 17 a tretie Fun rádio 13 percent opýtaných. Devätnásť a pol percenta ľudí v prieskume tvrdilo, že Expres počúvalo včera.

Situácia sa však od roku 2005 podľa lídra trhu výrazne zmenila. „Museli sme sa vzdať najstaršej časti našich poslucháčov, teda 55 plus, či už v prospech konzervatívnejších komerčných staníc, alebo v prospech okruhov Slovenského rozhlas,“ hovorí Ivan Antala, programový riaditeľ Expresu.

Kedysi ich od Rádia Slovensko delilo 200­tisíc denných poslucháčov, dnes je to stotisíc. „Vzhľadom na zmeny na trhu to však nie je málo a nie je predpoklad, že by sa rozdiel mal ešte zmenšovať,“ hovorí Antala.

Rozhoduje dotazník

Na rozdiel od televízneho trhu, kde sa sledovanosť meria tzv. peoplemetrami, pri rádiách sa trendy prejavujú pomalšie. „Nejde o presné elektronické meranie, ale veľký dotazníkový prieskum, v ktorom si ľudia spomínajú, aké médiá kedy počúvali,“ hovorí Tomáš Czwitkovics šéfredaktor medialne.sk.

„Môže to byť ovplyvnené aj tým, že na rozdiel od televízií, prípadne webu veľa poslucháčov má svoju vybranú obľúbenú stanicu, ktorú stabilne počúva - neprepína, ako sa to zvykne pri televízii,“ hovorí Czwitkovics.

Poslucháči sa potom môžu presúvať, napríklad ak sa rádio zameria na užšiu cieľovú skupinu. To podľa neho mohlo spôsobiť menší pokles počúvanosti Expresu a nárast Europy 2.

„Vývoj počúvanosti v tomto roku je poznačený aj novou metodológiou merania spoločnosti Median, ktorej korektnosť namietala aj Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc,“ povedala Petra Lehká z Fun rádia.

Stabilná trojka na trhu je s číslami spokojná aj po zmenách, malú časť zberu predstavujú aj online dotazníky.

„Sú tu aj ukazovatele ako počúvanosť cez internet a návštevnosť webu, ktoré sú u nás na kontinuálnom vzraste,“ hovorí Lehká.

Fun rádio a Expres sa líšia aj v pohľade na internet, jedno ho dlhodobo preferuje, druhé nie. „Z dlhodobého hľadiska je to cesta, ako si poslucháčov odlákať,“ hovorí Antala.

Odlišní v mainstreame

Najviac tak momentálne rádiá bojujú o poslucháča tým, že sa v obmedzenom priestore stredného prúdu snažia odlíšiť. Jedno je „pre mladých“, druhé hrá „slaďáky“, tretie retrohity.

„Našou ideou je vytvoriť rádio, na ktorom vyrastie ďalšia generácia ľudí tak ako voľakedy na 'funku',“ odkazuje Juraj Volentics z Europy 2 svojmu priamemu konkurentovi. Fun rádio to vie a o mladých rozhodne nechce prísť.

Asi všade sa aj tak dá počuť aktuálna slovenská rozhlasová jednotka, ktorou je podľa servera radia.sk Jepsen Carly Rae s piesňou Call Me Maybe.

Komerčné rádiá najviac zaujíma pre inzerentov atraktívna skupina 14 až 54 rokov, verejnoprávny rozhlas nemá konkurenciu medzi staršími.

Rozdiel v podiele poslucháčov Rádia Slovensko do 54 rokov a do 79 rokov je obrovský. Napriek tomu začalo hrať aktuálnu muziku ako napríklad rapera Pitbulla.

ico

Najmä držať pozíciu

IVAN ANTALA je programovým riaditeľom Rádia Expres.

Čím je Expres iný ako Fun rádio?

„Takmer všetkým. Spoločné je len to, že sme komerčné stanice. Máme iný formát, inú cieľovú skupinu, inú filozofiu programovania aj komunikácie a líšime sa aj výsledkami. Aktuálne nás delí takmer 300­tisíc poslucháčov denne. Našu rannú show počúva v priemere o stotisíc ľudí viac.“

Počúvanosť Expresu sa už roky zasadne nemení. Má ešte možnosť rásť?

„Priestor na rast je vždy. Otázka je, za akú cenu a či by to malo zmysel. Expres je komerčné rádio a úspech sa meria podľa toho, ako sa nám darí komerčne. Dôležité je udržiavať si na dištanc komerčnú konkurenciu a pozíciu najpočúvanejšieho rádia. S akými percentami to dosiahneme, nie je podstatné.“

Ubúdajú rádiám poslucháči? Stúpa podiel vodičov?

„Neanalyzujeme poslucháčov podľa povolania či času za volantom. Vieme však, že počúvanie v aute tvorí z počúvanosti stabilne menej ako desať percent. Podľa našich poznatkov tiež výrazne neklesá ani nerastie počet poslucháčov.

ico

Chceme zlepšiť kredit

VÁCLAV MIKA zakladal najpočúvanejšie Rádio Expres. Teraz pracuje pre verejnoprávneho súpera.

Má Rádio Slovensko potenciál byť najpočúvanejším?

„Jeho primárnou ambíciou priamo nemusí byť to, že bude najpočúvanejším rádiom na trhu, ale rozhodne je našou ambíciou mať programovú službu, ktorá má najväčšiu kredibilitu na trhu. Pochopiteľne, rovnako očakávame, že bude informačne a obsahovo najbohatšou stanicou na trhu, a to si vyžaduje sledovať niektoré trendy na trhu takéhoto typu verejnoprávnych rozhlasových staníc.“

V projekte píšete, že je nevyhnutná revitalizácia a zvýšenie dynamiky stanice. Čo tým myslíte?

„Práve to, sledovať trendy verejnoprávnych staníc, nie kopírovať trendy komerčných staníc.“

Playlist Rádia Slovensko sa pomaly približuje ku komerčnej konkurencii.

„Takéto hodnotenie si zaslúži analýzu, nechcem to hodnotiť od stola. Každá programová služba bude podrobená analýzam, ktoré sú nielen kvantitatívne a týkajú sa mediálnej výkonnosti, ale najmä kvalitatívne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 647
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 778
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 862
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 259
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 488
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 847
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 199
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Polovica z radu v Záskalí.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Ilustračná fotografia.
Monika Jankovská v rukách polície.

Neprehliadnite tiež

Ekologické vozidlá dosiahnu na čínskom trhu pätinový podiel do roku 2025

O ďalších 10 rokov by sa ich podiel mal zvýšiť na polovicu.

Čínsky elektromobil BYD F6DM na autosalóne v Detroite.

Odpočet elektrickej energie sa dám poslať cez aplikáciu

Západoslovenská distribučná chce obmedziť kontakty medzi ľuďmi a zabrániť prenosu koronavírusu.

(ilustračné foto)

Koronakríza spôsobuje pomalý rozbeh čínskej ekonomiky

Hospodárstvo ázijskej veľmoci zaznamenáva najslabší rast za vyše 4 dekády.

Ilustračné foto.

Ceny za triedený zber a zhodnotenie odpadu sa zmenia

Návrhom sa má dosiahnuť motivácia pre environmentálne najvhodnejší spôsob spracovania.

Zberný dvor. Odpad od vás prevezmú len Pri bitúnku. Denne vybavia asi desať ľudí.