Brusel nemusí preplatiť 200 miliónov eur na cesty prvej triedy

Európska komisia (EK) nemusí Slovensku preplatiť peniaze použité namiesto opráv na výstavbu ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ak komisia rozhodne o neoprávnenom použití peňazí, hrozí, že 200 mil. eur bude musieť Slovensko zaplatiť zo štátneho rozpočtu, informovala v piatok TA3.

Bývalé vedenie ministerstva dopravy podľa televízie dalo vlani opraviť 100 kilometrov ciest a Slovenská správa ciest sa pustila aj do ďalších päťsto kilometrov. Európskej komisii sa nepáči, ako ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľ (KDH) peniaze použilo. Tie mali ísť len na opravu kritických úsekov a nie rekonštrukciu ciest ako takých. Komisia preto požiadala ministerstvo o vysvetlenie.

"Slovenská strana poskytla Európskej komisii svoje odpovede v apríli tohto roku. Tieto odpovede sú v tejto chvíli vyhodnocované a stanovisko bude v priebehu niekoľkých týždňov," uviedla pre TA3 tlačová tajomníčka Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludviková. Televízia tvrdí, že komisia už čiastočne rozhodla a argumenty, ktoré sme jej poskytli, sú údajne nedostatočné. Hrozba, že prídeme o 200 mil. eur, je tak čoraz väčšia.

"Uvedomujeme si riziko, že Európska komisia odmietne tieto projekty preplatiť a bude nutné platiť ich zo štátneho rozpočtu. Každopádne robíme všetko preto, aby sme vyrokovali ich financovanie z eurofondov," vyhlásil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Bývalý minister dopravy tvrdí, že komisia projekty nemá prečo stopnúť. Podobné rekonštrukcie totiž v minulosti prešli bez problémov. Zároveň obviňuje súčasné vedenie ministerstva, ktoré vraj mohlo projekty úmyselne zmariť. "Ak by Slovensko nevyužilo túto pomoc a dokonca muselo vracať nejaké prostriedky, považujem to za zlyhanie tých, ktorí sú kompetentní alebo zodpovední," povedal Figeľ.

Ak by Slovensko podľa TA3 naozaj muselo z rozpočtu vrátiť 200 mil. eur, diera v štátnej kase by bola ešte väčšia. Definitívne slovo povie Európska komisia, ktorá by sa mala vyjadriť v najbližších týždňoch.

Monitorovací výbor Operačného programu Doprava vlani v novembri schválil vnútornú realokáciu peňazí z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v hodnote 200 miliónov eur z rýchlostných ciest na cesty prvej triedy. Exminister dopravy Figeľ koncom vlaňajška informoval, že v rokoch 2011 až 2014 má na výstavbu a modernizáciu ciest prvej triedy ísť vyše 700 mil. eur.

"Je to bezprecedentný objem, veľmi potrebný, už roky predtým veľmi zanedbávaný," uviedol vtedy Figeľ. Od roku 2005 do roku 2010 sa podľa neho na Slovensku zrekonštruovalo necelých 400 kilometrov ciest prvej triedy. Vláda Ivety Radičovej schválila program prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014 vlani 9. decembra.

Slovenská správa ciest v júli zrušila verejnú súťaž na elimináciu bezpečnostných rizík na 22 úsekoch ciest prvej triedy v Trenčianskom a Žilinskom samosprávnom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Tender pritom vyhlásila začiatkom júna.

"Nakoľko ešte nemáme k dispozícii stanovisko Európskej komisie o opodstatnenosti tohto projektu - či projekt môže byť alebo nemôže byť financovaný z eurofondov," zdôvodnila pre agentúru SITA zrušenie súťaže vedúca odboru organizačno-správneho v Slovenskej správe ciest Iveta Fedorová. "Vyhlásenie nového tendra závisí od stanoviska Európskej komisie," dodala. Predpokladaná cena prác bola od 10 mil. do 29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 427
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 327
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 707
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 545
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 087
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 548
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 446
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 309
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 518
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 091

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch