Brusel nemusí preplatiť 200 miliónov eur na cesty prvej triedy

Európska komisia (EK) nemusí Slovensku preplatiť peniaze použité namiesto opráv na výstavbu ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ak komisia rozhodne o neoprávnenom použití peňazí, hrozí, že 200 mil. eur bude musieť Slovensko zaplatiť zo štátneho rozpočtu, informovala v piatok TA3.

Bývalé vedenie ministerstva dopravy podľa televízie dalo vlani opraviť 100 kilometrov ciest a Slovenská správa ciest sa pustila aj do ďalších päťsto kilometrov. Európskej komisii sa nepáči, ako ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľ (KDH) peniaze použilo. Tie mali ísť len na opravu kritických úsekov a nie rekonštrukciu ciest ako takých. Komisia preto požiadala ministerstvo o vysvetlenie.

"Slovenská strana poskytla Európskej komisii svoje odpovede v apríli tohto roku. Tieto odpovede sú v tejto chvíli vyhodnocované a stanovisko bude v priebehu niekoľkých týždňov," uviedla pre TA3 tlačová tajomníčka Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludviková. Televízia tvrdí, že komisia už čiastočne rozhodla a argumenty, ktoré sme jej poskytli, sú údajne nedostatočné. Hrozba, že prídeme o 200 mil. eur, je tak čoraz väčšia.

"Uvedomujeme si riziko, že Európska komisia odmietne tieto projekty preplatiť a bude nutné platiť ich zo štátneho rozpočtu. Každopádne robíme všetko preto, aby sme vyrokovali ich financovanie z eurofondov," vyhlásil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Bývalý minister dopravy tvrdí, že komisia projekty nemá prečo stopnúť. Podobné rekonštrukcie totiž v minulosti prešli bez problémov. Zároveň obviňuje súčasné vedenie ministerstva, ktoré vraj mohlo projekty úmyselne zmariť. "Ak by Slovensko nevyužilo túto pomoc a dokonca muselo vracať nejaké prostriedky, považujem to za zlyhanie tých, ktorí sú kompetentní alebo zodpovední," povedal Figeľ.

Ak by Slovensko podľa TA3 naozaj muselo z rozpočtu vrátiť 200 mil. eur, diera v štátnej kase by bola ešte väčšia. Definitívne slovo povie Európska komisia, ktorá by sa mala vyjadriť v najbližších týždňoch.

Monitorovací výbor Operačného programu Doprava vlani v novembri schválil vnútornú realokáciu peňazí z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v hodnote 200 miliónov eur z rýchlostných ciest na cesty prvej triedy. Exminister dopravy Figeľ koncom vlaňajška informoval, že v rokoch 2011 až 2014 má na výstavbu a modernizáciu ciest prvej triedy ísť vyše 700 mil. eur.

"Je to bezprecedentný objem, veľmi potrebný, už roky predtým veľmi zanedbávaný," uviedol vtedy Figeľ. Od roku 2005 do roku 2010 sa podľa neho na Slovensku zrekonštruovalo necelých 400 kilometrov ciest prvej triedy. Vláda Ivety Radičovej schválila program prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014 vlani 9. decembra.

Slovenská správa ciest v júli zrušila verejnú súťaž na elimináciu bezpečnostných rizík na 22 úsekoch ciest prvej triedy v Trenčianskom a Žilinskom samosprávnom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Tender pritom vyhlásila začiatkom júna.

"Nakoľko ešte nemáme k dispozícii stanovisko Európskej komisie o opodstatnenosti tohto projektu - či projekt môže byť alebo nemôže byť financovaný z eurofondov," zdôvodnila pre agentúru SITA zrušenie súťaže vedúca odboru organizačno-správneho v Slovenskej správe ciest Iveta Fedorová. "Vyhlásenie nového tendra závisí od stanoviska Európskej komisie," dodala. Predpokladaná cena prác bola od 10 mil. do 29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 536
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 172
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 899
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 466
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 432
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 135
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 552
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 426
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 355
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 106

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.