Brusel nemusí preplatiť 200 miliónov eur na cesty prvej triedy

Európska komisia (EK) nemusí Slovensku preplatiť peniaze použité namiesto opráv na výstavbu ciest prvej triedy.

BRATISLAVA. Ak komisia rozhodne o neoprávnenom použití peňazí, hrozí, že 200 mil. eur bude musieť Slovensko zaplatiť zo štátneho rozpočtu, informovala v piatok TA3.

Bývalé vedenie ministerstva dopravy podľa televízie dalo vlani opraviť 100 kilometrov ciest a Slovenská správa ciest sa pustila aj do ďalších päťsto kilometrov. Európskej komisii sa nepáči, ako ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľ (KDH) peniaze použilo. Tie mali ísť len na opravu kritických úsekov a nie rekonštrukciu ciest ako takých. Komisia preto požiadala ministerstvo o vysvetlenie.

"Slovenská strana poskytla Európskej komisii svoje odpovede v apríli tohto roku. Tieto odpovede sú v tejto chvíli vyhodnocované a stanovisko bude v priebehu niekoľkých týždňov," uviedla pre TA3 tlačová tajomníčka Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludviková. Televízia tvrdí, že komisia už čiastočne rozhodla a argumenty, ktoré sme jej poskytli, sú údajne nedostatočné. Hrozba, že prídeme o 200 mil. eur, je tak čoraz väčšia.

"Uvedomujeme si riziko, že Európska komisia odmietne tieto projekty preplatiť a bude nutné platiť ich zo štátneho rozpočtu. Každopádne robíme všetko preto, aby sme vyrokovali ich financovanie z eurofondov," vyhlásil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Bývalý minister dopravy tvrdí, že komisia projekty nemá prečo stopnúť. Podobné rekonštrukcie totiž v minulosti prešli bez problémov. Zároveň obviňuje súčasné vedenie ministerstva, ktoré vraj mohlo projekty úmyselne zmariť. "Ak by Slovensko nevyužilo túto pomoc a dokonca muselo vracať nejaké prostriedky, považujem to za zlyhanie tých, ktorí sú kompetentní alebo zodpovední," povedal Figeľ.

Ak by Slovensko podľa TA3 naozaj muselo z rozpočtu vrátiť 200 mil. eur, diera v štátnej kase by bola ešte väčšia. Definitívne slovo povie Európska komisia, ktorá by sa mala vyjadriť v najbližších týždňoch.

Monitorovací výbor Operačného programu Doprava vlani v novembri schválil vnútornú realokáciu peňazí z eurofondov a zo štátneho rozpočtu v hodnote 200 miliónov eur z rýchlostných ciest na cesty prvej triedy. Exminister dopravy Figeľ koncom vlaňajška informoval, že v rokoch 2011 až 2014 má na výstavbu a modernizáciu ciest prvej triedy ísť vyše 700 mil. eur.

"Je to bezprecedentný objem, veľmi potrebný, už roky predtým veľmi zanedbávaný," uviedol vtedy Figeľ. Od roku 2005 do roku 2010 sa podľa neho na Slovensku zrekonštruovalo necelých 400 kilometrov ciest prvej triedy. Vláda Ivety Radičovej schválila program prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014 vlani 9. decembra.

Slovenská správa ciest v júli zrušila verejnú súťaž na elimináciu bezpečnostných rizík na 22 úsekoch ciest prvej triedy v Trenčianskom a Žilinskom samosprávnom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Tender pritom vyhlásila začiatkom júna.

"Nakoľko ešte nemáme k dispozícii stanovisko Európskej komisie o opodstatnenosti tohto projektu - či projekt môže byť alebo nemôže byť financovaný z eurofondov," zdôvodnila pre agentúru SITA zrušenie súťaže vedúca odboru organizačno-správneho v Slovenskej správe ciest Iveta Fedorová. "Vyhlásenie nového tendra závisí od stanoviska Európskej komisie," dodala. Predpokladaná cena prác bola od 10 mil. do 29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 174
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 935
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 977
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 330
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 994
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 865
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 398
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 590
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 870
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop