Brusel preverí dovoz áut z Južnej Kórey

Európska únia sa začala zaoberať požiadavkou Francúzska, aby preverila dovoz automobilov z Južnej Kórey.

BRATISLAVA. Paríž žiada, aby Brusel nariadil v predstihu ohlasovať každý plánovaný vývoz áut do členských krajín EÚ, čo je prvý krok pred prípadným opätovným zavedením ciel. Dohoda o voľnom obchode medzi EÚ a Južnou Kóreou bola pritom prijatá len pred rokom.

Predaj juhokórejských automobilov v Európskej únii za posledný rok vzrástol o 24 percent, a to napriek tomu, že západoeurópsky trh momentálne zažíva pokles. Pod značným tlakom sa ocitli hlavne francúzske automobilky, ktoré sú nútené prepúšťať. Napríklad najväčší výrobca áut vo francúzsku, PSA Peugeot Citroen, nedávno oznámil, že uzavrie továreň pri Paríži a prepustí približne 8 tisíc ľudí.

"Európska únia potvrdzuje, že dostala od francúzskych úradov požiadavku, aby dohliadla na dovoz juhokórejských automobilov," uviedol hovorca komisára EÚ pre obchod John Clancy. "Komisia žiadosť pozorne skúma," dodal. Brusel by tak mohol napríklad žiadať o to, aby mu Kórea vopred hlásila, koľko áut a kedy sa tamojšie automobilky chystajú do EÚ vyviezť.

Podiel na európskom trhu zvyšuje predovšetkým juhokórejský Hyundai Motor, ktorý má svoje hlavné výrobné základne v Česku a Turecku. Predaj zvyšuje aj jeho dcérska spoločnosť Kia Motors, ktorá vyrába aj na Slovensku. Aj keď sa vlani do EÚ dostalo z Južnej Kórey 345 tis. áut, stále to je oveľa menej ako v roku 2007, kedy sa do únie doviezlo od juhokórejských výrobcov až 640 tis. automobilov. Rastie však produkčná základňa kórejských automobiliek v Európe.

"Rast Hyundai v Európe je založený na produktoch navrhnutých a vyrobených v Európe," uviedol hovorca Hyundai Andreas Brozat. Ako dodal, menej ako 12 percent z vyše 232 tis. áut registrovaných v Európe v prvom polroku 2012 bolo vyrobených v Kórei, zatiaľ čo 70 percent pochádzalo z Európy.

Dohodu o voľnom obchode medzi EÚ a Južnou Kóreou, ktorá bola zavedená 1. júla minulého roka, považuje EÚ za model pre budúce obchodné dohody. Obsahuje totiž bezpečnostnú klauzulu, ktorá umožňuje Bruselu znovuzavedenie ciel v prípade, ak sú výrobcovia v citlivých odvetviach zasiahnutí mimoriadne vysokými dovozmi.

Ako uviedol komisár EU pre obchod Karel De Gucht, z obchodu s Južnou Kóreou Európa veľa získava. Podľa štatistických údajov export EÚ do Kórey vrástol v roku 2011 o 16 percent na 32 mld. eur. V roku 2007 to bolo ešte 25 mld. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 493
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 155
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 111
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 299
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 162
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 260
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 083
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 520
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 628
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 512

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop