Smer pýta odvod aj spoza hraníc, platiť môže aj Ryanair

Mimoriadny odvod majú zrejme platiť aj tie regulované podniky, ktoré na Slovensku vôbec nesídlia.

Zákon o mimoriadnom odvode nehovorí presne, kto všetko ho má platiť.

BRATISLAVA. Na ozdravenie verejných financií možno prispejú aj zahraničné firmy, ktoré u nás nesídlia, no podnikajú tu.

Írske aerolínie Ryanair, ktoré lietajú na bratislavské letisko, by tak mohli štátu za rok zaplatiť asi 24,7 milióna eur, český železničný dopravca Cargo asi 100-tisíc eur.

info
Špeciálny odvod
Aké schválili podmienky
  • Aspoň polovica tržieb podniku musia byť príjmy z regulovanej činnosti.
  • Podniky sa musia nahlásiť daňovému úradu, že sú povinné odvod platiť.
  • Odvod musia platiť, keď ich hrubý výsledok hospodárenia bude najmenej tri milióny eur.
  • Odvod sa platí mesačne v preddavkoch, po uzatvorení roka ho daniari zúčtujú a preplatok vrátia alebo podnikateľa požiadajú o doplatenie.
  • Podnikatelia budú naposledy odvod platiť za december 2013.

Osobitný odvod majú totiž platiť aj podnikatelia, ktorí majú licencie od regulačného úradu z iného štátu Únie a podnikajú na Slovensku.

Zmenu žiadali poslanci

Túto zmenu presadil parlamentný výbor pre financie. Odôvodnil to tým, aby odvod platili všetky spoločnosti, ktoré u nás podnikajú v regulovaných odvetviach.

Odvod by tak mohli platiť firmy, ktoré u nás síce pôsobia, no majú tu nanajvýš miestneho manažéra.

Odvod mali pôvodne platiť len naši podnikatelia a tie zahraničné firmy, ktoré v našom Obchodnom registri majú zapísanú svoju organizačnú zložku. Spoločnosť by tak u nás mala mať sídlo s celou organizačnou štruktúrou.

Štát chce na odvode za 16 mesiacov vybrať asi 200 miliónov eur a použiť ich na prorastové opatrenia. Ako ich rozdelí, Smer nepovedal.

Orange má podľa schváleného zákona odviesť mesačne asi 700-tisíc eur, Slovenské elektrárne asi 2 milióny eur, SPP až 2,6 milióna eur.

Na odvod sa majú skladať aj poisťovne či farmaceutické firmy.

Ministerstvo sa nebráni

Či odvod bude musieť platiť aj Ryanair, daniari nepovedali. Nasmerovali nás na rezort financií. Ten pripúšťa, že sa na tento odvod budú skladať aj zahraničné firmy.

Odvod by mal zaplatiť podľa rezortu každý, kto bude mať povolenie na výkon činnosti v regulovaných odvetviach a splní zákonom ustanovené kritériá, bez ohľadu na to, či ide o našu, alebo zahraničnú firmu.

Advokát TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala je skôr za výklad zákona, podľa ktorého musia odvod platiť len tunajšie podniky.

No vie si predstaviť aj argumenty pre širší názor. „V takom prípade by mali platiť odvod zahraničné spoločnosti, ktoré tu majú stálu prevádzkareň,“ vraví Pala. Tou môže byť aj kancelária, z ktorej podnik organizuje aktivity u nás.

„Problém je, že pri takom zásadnom zákone neexistuje jednoznačný výklad,“ upozornil Martin Provazník z advokátskej kancelárie bnt.

ps.jpg
Regulované odvetvia si prinajhoršom povedia, že život je aj mimo Slovenska, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Advokáti: Je to absurdné

Oslovení právnici pripúšťajú, že štát môže zaplatenie odvodu požadovať aj od zahraničných spoločností. „Teda napríklad aj od francúzskych železníc,“ vraví Marek Benedik z advokátskej kancelárie Havlát & Partners.

Považuje to však za absurdné. „Porušuje to princíp suverenity iných štátov,“ dodal.

Zákon sa totiž môže vzťahovať len na podnikateľov, ktorí u nás sídlia alebo tu majú organizačnú zložku. „Druhá otázka znie, či vôbec znenie zákona takýto výklad umožňuje,“ vraví. Zákon totiž nehovorí jasne, koho sa týka.

Provazník si zákon vykladá tak, že platí len na našich podnikateľov a zahraničné podniky s organizačnou zložkou.

„Cez široký výklad zákona naozaj možno považovať za osobu každého podnikateľa v regulovanom odvetví bez ohľadu na to, či by išlo o slovenskú, alebo zahraničnú osobu,“ pripúšťa Provazník.

Podniky zatiaľ mlčia

Ryanair zákon nekomentoval, včera bol v Írsku sviatok.

Nevyjadrili sa ani oslovení železniční dopravcovia z Maďarska, Rakúska či Poľska, ktorí by odvod mali platiť.

Súkromný železničný dopravca RegioJet s platením odvodu problém nemá. „Na nás to nebude mať vplyv, maximálne tak dvetisíc eur,“ vraví hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.

„Určite preto nebudeme obmedzovať aktivity na Slovensku,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 160
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 926
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 970
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 347
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 947
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 894
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 404
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 600
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 880
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 685

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop