Zákon o mimoriadnom odvode nehovorí presne, kto všetko ho má platiť.
BRATISLAVA. Na ozdravenie verejných financií možno prispejú aj zahraničné firmy, ktoré u nás nesídlia, no podnikajú tu.
Írske aerolínie Ryanair, ktoré lietajú na bratislavské letisko, by tak mohli štátu za rok zaplatiť asi 24,7 milióna eur, český železničný dopravca Cargo asi 100-tisíc eur.
- Aspoň polovica tržieb podniku musia byť príjmy z regulovanej činnosti.
- Podniky sa musia nahlásiť daňovému úradu, že sú povinné odvod platiť.
- Odvod musia platiť, keď ich hrubý výsledok hospodárenia bude najmenej tri milióny eur.
- Odvod sa platí mesačne v preddavkoch, po uzatvorení roka ho daniari zúčtujú a preplatok vrátia alebo podnikateľa požiadajú o doplatenie.
- Podnikatelia budú naposledy odvod platiť za december 2013.
Osobitný odvod majú totiž platiť aj podnikatelia, ktorí majú licencie od regulačného úradu z iného štátu Únie a podnikajú na Slovensku.
Zmenu žiadali poslanci
Túto zmenu presadil parlamentný výbor pre financie. Odôvodnil to tým, aby odvod platili všetky spoločnosti, ktoré u nás podnikajú v regulovaných odvetviach.
Odvod by tak mohli platiť firmy, ktoré u nás síce pôsobia, no majú tu nanajvýš miestneho manažéra.
Odvod mali pôvodne platiť len naši podnikatelia a tie zahraničné firmy, ktoré v našom Obchodnom registri majú zapísanú svoju organizačnú zložku. Spoločnosť by tak u nás mala mať sídlo s celou organizačnou štruktúrou.
Štát chce na odvode za 16 mesiacov vybrať asi 200 miliónov eur a použiť ich na prorastové opatrenia. Ako ich rozdelí, Smer nepovedal.
Orange má podľa schváleného zákona odviesť mesačne asi 700-tisíc eur, Slovenské elektrárne asi 2 milióny eur, SPP až 2,6 milióna eur.
Na odvod sa majú skladať aj poisťovne či farmaceutické firmy.
Ministerstvo sa nebráni
Či odvod bude musieť platiť aj Ryanair, daniari nepovedali. Nasmerovali nás na rezort financií. Ten pripúšťa, že sa na tento odvod budú skladať aj zahraničné firmy.
Odvod by mal zaplatiť podľa rezortu každý, kto bude mať povolenie na výkon činnosti v regulovaných odvetviach a splní zákonom ustanovené kritériá, bez ohľadu na to, či ide o našu, alebo zahraničnú firmu.
Advokát TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala je skôr za výklad zákona, podľa ktorého musia odvod platiť len tunajšie podniky.
No vie si predstaviť aj argumenty pre širší názor. „V takom prípade by mali platiť odvod zahraničné spoločnosti, ktoré tu majú stálu prevádzkareň,“ vraví Pala. Tou môže byť aj kancelária, z ktorej podnik organizuje aktivity u nás.
„Problém je, že pri takom zásadnom zákone neexistuje jednoznačný výklad,“ upozornil Martin Provazník z advokátskej kancelárie bnt.
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Advokáti: Je to absurdné
Oslovení právnici pripúšťajú, že štát môže zaplatenie odvodu požadovať aj od zahraničných spoločností. „Teda napríklad aj od francúzskych železníc,“ vraví Marek Benedik z advokátskej kancelárie Havlát & Partners.
Považuje to však za absurdné. „Porušuje to princíp suverenity iných štátov,“ dodal.
Zákon sa totiž môže vzťahovať len na podnikateľov, ktorí u nás sídlia alebo tu majú organizačnú zložku. „Druhá otázka znie, či vôbec znenie zákona takýto výklad umožňuje,“ vraví. Zákon totiž nehovorí jasne, koho sa týka.
Provazník si zákon vykladá tak, že platí len na našich podnikateľov a zahraničné podniky s organizačnou zložkou.
„Cez široký výklad zákona naozaj možno považovať za osobu každého podnikateľa v regulovanom odvetví bez ohľadu na to, či by išlo o slovenskú, alebo zahraničnú osobu,“ pripúšťa Provazník.
Podniky zatiaľ mlčia
Ryanair zákon nekomentoval, včera bol v Írsku sviatok.
Nevyjadrili sa ani oslovení železniční dopravcovia z Maďarska, Rakúska či Poľska, ktorí by odvod mali platiť.
Súkromný železničný dopravca RegioJet s platením odvodu problém nemá. „Na nás to nebude mať vplyv, maximálne tak dvetisíc eur,“ vraví hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.
„Určite preto nebudeme obmedzovať aktivity na Slovensku,“ dodal.