SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Uhorku vraj v správach necítiť

Slovenské médiá chvália politikov. Tí napriek letu zasadajú a kŕmia správy spormi.

Termín uhorková sezóna používajú noviny po celom svete najmenej dve storočia, obľúbený je dodnes aj u nás.

BRATISLAVA. Je koniec júla a obyčajne je v politike poriadna uhorková sezóna, dnes je však všetko inak, začínala spokojne pred pár dňami Televízne noviny moderátorka Markízy Zlatica Puškárová.

Odvolávala sa pritom na rozhodnutia a spory politikov, ktorí si na rozdiel od predchádzajúcich rokov posunuli dovolenky až na august.

Hoci letné mesiace s nedostatkom udalostí a preriedenými redakciami sú postrachom médií už storočia, v posledných rokoch sa situácia zrejme mení.

Obľúbené spojenie „uhorková sezóna“ sa v médiách najčastejšie objavuje v kontexte, že práve toto leto zaručene nehrozí.

Obrana politikov

Pri letných kauzách ako Dzurindova protivládna skupinka, Ruskove zmenky, napadnutie Hedvigy Malinovej, Tomanovej posteľové Privilegium, Počiatkova návšteva na jachte finančníkov či aktuálne odvolanie arcibiskupa Bezáka sa tomu veľmi čudovať nemožno.

Uhorkovú sezónu však obľubujú aj politici, najmä keď ňou vysvetľujú, ako je tá ich kauza kauzou len pre nedostatok iných tém.

Presne tak pred pár rokmi vysvetľoval záujem médií o svoje zmenky za sto miliónov korún minister hospodárstva a šéf koaličnej strany ANO Pavol Rusko. Nepomohlo, kauza viedla k jeho odvolaniu, rozštiepeniu strany a podozreniam z kupovania poslancov.

Rovnakú rétoriku v minulom volebnom období si zvolil aj predseda parlamentu a šéf vládnej SaS Richard Sulík, ktorého spor s poslancom Igorom Matovičom takmer povalil vládu skôr, ako začala pracovať.

Číta sa aj v sparne

Hoci kauza Bezák zo správ pomaly vyšumieva a politici sa už balia na dovolenky, médiá sa „uhorky“ neobávajú ani toto leto.

„Vo svete sa vedú vážne debaty o eurozóne, európska ekonomika upadá do recesie a americká sa vážne spomaľuje. Na Slovensku sa tvorí štátny rozpočet, riešia sa zmeny daní, zhoršujú sa podmienky na podnikanie, oživujú sa staré maniere v politike, čiže je o čom písať,“ hovorí šéfredaktor týždenníka Trend Pavol Suďa.

Za pravdu mu dávajú aj čísla, väčšine slovenských tlačených médií sa v lete darí udržiavať priemerný alebo dokonca mierne nadpriemerný predaj.

Nesťažujú sa ani televízie. „Vzhľadom na letnú schôdzu parlamentu, ale aj mnohé udalosti vo svete, netrpíme nedostatkom tém vo vysielaní. Skôr by som si dovolil tvrdiť, že uhorková sezóna toto leto ani nie je,“ pochvaľuje si zástupca programového riaditeľa televízie TA3 Martin Halanda.

Uhorková sezóna sa však obvykle netýka len politiky, ale aj kultúry, športu či šoubiznisu. Kým ligové prestávky tento rok nadmieru vyváži olympiáda a divadelné prázdniny v pohode zastúpia letné hudobné festivaly, bulvárnym novinárom celebrity do exotických letovísk utekať neprestali.

Televízia Joj pre „menej tém z klasického bulváru“ preto napríklad v lete nevysiela inak obľúbený magazín Topstar, podobne Markíza Smotánku.

Čas na tvorivosť

Viaceré médiá voľnejší letný režim vnímajú aj ako príležitosť vyskúšať si projekty, na ktoré inokedy nie je čas. Snažia sa otvárať aj iné témy.

Denník SME v lete ponúka každú sobotu celú novinovú stranu osobnostiam, ktoré si volia tému, ktorá im v novinách chýba.

Letné čítanie sa každoročne snaží prinášať aj časopis .týždeň. „Teraz je to napríklad téma Andreja Bána o slávnych slovenských krčmách,“ hovorí šéfredaktor Štefan Hríb.

ico

V lete patrí vysielanie televíznym reprízam

Markíza a Jojka bojujú o diváka premiérou aj napriek dovolenkám.

BRATISLAVA. Hoci uhorková sezóna je termín známy najmä zo spravodajstva, v televíziách sú práve spravodajské relácie letným režimom najmenej poznačené.

Celoplošné televízie vysielajú takmer všetky svoje spravodajské relácie, výnimkou sú politické diskusie.

Zvyšok programovej štruktúry je však počas prázdnin výrazne prekopaný. Na rozdiel od novín a časopisov, ktoré si čitatelia so sebou berú aj na pláže či chaty, televízne vysielanie v lete trpí výrazným úbytkom divákov. A teda aj reklamy, ktorej podiel padá až o polovicu.

„Leto je z hľadiska reklamy jednou z najslabších častí roka, keď sa neoplatí investovať do veľkých projektov, nemá to jednoducho ekonomický zmysel,“ vraví hovorca televízie Joj Jozef Gogola.

Jojka preto cez prázdniny vo veľkom reprízuje úspešnejšie programy a nasadzuje prebraté zahraničné relácie, ktoré by sa cez rok nepresadili. „Investície do programu počas leta znižujeme na minimum, keďže ich potrebujeme sústrediť do najsilnejšej časti sezóny, ktorou je jeseň,“ hovorí Gogola.

Podobne ako v Joj aj v Markíze majú počas leta prestávku pôvodné projekty, ako sú relácie Modré z neba, Smotánka či vlastné seriály.

Markíza sa však tento rok po vlaňajšom úspechu s reality šou Farma rozhodla v lete netradične nasadiť aj novú šou s názvom Pláž 33.

Na experiment najväčšieho konkurenta zareagovala aj Jojka, ktorá prišla s premiérovými Extrémnymi prípadmi z nízkonákladovej série Súdna sieň.

Aj RTVS mení v lete pre odlev divákov programovú štruktúru. Tú však v olympijskom roku výrazne ovplyvnil aj zánik jej športového okruhu Trojky, keď športové vysielanie presunula na zvyšné dva kanály.

„Olympijské hry v Londýne zaujímajú pomerne veľký počet divákov aj napriek peknému počasiu a dovolenkám. A to sa odráža aj na vyššej sledovanosti,“ vraví hovorca verejnoprávneho média Richard Šümeghy.

Dovolenkovú sezónu najťažšie spozorujete na vysielaní spravodajskej TA3. Aj ona však v lete vysiela viacero relácií ako Zdravie či Svet technológií iba v reprízach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 976
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 930
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 584
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 690
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 359
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 331
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 796
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 496
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 441
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.

7 h
Ilustračná fotografia.

Denník SME odhadol, aký bude očkovací kalendár.

21 h
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

8 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Štát nezvláda koordináciu vzťahov s vedením Slovenskej pošty.

41m
Ilustračné foto

Langes-Swarovski podieľal na založení leteckej spoločnosti Tyrolean Airways a úspechoch futbalového tímu FC Swarovski Tirol.

43m
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling.

Ministerstvo sa snaží podporiť realizáciu vyššieho počtu kvalitných projektov.

1 h
Výkonná riaditeľka Googlu pre Austráliu a Nový Zéland Mel Silvaová na online vypočutí v senátnom výbore austrálskeho paarlamentu.

Google hrozí zrušením vyhľadávania.

2 h