Šéf Skylinku: Za spoplatnenie sme pochvalu ani nečakali

Keby sa za služby Skylink platilo od začiatku, vyhli by sme sa problémom, tvrdí jeho šéf.

Satelitná platforma Skylink, ktorú v Česku vyšetrujú pre zavedenie nového poplatku, patrila slovenským investorom, hovorí jej šéf JAROMÍR GLISNÍK. Nikdy sa však nezaujímal, či je medzi nimi aj skupina J&T.

Český teleúrad vás obviňuje z klamania spotrebiteľa. Ľuďom ste sľubovali televízny príjem grátis, ale zrazu ste zaviedli mesačný poplatok za servis. Cez médiá ste reagovali, že úrad chcete presvedčiť, že ľudí neklamete. No zákon hovorí jasne, slovo grátis môžete v ponuke použiť, len ak sú v bezplatnom poplatku zahrnuté už všetky náklady. Čím chcete úrad presvedčiť o svojej pravde?

„Český zákon má svoje výnimky, aj slovo grátis môžete použiť, keď sú s produktom spojené určité náklady. Nikto sa napríklad nebude čudovať, že keď vám dajú k autu grátis autorádio alebo navigáciu, že je to síce grátis, ale pritom si to auto musíte kúpiť. Programy, ktoré ponúkame ako bezplatné, sú tie, za ktoré ani nemôžeme vyberať poplatky. Ide napríklad o verejnoprávne médiá, to je to podstatné. Balík samozrejme môžeme premenovať, ale vždy budeme hovoriť, že zákazník s poplatkom neplatí za bezplatnú ponuku nič a zákazník s prémiovou ponukou platí podľa cenníka.“

Auto si nekupujem pre navigáciu grátis, ale kupujem si ho preto, lebo chcem auto. Skylink si nekupujem pre servisný poplatok, ale pre balík staníc.

„Ale ide o to, pre aký balík staníc. Na satelite je množstvo staníc nekódovaných, kódovaných grátis a potom prémiových staníc. Samozrejme, problém by nenastal, keby sme od samého začiatku poskytovali služby za poplatok. Ale ten zlom musel nastať.“

Toto je formálna stránka, pozrite sa na to ako zákazník: Pred desiatimi rokmi tu bola firma, ktorá sľubovala kvalitný televízny príjem bez poplatkov doživotne. A zrazu to neplatí. Zdá sa vám to korektné?

„Nepovedal by som, že doživotne. Áno, tá ponuka bola bez časového obmedzenia. Máte pravdu, je to veľmi negatívna správa. Ako zákazník by som to vnímal úplne rovnako negatívne, za spoplatnenie sme ani pochvalu nečakali. Aj v spoplatnení sme preto odzrkadlili vernosť našej firme. Keď si teraz niekto vymení kartu, nebude platiť dva roky, kto si kúpil kartu vlani, nebude platiť rok a podobne.“

Prečo ste sa rozhodli pre takýto postup?

„Aby sa nestalo, že niekto si teraz kúpi kartu a zistí, že musí platiť, pričom tam bude nejaký letáčik o bezplatnej ponuke. To by bolo naozaj neetické.“

Aký je pomer medzi zákazníkmi, čo začnú od septembra reálne platiť a medzi tými, čo budú mať poplatkové prázdniny alebo si zaplatia prémiové stanice?

„Nevieme, koľko z aktívnych kariet sa reálne pripája. Môžu byť v zásuvke dávno nefunkčné. Veľké množstvo kariet preto odpadne len preto, že nie sú už funkčné. Asi 80 percent zákazníkov si vyberie jeden zo spôsobov, ako sa poplatku vyhnúť, či už pôjde o poplatkové prázdniny spojené s výmenou karty, alebo kúpu platených balíkov. Len tento týždeň sme dali na trh 40-tisíc kariet na výmenu, ďalšie objednávky na 40-tisíc kariet ešte nie sú vybavené. Tento rok vymenia kartu stovky tisíc zákazníkov, čím nebudú poplatok platiť najbližšie dva roky.“

Z vyše 2,4 milióna zákazníkov, koľko percent ľudí si platí za prémiové stanice a koľko je u vás len na základný balíček?

„Tým, že ľudí neviažeme a prémiové stanice si vedia predplatiť na rok alebo na mesiac, je štatistika ovplyvnená veľkou sezónnosťou. V lete je prepad, rásť to začína v septembri a októbri. Platiacich je asi pätina zákazníkov.“

Komu patrila satelitná služba Skylink predtým, než ju kúpila luxemburská skupina M77?

„Veľmi dlhé obdobie vedľa seba pôsobili dve spoločnosti s odlišnou akcionárskou štruktúrou. Towercom na Slovensku prevádzkoval slovenskú časť Skylinku a spoločnosť TradeTec, ktorá prevádzkovala českú časť satelitnej platformy. Towercom vlani vyčlenil Skylink do osobitnej spoločnosti, ktorú kúpila firma TradeTec, čím sa slovenská a česká časť Skylinku dostali do jednej spoločnosti. A túto spoločnosť kúpila skupina M77.“

Kto bol majiteľom Towercomu pred týmto obchodom?

„Vlastníkov Towercomu nepoznám a ani som sa o nich nezaujímal. Český TradeTec patril cyperskej firme Narenamo, za ktorou stáli slovenskí investori. Ja som ním nebol, čiže ich štruktúru a mená nepoznám. Predstavenstvá oboch spoločností, Towercom aj TradeTec, mali podobné personálne obsadenie.“

Ako manažéra vás predsa muselo zaujímať, kto si vás najíma.

„Mňa si najímalo vtedajšie predstavenstvo, nie priamo akcionári spoločnosti.“

Akú úlohu zohrala skupina J&T pri predaji satelitnej platformy Skylink?

„Úlohu J&T v tejto transakcii nepoznám, obchod sprostredkúvali rôzne agentúry, ktoré robili právny či ekonomický audit. No ten hlavný biznis sa robí na vysokej úrovni a tam je možné, že niekto z J&T prispel. Ja som sa nikdy s nikým z J&T nestretol. Nebol som ani na rokovaniach o predaji Skylinku.“

Nikto úmyselne nebrzdil pozemský digitál

Ako sa prejavilo vlaňajšie vypnutie analógového televízneho signálu na počte vašich zákazníkov?

„Veľmi nám to prospelo. Spotrebitelia sa začali vo veľkej miere zaujímať o alternatívne spôsoby sledovania televízie, o výhody satelitných služieb a volili si najideálnejší spôsob príjmu signálu.“

Keby bol prechod na digitálne vysielanie zvládnutý lepšie zo strany regulátora, mali by multiplexy vyššiu kompresiu, viac programov, lepšiu programovú štruktúru, stanice, ktoré ponúkajú multimediálne služby a podobne, nezvažovali by ľudia prechod na Skylink za zásadne odlišných okolností?

„Nemyslím si to, pozemské digitálne šírenie je určitá forma šírenia signálu. Aby bola ponuka pestrá, najprv by museli nejaké stanice vzniknúť, museli by byť životaschopné. To je problém. Niektoré televízie si nemôžu dovoliť pozemské šírenie, oproti satelitnému šíreniu je pozemské šírenie desaťnásobne drahšie.“

V pomerných ukazovateľoch, viac zákazníkov vám po vypnutí analógu prišlo na Slovensku alebo v Čechách?

„Je to veľmi ťažké povedať, pretože v Česku proces prechodu trval niekoľko rokov, na Slovensku to bolo aktívne asi rok. Čo v Čechách sa vlieklo roky, u nás bolo skokové. V Čechách sa preto nedá vyhodnotiť, či si niekto Skylink kupoval z obavy pre vypnutie analógového vysielania, alebo len preto, že sa mu tá ponuka zapáčila. Na Slovensku nám pre vypnutie analógu prišlo do stovky tisíc zákazníkov.“

Towercom, teda bývalý majiteľ Skylinku, má na Slovensku licencie na digitálne pozemské vysielanie (DVB-T). Získal ich za pochybných okolnosti, ktoré vyústili až do nezákonného odvolania vtedajšieho predsedu regulačného úradu, podľa ktorého za Towercomom stojí skupina J&T. Nevnímali ste v tom čase, že prevádzkovateľom digitálneho pozemského vysielania aj dominantnej satelitnej platformy bola jedna a tá istá spoločnosť?

„Určite nie. Zákazník mal možnosť rozhodnúť sa pre vhodný spôsob prijímania signálu.“

Ale keď Towercom ako operátor digitálnej pozemskej televízie uprednostňoval svoj Skylink ako pozemský digitál, nebol to konflikt?

„Nesledoval som slovenské médiá, ale komunikácie okolo digitálneho pozemského príjmu bolo v Čechách tisíckrát viac ako okolo satelitného príjmu. My sme dávali milióny do reklamy. Máte pocit, že sa na Slovensku hovorilo viac o satelite ako o pozemskom digitále?“

Mám pocit, že Skylink získal vypnutím analógového vysielania oveľa viac ako pozemský digitál.

„Možné to je, ale určite nie preto, že by niekto úmyselne brzdil rozvoj pozemského digitálu v komunikácii a marketingu.“

Telekom istý čas ponúkal svoj MagioSat bez záväzkov, kúpili ste si set-top box a mohli sledovať televíziu bez poplatkov. Produkt potichu z ponuky operátora zmizol. Čo si o tom myslíte?

„Žiadny operátor nemá záujem o zákazníka, ktorý nič neplatí. Bolo to už v čase, keď sme vedeli, že ide o nekoncepčné riešenie, pretože sme už vedeli, že takýto spôsob sa nedá ufinancovať. Ale možno si to len potrebovali vyskúšať.“

Nebol potom celý biznis model Skylinku deformáciou trhu? Ľuďom ste ponúkali zadarmo niečo, čo teda podľa vašich tvrdení nie je možné ufinancovať bez ich pravidelnej účasti.

„Toto by som nepovedal. Dlho to financovať išlo a fungovalo to dlho aj v prospech zákazníkov. O nejakej deformácii trhu by som určite nehovoril. Ani ten poplatok samotný nie je problém, stále ide o sumu blízku nule a vzdialenú mesačnému poplatku akéhokoľvek konkurenčného operátora.“mala.jpg

Servisný poplatok vysvetľujete rastúcimi nákladmi, ale tento trend bude pokračovať. Nové technológie, nové set-top boxy, nové služby a stále rastúce očakávania zákazníkov. Zvýšenie poplatku bude teda logické, kedy k nemu príde?

„Ten nábeh servisného poplatku máme naplánovaný na tri roky, tento plán počíta aj s rôznymi poplatkovými prázdninami. Sumu 1,20 mesačne máme rozkalkulovanú tak, aby nám počas troch rokoch vystačila.“

Čiže skôr ako za dva roky poplatok nezvýšite.

„Nerád by som to komentoval, ale tie rôzne názory, že dnes je to euro a zajtra to bude desať eur, na tie vám niečo poviem. Na konci dňa rozhodne o výške toho poplatku zákazník, nie my.“

Ale aj vy aj ja určite vidíte priestor na zvýšenie toho poplatku na takú úroveň, aby bol pre zákazníkov ešte únosný, čo je niekde okolo troch eur mesačne.

„Pre najbližšie roky to neplánujeme, čo bude za štyri-päť rokov, nedá sa povedať. Nedokážeme to posúdiť, nevieme, čo bude s eurozónou a podobne.“

Orange chce ponúknuť na Slovensku televíziu cez satelit. Vy s nimi rokujete o nejakej možnej spolupráci?

„Táto informácia sa ku mne dostala, s Orangeom sme začali rokovať vlani, nejaké rokovania stále prebiehajú. Nechcel by som to komentovať a neviem dnes preto posúdiť, pre aký variant spolupráce sa Orange rozhodne.“

Chceli by ponúknuť spojenie dát so satelitom. Je takýto produkt v západnej Európe bežný?

„Ide o hybridné set-top boxy, ktoré na príjem televízie používajú satelit, no ako bonus cez dátové pripojenia ponúkajú napríklad archív, videopožičovňu, internetový prehliadač a podobné multimediálne služby. Ide o štandardný produkt, po svete ich je množstvo. Myšlienka je to zaujímavá, no ostáva otvorená otázka jej financovania, aby išlo o produkt ziskový a konkurencieschopný. Tie set-top boxy sú drahé, ich obsluha tiež.“

Samotný Skylink podobný produkt nechystá?

„Nie, ale na trhu sú dostupné prijímače aj s možnosťou dátového pripojenia, ktoré ponúkajú rôzne multimediálne služby.“

Nikoho nenútime meniť karty

Zákazníkov nútite, aby si zamenili dekódovaciu kartu. Prečo?

„Musím vás opraviť, nikoho nenútime. Zákazníkov zatiaľ motivujeme, aby si vymenili staršiu dekódovaciu kartu CryptoWorks za novú Irdeto. Systém podmieneného prístupu CryptoWorks bol vyvinutý v laboratóriách spoločnosti Philips, v roku 2006 ho však získala spoločnosť Irdeto. Bezprostredne potom oznámila, že systém CryptoWorks bude utlmovať. Vydali päťročný plán prechodu, kde je ako hraničný termín 31. decembra 2012.“

Chápem, že s výmenou máte určité náklady, no nebolo by voči zákazníkom spravodlivejšie, aby ste im dali karty grátis? Predsa len, tí dôvody výmeny nezapríčinili, ide to úplne mimo nich a nemusí ich vôbec zaujímať, že Philips niečo predal Irdetu.

„Neviem, či spravodlivejšie... Museli by sme hľadať iný zdroj, z ktorého tieto náklady zaplatíme. Ani nám nedal nikto nový systém Irdeto a jeho karty zadarmo. Technologická obmena je nutná, rakúska platforma ORF mení karty v pravidelných cykloch. Keďže neplatiaci zákazníci nám neprinášajú žiadne výnosy, nebolo z čoho túto výmenu financovať. Samozrejme zákazníkom, čo si priplácajú za prémiový obsah, sme urobili napríklad akciu, keď si novú kartu kúpili za 24 eur, no touto sumou sa im dobil účet, aby si mohli kúpiť prémiové stanice. Zákazníkom s platenou ponukou, ktorí si vtedy kartu nevymenili, posielame nové karty zadarmo na adresu.“

Teraz sa bavíme o zákazníkoch s prémiovými balíčkami, čo sa však stane po Novom roku zákazníkom s neplateným obsahom? Vypnete im signál?

„Snažíme sa obmedziť počet zákazníkov, čo majú starú kartu, a tým znižujeme riziko výpadku signálu. Druhým zásadným opatrením bolo stiahnutie ponuky platených programov z CryptoWorksu.“

Čo sa stane zákazníkovi, ktorý po Novom roku nebude mať novú kartu?

„Vôbec nič, televíziu bude môcť sledovať ďalej.“

Dokedy?

„Uvidíme. Nemáme zatiaľ stanovený deň, kedy úplne vypneme CryptoWorks. Počítam, že sa to stane niekedy okolo roku 2013/2014. Keby nám tam aj ostali desiatky tisíc aktívnych kariet, je to len veľmi malé riziko, v ktorom nevidím žiaden problém.“

Okrem vyšetrovania za klamanie spotrebiteľa v Čechách sa o spoplatnenie Skylinku zaujíma aj tamojší Úradu na ochranu hospodárskej súťaže (protimonopolný úrad, pozn. red.). Prešetrujú možné zneužitie dominantného postavenia na trhu. Ste dominantným poskytovateľom satelitnej televízie?

„V Čechách určite nie, na Slovensku predpokladám, že je to podobne. Závisí to od toho, ako je definovaný relevantný trh.“

Ten pre satelitnú televíziu u nás definovaný nie je.

„Pre služby ako Skylink by sa mal brať trh televízneho a rozhlasového príjmu, preto by sa náš trhový podiel mal porovnávať aj s konkurenciou káblových operátorov či s pozemským digitálnym vysielaním.“

Keby protimonopolný úrad vychádzal len z trhu satelitných služieb, boli by ste dominantným poskytovateľom?

„Čo sa týka obratu, tak nie, ale v počte zákazníkov sme najväčší. Máme viac zákazníkov ako všetci konkurenti spolu.“

Peniaze od televízii dostáva Towercom

Keď sa začalo s medializáciou spoplatnenia vašich služieb, v českých médiách prebehli informácie, že za šírenie signálu vám niektoré televízie platia. Ako teda funguje pri satelitnej televízii kolobeh dodávateľských vzťahov? Kto, komu a za čo platí?

„Až na malé výnimky je pravdou, že tie neplatené stanice si platia za satelitnú distribúciu. Neplatia nám, ale šíriteľovi toho signálu. Niektoré stanice majú zmluvu priamo s Astrou, iné platia zas spoločnosti Towercom a ďalším firmám, napríklad v Nemecku. Peniaze, ktoré tie stanice platia za satelitnú distribúciu, sme nikdy nevideli a nikdy neuvidíme.“

Keď z nich nič neuvidíte, kde končia?

„Na Slovensku ich spotrebúva spoločnosť Towercom. Televízie však šíria signál kódovane, šetria tak poplatky za autorské práva. A tu prichádzame my, niekto totiž musí dať zákazníkom systém podmieneného prístupu ako CryptoWorks či Irdeto. Vždy tento systém bol a je v našom majetku.“

Stále ste nepovedali, na čom konkrétne zarábate.

„Naše príjmy sú poplatky za dekódovacie karty, čo už je len menší zdroj príjmov. Hlavne v čase veľkého rastu to bol hlavný zdroj. Druhým zdrojom, ktorého význam stále rastie, sú tržby z poskytovania prémiových staníc.“

Čiže ešte dnes, keď oficiálne nevyberáte servisný poplatok, sú toto dva vaše príjmy?

„Áno.“

A z týchto príjmov sa dá postaviť rentabilný biznis?

„Áno, je to možné. My nie sme veľká spoločnosť, spolu s našimi servisnými partnermi máme asi 50 zamestnancov.“

To je relatívny pojem, pretože máte vyše 2,4 milióna zákazníkov.

„Aj keď zdôrazňujem, že tá masa zákazníkov s plateným obsahom sa nám zväčšuje, stále je tu väčšina tých, čo neplatia a pri nich sú náklady na zákaznícky servis minimálne. Zavolajú raz za pol roka, nie sú to také veľké náklady. Na začiatku, v 90. rokoch, sa ešte zdalo, že to dokážeme všetko zvládnuť len z tých spomínaných dvoch príjmov, čo sa však nakoniec nepotvrdilo. CryptoWorks bol dobrý systém, nekazil sa, pirátstvo v tom čase nebolo. Bohužiaľ, odvtedy sa veľa vecí zmenilo. Tie náklady nám narástli exponenciálnym spôsobom a už sme neboli schopní podporovať tú masu zákazníkov len z týchto zdrojov.“

Keď Česká televízia dávala cez médiá správy, že sa jej nepozdáva zavedenie servisného poplatku, vo všeobecnosti, aké možnosti má akákoľvek televízia ovplyvniť vaše konanie?

„S Českou televíziou rokujeme. Ale tie náklady, ktoré nám vznikajú, musí niekto zaplatiť. A ja dosť pochybujem, že ich pre svojich divákov zaplatí verejnoprávna televízia. Samozrejme existuje model spolupráce, na ktorom sa vieme dohodnúť. Pred uzatvorením rokovaní by som veľmi nerád hovoril, že nejaká televízia to nedokáže ovplyvniť. Bezpochyby neovplyvní zavedenie servisného poplatku.“

V minulosti ste predávali satelitný internet Astry. Kto dnes takúto službu využíva?

„Ide o veľmi špecifický druh služby, pri takýchto otázkach ju vždy prirovnávam k satelitnému telefónu. Keby som mal mať satelitný telefón namiesto mobilu a používal som ho na bežné hovory, povedal by som si, čo je to za hlúposť. Ani ferrari nepoužívate na oranie. No tam, kde nie je signál, ale sú potrebné dátové prenosy, tam je miesto pre satelitný internet. A takých miest ja na Slovensku aj v Čechách stále dosť.“

Kto je typickým zákazníkom satelitného internetu?

„Ide o službu, ktorá napriek tomu, že je dostupná v zásade odkiaľkoľvek, je stále cenovo dostupná. Nechcem tým povedať, že môže konkurovať bežnému internetu. Nie, nemôže, na to nie je satelitný internet určený. Typickými zákazníkmi sú preto podnikatelia, ktorí potrebujú dátové prenosy, napríklad lomy, kamionisti, obytné prívesy, horské chaty a podobne.“

Bežní spotrebitelia sú ojedinelí?

„Sú tam, ale je ich tam málo.“

Celý rozhovor so šéfom Skylinku nájdete na tv.sme.sk - kliknite

Rozhovor bol autorizovaný. Jaromír Glisník v prepise nič nezmenil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 961
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 256
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 914
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 448
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 438
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 109
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 544
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 430
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 352
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 097

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.