Slávny americký týždenník možno bude od jesene vychádzať iba na internete.
BRATISLAVA. Desaťročia bol jedným z najvplyvnejších amerických médií. Každý týždeň ho čítali milióny predplatiteľov v Amerike aj v zahraničí, kde mala redakcia desiatky reportérov.
Spolu s magazínom Time patrí k dvom hlavým americkým týždenníkom, ktoré v 20. storočí najviac hýbali spoločnosťou.
Po 79 rokoch to vyzerá, že magazín Newsweek na jeseň prestane vychádzať v tlačenej podobe a zostane iba na internete. Naznačil to minulý týždeň šéf spoločnosti vlastniacej Newsweek Barry Diller.
Neskôr šéfredaktorka Tina Brownová korigovala jeho slová, myslel vraj všeobecný posun tlačených médií k digitálu. Väčšina analytikov už v budúcnosť papierového Newsweeku neverí.
Ak sa tak stane, Newsweek bude najvýznamnejším americkým periodikom, ktoré v súčasnej kríze tlačených médií zanikne. Najmä v roku 2009 skončilo množstvo menších denníkov po celej krajine, no zatiaľ nič také veľké a významné ako Newsweek.
Miliónové straty
- Christian Science Monitor (1908 - 2008), teraz len týždenník a online verzia
- The Rocky Mountain News (1859 - 2009), denník z Colorada funguje už iba na webe, v roku 2008 mal náklad 225-tisíc kusov.
- Tucson Citizen (1870 - 2009), denník Z Arizony prešiel na web v roku 2009, kedy mal náklad 17tisíc výtlačkov.
- Seattle Post-Intelligencer (1863 - 2009), denník zo Seattlu mal v roku 2008 náklad 130-tisíc, je už len na webe.
Americký profesor žurnalistiky na Princetone Evan Thomas desať rokov viedol washingtonskú kanceláriu Newsweeku.
„Som smutný, keď počujem o konci tlačenej verzie. Newsweek má za sebou skvelú minulosť a som hrdý, že som mohol byť jeho súčasťou,“ reagoval pre SME na správy o konci týždenníka.
V posledných rokoch však veľa chvály na magazín počuť nebolo. V roku 2007 mali ešte náklad viac ako tri milióny výtlačkov, v roku 2010 to už bola len polovica.
Na porovnanie Time sa podarilo udržať nad troma miliónmi.
S hospodárením bol na tom Newsweek ešte horšie. Každý rok skončil v mínuse niekoľko desiatok miliónov dolárov, až magazín v roku 2010 spoločnosť Washington Post predala za jeden dolár.
Získal ho milionár Sidney Harman, po ktorého smrti sa ho rodina nedávno zbavila.
Tápal, kam ísť
Newsweek navyše tápal v tom, ako by mal vyzerať moderný spravodajský magazín.
„Najskôr prešli na názorovo spravodajský model, aký má Economist, naposledy šéfredaktorka Tina Brownová zvolila istý mix. Podľa mňa ani jeden nebol úspešný,“ hovorí Rick Edmonds zo školy žurnalistiky Poynter Institute.
Niektorí v úpadku vidia aj prílišný posun doľava. V posledných rokoch bol až priveľmi liberálny a naklonený prezidentovi Barackovi Obamovi. Jedna z tituliek sa napríklad pýtala: Prečo sú Obamovi kritici takí hlúpi?
„Newsweek bol zľahka naklonený liberálom, ale určite to nemá nič spoločné s jeho úpadkom,“ odmieta dohady Thomas.
Tlač je drahá
Koniec Newsweeku vidí ako súčasť väčšieho trendu. Publikum a inzerenti prechádzajú na internet a viaceré tlačené médiá majú problém udržať sa pri živote.
Mnohé v Amerike už zanikli, iné (najnovšie New Orleans Times-Picayune) začali vychádzať v papierovej podobe iba trikrát do týždňa. „Tlač je dráha – polovica výdavkov Newsweeku tvorili tlač a distribúcia,“ hovorí Thomas.
Koniec tlačeného Newsweeku však ešte nemusí znamenať, že podobný osud čoskoro dobehne aj iné slávne značky ako New York Times či Washington Post.
„Tlačové denníky a magazíny – tie silnejšie – budú ešte niekoľko rokov existovať,“ dodáva Edmonds, ktorý skúma ekonomickú situáciu amerických novín.