Firmy s vlastnými nápadmi nevznikajú len v garáži. Hľadajú kreatívne priestory.
BRATISLAVA. Ján Baráni vyštudoval v New Yorku letecké inžinierstvo a v Seattli pracoval pre výrobcu lietadiel Boeing. Vrátil sa na Slovensko, aby tu rozbehol svoj projekt.
Ešte v USA vyvinul malú meteostanicu na meranie veternej energie. Hotové kusy predáva cez eshopy Amazon a eBay. Hľadá priestory na ich rýchlejšiu výrobu, prenajatý byt Bratislave už nestačil.
Okrem meteostanice rozbehol finančne náročný projekt lietajúcej motorky, jej prototyp už má. „Je 1,5 metra dlhá a môžu ju používať záchranári v ťažko dostupnom teréne,“ hovorí Baráni.
Vybavená senzormi a modernou technológiou bude fungovať na hybridný pohon. Jej výjazd má byť lacnejší ako výjazd helikoptérou.
S pomocou investora
- Novovznikajúci projektči začínajúca firma často ešte vo fáze tvorby podnikateľského zámeru.
- Prvýkrát sa termín použil v rokoch 1996 - 2001, keď vzniklo mnoho firiem s koncovkou .com, hlavne na internete v Silicon Valley.
- Výhodou sú nízke náklady na začiatku, nevýhodou vyššie podnikateľské riziko. Vyššia návratnosť je, keďsa firma presadí na trhu.
Jeho podnikateľský nápad by sa v začínajúcej firme asi neuskutočnil bez pomoci investora. Ním je Juraj Ďuriš.
V dome na bratislavských Kramároch založil Mozgohouse, kde sa snaží zdarma podporiť mladé talenty informatikov a matematikov. „Chceme ich dotlačiť k tomu, aby na sebe pracovali, ak majú nápad na založenie firmy,“ hovorí.
Výsledky prichádzajú veľmi pomaly. „Študenti nie sú leniví, len pracujú na príliš zložitých veciach, ktoré potrebujú čas. Napríklad umelá inteligencia,“ dodal Ďuriš.
Na Slovensku nie sú problémom financie. Ak má niekto inovatívny produkt, investora si nájde.
Nemôže však počítať s bankou ani s podporou štátu. Dôvodom je vysoká rizikovosť, stále totiž neexistuje podpora rizikového kapitálu.
Mesiace v Silicon Valley
Začínajúcim firmám chýbajú aj kontakty, cez ktoré by mohli inovatívny produkt ponúknuť globálne. Vo svete sa už organizujú desiatky podujatí pre startup firmy, u nás sa objavili až teraz.
Jedným z nich je Startup Weekend Bratislava, ktorý v máji vyhrala startup firma Instant Feedback. Jej šéf Peter Komorník vytvoril aplikáciu, ktorá umožňuje rečníkovi získať spätnú väzbu od publika. Mobilom stačí nasnímať QR kód, ktorý nasmeruje člena publika na webovú stránku a prezentáciu ohodnotí.
Agentúra SARIO a firma Neulogy zastrešujú akciu Startup Awards cez Start-up rozvojový program. Hlavnou cenou v nej je trojmesačný pobyt v kalifornskom Silicon Valley.
V októbri naň odchádzajú štyri víťazné firmy, ktoré budú mať prístup k službám inkubátora, pomoci pri rozvíjaní firmy a blízkosť investorov. Jednou z nich je firma By Square, ktorá umožní za pár sekúnd uhradiť faktúry a platby zoskenovaním QR kódu smarfónom.
Nie sú len v garážach
Startupové firmy na Slovensku už nevznikajú len v garážach či laboratóriách vysokých škôl. Čoraz viac sa združujú v takzvaných huboch a inkubátoroch.
V Bratislave napríklad vznikol kreatívny priestor The Spot. Ponúka startupovým firmám miesto na prácu, organizuje pre nich prednášky a workshopy.
„Chceme pomôcť podchytiť šikovných ľudí s nápadmi,“ tvrdí zakladateľ Ivan Debnár, ktorý pracuje pre firmu Azet. To znamená, že ak príde človek s nápadom na aplikáciu, sadne si k nemu IT odborník, ktorý v praxi niečo zažil. Snaží sa mu poradiť, ako by mohol nápad úspešne zrealizovať.
Ján Baráni a jeho vynález: meteostanica (anemometer)
Časť lietajúcej motorky - prototyp
Mozgohouse