SME
Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita

Citlivé údaje o zákazníkoch získavajú obchody za pár eur

Vďaka vernostným kartám obchodníci vedia, čo a kedy nakupujeme. Nie všetci hovoria, čo s údajmi robia.

Monitorovanie našich nákupných zvykov má prísne pravidlá. V ich dodržiavaní však vidí Úrad na ochranu osobných údajov aj medzery.

BRATISLAVA. Keď budúca mamička začne nakupovať plienky, detské utierky či zásyp so zľavovou kartou, obchod, ktorý navštevuje, spozornie.

Zmienka o jej tehotenstve sa objaví niekde v databáze a obchod jej začne posielať avíza na zľavy na plienky či detskú výživu.

Cez vernostné karty získavajú obchodníci informácie o nákupných zvykoch, medzi nimi sú aj intímne údaje. Napríklad opakovaný nákup liekov môže znamenať chorobu, pravidelná kúpa tampónov napovie termín menštruácie.

Zbierajú viac, ako môžu?

Takéto údaje odovzdávajú spotrebitelia obchodu vo vidine zliav, ktoré im prinesú vernostné karty. Často si neuvedomia, že im zveria údaje o svojich ročných nákupných zvykoch za pár eur.

Ak nakupujú napríklad v Tescu, kde týždenne minú 50 eur a ročne 2600 eur, za rok získajú od obchodu späť cez systém Club Card 26 eur.

„Vernostné karty sú spôsobom predaja osobných údajov spotrebiteľov,“ vraví Juraj Bizoň, partner advokátskej kancelárie Bizoň & Partners.

Monitorovanie správania zákazníkov cez zľavové karty je legálne, no len keď obchody dodržiavajú pravidlá. To, že ich niekedy porušujú, zistil predvlani a aj vlani Úrad na ochranu osobných údajov.

Obchody podľa jeho zistení zákazníkom hovoria veľmi zjednodušene, čo budú s ich údajmi robiť. Niektoré obchody spracúvali viac údajov, ako im zákazníci dovolili.

Musia povedať detaily

Zbieranie informácií o nákupných zvykoch je podmienené súhlasom na spracúvanie takýchto údajov. V ňom musia obchodníci podľa Bizoňa povedať, aké údaje chcú spracúvať a na aké účely.

„Nestačí len zjednodušene povedať, že monitorujeme vaše nákupné zvyky a využívame ich na marketingové účely,“ povedal.

Okrem spresnenia, ktoré údaje o vás obchod spracúva, musí detailne informovať, čo s nimi bude robiť.

Či už ide o zasielanie reklamy, vytváranie sociálnych alebo demografických profilov zákazníkov alebo presun údajov do iných krajín. Účel spracúvania osobných údajov musí podľa Bizoňa konkretizovať.

Na zasielanie reklamy si musia obchody vyžiadať osobitný súhlas od zákazníkov. Majú ich informovať, či ich osobné údaje posunú ďalej. Ak áno, musia povedať komu.

jur.jpg
Na vernosti zákazníkov majú spoločnosti zrejmý záujem – čím vyšší počet nákupov, tým vyšší zisk, píše Juraj Javorský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Anonymné zbieranie?

Obchody zhodne tvrdia, že údaje využívajú v prospech zákazníkov. Napríklad na to, aby lepšie zacielili ponuku. „Údaje používame pre internú potrebu a štatistiku predaja,“ dopĺňa Martin Katriak z COOP Jednota Slovensko.

Podnikatelia dokážu z údajov vyčítať aj to, či je obvyklým zákazníkom ich obchodu na istej ulici človek, ktorý mesačne nakúpi za pár desiatok alebo pár stoviek eur. Vďaka tomu vedia prispôsobiť marketing v predajni.

Oslovené reťazce hovoria, že zákazníkov monitorujú anonymne. Tesco vedie mená zákazníkov oddelene od údajov o ich zvykoch. „Bez spojenia týchto dvoch databáz nevieme, ktorý zákazník aké výrobky nakupuje,“ tvrdí Zuzana Lošáková z Tesca.

V COOP Jednote vie údaje dešifrovať len poverený zamestnanec. „Ochrana osobných údajov je zaručená a zabezpečená proti zneužitiu,“ dodal Katriak.

ico

Súhlas si majú pýtať aspoň raz ročne

Okolnosti spracúvania osobných údajov sa môžu zmeniť. Preto by nemal byť ani súhlas večný.

BRATISLAVA. Aspoň raz ročne by mali obchodníci informovať zákazníkov s vernostnými kartami, aké informácie o nich zbierajú a čo s nimi robia. V liste by sa ich mali pýtať, či súhlasia s pokračovaním monitorovania ich nákupných zvykov.

Súhlas so spracovaním údajov je podľa advokáta Juraja Bizoňa vždy časovo limitovaný. Preto by o jeho obnovu mali reťazce žiadať.

Obchody sú ticho

info
Súhlas
Čo v ňom má byť?
  • aké údaje obchod spracúva, napríklad miesto, čas, druh a hodnotu nákupu,
  • na čo ich spracúva, napríklad na priamy marketing alebo vytváranie profilov,
  • akým firmám údaje posunie, na čo ich tieto firmy použijú,
  • ako dlho súhlas platí, po čase by sa mal prehodnocovať.
sm-0728-006f-vernostne.rw_s300.jpg

Ako často musia obchody zákazníkov o súhlas žiadať, zákon neurčuje.

Právnička Zuzana Hečko však na blogu tento mesiac upozornila na stanovisko pracovnej skupiny Európskej komisie, podľa ktorého by spracovávatelia osobných údajov mali súhlas prehodnocovať raz za rok.

Takáto periodicita neplatí vo všeobecnosti. Pracovná skupina v Bruseli píše, že obdobie závisí od okolností a kontextu konkrétneho prípadu spracúvania osobných údajov.

Obchodné reťazce na otázku, či si aspoň raz ročne žiadajú od zákazníkov opätovný súhlas na spracúvanie údajov, konkrétne neodpovedali. Postupujeme podľa zákona, reagovali zhodne.

Jasno nemá ani úrad

Vysvetlením môže byť prístup Úradu na ochranu osobných údajov. Tvrdí, že obchod nový súhlas nepotrebuje.

Vernostné systémy sú podľa úradu súčasťou kúpnych zmlúv, ktoré s obchodmi uzatvárajú spotrebitelia nákupom. Aj kúpa obyčajného chleba je totiž ústnym kontraktom.

Bizoň takýto pohľad odmieta. „Azda tým nechcú povedať, že na to, aby som si kúpil minerálku, potrebuje odo mňa obchod telefónne číslo alebo dátum narodenia,“ vraví prekvapene advokát.

Keby aj bol názor úradu správny, podľa Bizoňa pri zmluvách možno bez súhlasu spracúvať len minimálne množstvo osobných údajov.

„A nimi určite nie sú údaje, kedy, kde a aký tovar nakupujem, ktoré obchody získavajú používaním vernostných kariet,“ vraví Bizoň.

Na monitorovanie nákupných zvykov je podľa neho určite nutný súhlas spotrebiteľa. „Inak môže ísť o nelegálne spracúvanie osobných údajov.“

ico

Tesco posiela údaje aj do Veľkej Británie

Podmienky vernostných programov majú stovky slov. S čím všetkým súhlasia ich členovia?

1. Tesco Club Card

Za tri roky získal vernostný systém reťazca Tesco 1,3 milióna členov. Zásady ochrany osobných údajov majú vyše 660 slov, sú napísané prehľadne v bodoch.

Tesco cez ne od členov získava súhlas na monitorovanie ich nákupných zvyklostí, ktorý nie je časovo ohraničený. Obchodný reťazec neodpovedal na otázku, či raz ročne žiada od členov klubu opätovný súhlas so spracúvaním údajov.

Členovia Club Card súhlasili s poskytnutím svojich údajov ďalším šiestim spoločnostiam, napríklad reklamným a marketingovým firmám, ale aj tlačiarni vo Veľkej Británii.

Monitorovanie zákazníkov v tomto klube má byť anonymné, systém prešiel aj kontrolou Úradu na ochranu osobných údajov. Mená zákazníkov vedie reťazec oddelene od informácií o ich nákupných zvyklostiach. Tieto dve databázy sa spájajú len pri vyúčtovaní bodov a zasielaní zľavových poukážok.

2. Jednota Klasik

Za osem rokov získal vernostný systém spotrebného družstva COOP Jednota Slovensko 870-tisíc členov. Jeho pravidlá sú spracované prehľadne v bodoch.

Spoločnosť v nich veľmi konkrétne opisuje, komu a na čo údaje poskytne. Napríklad marketingovej firme ich poskytne len na zaslanie vernostnej karty, maďarskej tlačiarni len na vyrobenie karty.

Súhlas so spracúvaním údajov je ohraničený platnosťou karty. Spoločnosť na otázku, či aspoň raz ročne žiada od zákazníkov súhlas, konkrétne neodpovedala.

Údaje o nákupných zvykoch vyhodnocuje spotrebné družstvo anonymne, zákazník v celom systéme vystupuje len ako čiarový kód. Ten vie dešifrovať a priradiť ku konkrétnemu človeku len poverený pracovník. Spoločnosť tvrdí, že systém je zabezpečený proti zneužitiu.

3. dm Active Beauty

Za tri roky získalo kartu siete drogérií dm Drogerie Markt asi 580-tisíc ľudí. Podmienky vernostného programu majú vyše 670 slov, spoločnosť v nich veľmi presne opisuje, aké údaje o zákazníkoch monitoruje.

Okrem miesta a času nákupu ide o druh a hodnotu tovaru či spôsob jeho platby. Údaje podľa podmienok môže posunúť rakúskej tlačiarni, no sieť drogérií dodáva, že len na výrobu vernostnej karty.

Súhlas so spracúvaním osobných údajov je ohraničený dĺžkou členstva vo vernostnom systéme.

ico

Psychológ: Ľudia u nás sú dôverčiví

Zľavu berú spotrebitelia ako priateľské gesto, negatívne dôsledky nevnímajú, vraví odborník.

BRATISLAVA. Príliš veľká dôvera je dôvod, prečo u nás nie sú spotrebitelia voči vernostným programom obchodníkov opatrnejší. Tvrdí to psychológ Karol Kleinmann.

„Zľavu od reťazcov berie väčšina ľudí ako priateľské gesto. Neuvedomujú si možné riziká,“ vraví Kleinmann.

Ľudia sú podľa neho slabo informovaní o negatívnych dôsledkoch poskytovania osobných údajov.

„Napríklad v Spojených štátoch vás identifikujú na základe jediného údaju. Ľudia si tam preto viac uvedomujú, že majú svoje dáta chrániť, pretože vedia, že sa im môže niekto nabúrať do sociálneho poistenia a podobne,“ vysvetľuje psychológ.

Spotrebiteľom na Slovensku podľa Kleinmanna chýbajú negatívne príklady, z ktorých by sa vedeli poučiť. „Ochrana osobných údajov bude aj u nás témou, no najprv sa musia prevaliť aféry. Potom si ľudia začnú uvedomovať aj riziká,“ uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  2. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  3. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  7. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  8. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  9. Bude dobre!
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  2. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  3. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  6. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  7. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  8. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  9. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 40 192
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 21 933
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 18 064
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 17 036
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 14 688
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 10 975
  7. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 835
  8. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 411
  9. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 800
  10. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 9 620

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Následky psychopatov zostanú aj po pandémii (píše Michal Havran)

Budú chcieť zneužiť vírus, aby nám vzali slobodu.

Fotka, ktorou sa pochválil hovorca brazílskeho prezidenta (celkom vpravo, vedľa Donalda Trumpa), ktorý nakazil svojho prezidenta Bolsonara.

Sú rúška zbytočné? Názor už menia aj Nemci a Američania

V krajinách, kde nosia rúška, je boj proti koronavírusu úspešnejší.

Ľudia s ochrannými rúškami v Bratislave 20. 3. 2020.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Akt koaličnej lojality

Hromadný podpis koaličnej zmluvy je lepší ako vypnutie krajiny.

Peter Schutz
SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Nevina

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

Neprehliadnite tiež

Automobilky rokovali s Merkelovou o obnovení výroby

Śéfom automobiliek robia najväčšie starosti dodávateľské reťazce.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová

Šéf eurovalu odmieta bondy, riešenie vidí v existujúcich nástrojoch

Nové nástroje vyžadujú čas, ktorý krajiny nemajú.

Klaus Regling.
Nemecký spolkový minister hospodárstva Peter Altmaier.

Európske akciové trhy sa po nervóznom priebehu mierne zotavili

Hlavný nemecký index Dax si vo štvrtok pripísal 0,27 percenta.

Ilustračné foto