SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
TÉMA MARTINA BANDŽÁKA

Rezník aj Mika chcú svetové správy

Obaja hlavní kandidáti na šéfa RTVS plánujú posilniť zahraničné spravodajstvo.

Príbehy z rozvojových krajín by sa do médií mali dostať častejšie, vravia aktivisti.Príbehy z rozvojových krajín by sa do médií mali dostať častejšie, vravia aktivisti. (Zdroj: SITA/AP)

Stálych vyslaných redaktorov slovenské médiá veľmi nevyužívajú. Novinárov vysielajú len pri zvláštnych príležitostiach.

BRATISLAVA. Keby médiá lepšie informovali o vojnových konfliktoch či detskej práci, boli by Slováci vnímavejší k problémom vo svete, tvrdia organizácie, ktoré dlhodobo pracujú v rozvojových krajinách.

Naopak, šéfredaktori komerčných médií tvrdia, že zahraničné spravodajstvo je ich prioritou a dávajú mu primeraný priestor. Na stálych redaktorov nie sú v kríze peniaze, vysvetľujú zhodne.

Verejnoprávna úloha

Diváci si zaslúžia viac správ zo sveta aj podľa kandidátov na šéfa RTVS Jaroslava Rezníka a Václava Miku. Podľa nich je to najmä úlohou verejnoprávnych médií.

Rozsah zahraničného spravodajstva Českej televízie sa s pokrytím STV nedá porovnávať. „Česká televízia má v zahraničí ôsmich reportérov, ďalších dvadsaťjeden v českej redakcii,“ povedala jej hovorkyňa Michaela Fričová.

Celá RTVS má spolu iba pätnástich. Mimo Európy sú iba v Spojených štátoch a v Thajsku. Česká televízia vyslala spravodajcov do Moskvy, Pekingu, Varšavy, Berlína, Bruselu či Washingtonu. Štyroch reportérov mesačne posiela na krátke týždňové cesty. RTVS počet mesačných ciest nešpecifikovala.

info
Zo zahraničia
Rozvojové štáty
  • RTVS bola v roku 2011 v Južnom Sudáne a Keni, v Indonézii, Maroku a Iraku
  • Ta3 bola v Keni a v Tanzánii na odovzdávaní cien OSN.
  • Markíza ani Joj v minulom roku nevyslali nikoho.

„Nikto nemôže byť spokojný so stavom zahraničného spravodajstva, lebo v porovnaní s okolitými krajinami je žalostný,“ hovorí šéf tlačovej agentúry TASR Rezník.

Umiestnenie nových reportérov a finančné riešenie vidí v spolupráci s ministerstvom zahraničných vecí.

Druhý vážny kandidát na šéfa RTVS Václav Mika hovorí, že chce natrvalo obsadiť niekoľko zahraničných miest. „Toto RTVS chýba a treba nájsť model, nielen medzi prepojením STV a rozhlasom, ale tiež v spolupráci s Českou televíziou.“

pm.jpg

Slováci žijú v globálnom svete a mali by sa oveľa viac zaujímať o problémy v zahraničí, myslí si Peter Morvay


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Médiá: Nemáme peniaze

Model zahraničného korešpondenta je podľa šéfredaktorky Nového Času Júlie Kováčovej neekonomický a prežitý. „Najmä ak ste súčasťou tak silného koncernu, akým je Ringier Axel Springer.“

Redaktorov vysiela, ak vedia priniesť niečo hodnotné navyše. Nezaujíma ich len bulvár, boli sa pozrieť na našu misiu NATO v Afganistane, na život a bezpečnostnú situáciu v Iraku, vojenskú základňu v Kosove.

Šéfredaktor .týždňa Štefan Hríb vysiela redaktorov na zahraničné udalosti asi raz mesačne. „Financujeme si to sami, výnimočne ide o podporu tretieho sektora alebo zainteresovanej krajiny,“ povedal.

Ani najväčšia komerčná televízia Markíza nemá stáleho reportéra v zahraničí. „Využívame spoluprácu s televíziami v rámci skupiny CME,“ povedal šéfredaktor spravodajstva Lukáš Diko.

Zahraničné spravodajstvo podľa neho nie je v Markíze okrajová záležitosť. „Už to dávno neplatí, pretože zahraničné spravodajstvo tvorí mesačne v priemere pätinu reportáží na Markíze,“ povedal.

TA3 má podľa manažéra spravodajskej redakcie Lukáša Gešša venovať vo vysielaní zahraničným udalostiam najširší priestor v porovnaní s inými televíziami. „Prirodzene, vyplýva to aj z nášho spravodajského formátu.“

Ani TA3 nemá redaktorov natrvalo vyslaných mimo Slovenska. „Z finančného hľadiska je to veľmi nákladné.“ Joj má redaktora vo Washingtone.

ico

Úspech zbierok priamo závisí od správ

Predstavitelia neziskoviek potvrdzujú, že médiá majú veľký vplyv na ich prácu.

BRATISLAVA. Organizácia Človek v Ohrození, Magna, Unicef, Integra či Slovenská katolícka charita volávajú novinárov do problematických regiónov.

Bez informácií priamo z miesta podľa nich ľudia ľahko nadobúdajú predsudky, že obyvatelia chudobných regiónoch sú leniví. Snažia sa médiá zapájať, pretože bez nich Slováci o zbierkach a témach v rozvojových krajinách nevedia.

„Oslovujeme novinárov s tým, že im preplatíme aj cestu, no nie vždy majú záujem,“ hovorí Radovan Gumulák z Charity. Argument nedostatku peňazí v redakciách chápe.

Neziskovky sa zhodujú, že od záujmu a podpory médií závisí úspešnosť ich projektov.

„Kým na prírodné katastrofy, ktoré majú pozornosť médií, sa ľudia vo väčšom vyzbierajú, pri dlhodobých témach ako HIV bez mediálnej podpory nevyzbierame ani desatinu, koľko potrebujeme,“ hovorí Gumulák.

Vraví, že zo skúseností so zahraničnými partnermi na Slovensku médiá spolupracujú viac.

Nora Beňaková z Človeka v ohrození tiež vidí v cestách do cudziny zmysel. „Vidíme, že novinári, s ktorými spolupracujeme a boli s nami v zahraničí, potom sami od seba píšu o danom regióne dlhodobo,“ hovorí. Keď majú možnosť preplatiť novinárovi cestu, vždy sa vraj stretnú so záujmom.

Ján Glovičko

ico

Bán: Bez zahraničia prepadneme stereotypom

Reportér .týždňa vraví, že ani internet nedokáže nahradiť pôvodné reportáže.

BRATISLAVA. Novinár Andrej Bán prináša reportáže z krajín postihnutých prírodnými katastrofami aj vojnovými konfliktmi. Aj jemu chýba v slovenských médiách viac autorských materiálov z cudziny.

„Počas rokov, čo som jazdil do zahraničia, som stretával skoro bezvýhradne iba českých novinárov. Slovenské médiá publikovali väčšinou prebrané texty od nich. V posledných rokoch sa to trochu zlepšilo.“

Vraví, že financie nie sú až takou prekážkou. „S iróniou na tento argument hovorím, že pracujem pre časopis, ktorý nie je až taký finančne úspešný, ale kladie dôraz na pôvodné reportáže.“

Internet nie je podľa Bána dostatočnou náhradou pôvodných správ zo zahraničia. „Je to ilúzia a blud, pretože osobná skúsenosť novinára s vedomosťami sú nenahraditeľné.“

Mrzí ho, že z médií sa vytratila publicistika, autorské reportáže. „Trochu lepšie sú na tom printové médiá. Napokon váš kolega Mirek Tóda systematicky pokrýva bývalý Sovietsky zväz, čo sú cenné veci, ktoré sú porovnateľné s materiálmi z iných stredoeurópskych krajín.“

Hovorí, že noviny by mali väčší kredit aj predaj s kvalitnými analýzami zo sveta. „Cestovné náklady nie sú už dnes také vysoké. Moja redakcia vyslala spolu so mnou do drahého Japonska aj spolupracovníka, ktorý vie po japonsky, aby ma sprevádzal, a zaplatila náklady. Keď sa chce, tak to ide.“

Bán, ktorý často píše o Kosove, ale reportoval i z Haiti či Afganistanu, hovorí, že najdôležitejšie je priniesť svedectvo. „Nežijeme vo vzduchovej bubline slovenských problémov. Tieto reportáže prinášajú istú formu zrkadla a spätnej väzby na domáce slovenské problémy.“ Najväčším rizikom nedostatku autorských textov je podľa Bána vplyv selektívneho spravodajstva.

„Moji blízki majú pocit, že keď vystúpim v Afganistane z lietadla, hneď ma niekto zabije. Rýchlo podľahneme zjednodušovaniu.“

Ján Glovičko

ico

Bandžák: Slováci by sa mali aktívne zapojiť do zahraničných tém

band.jpgMARTIN BANDŽÁK (37) je fotograf a zakladateľ humanitárnej organizácie Magna – Deti v núdzi.

Vybrali ste si tému o tom, či médiá dosť informujú o dianí v zahraničí a ako ich spravodajstvo ovplyvňuje ochotu ľudí pomáhať ľuďom v núdzi. Prečo?

„Lebo posledných dvanásť rokov ako dokumentárny fotograf spracúvam témy zo zahraničia a vediem organizáciu, ktorá pomáha v rozvojových krajinách. Myslím, že médiá majú úlohu pri tvorení mienky a vedomostí o problémoch tretieho sveta.“

Ako ovplyvňuje práca médií empatiu čitateľov?

„Médiá ovplyvňujú verejnú mienku a dvadsať rokov po revolúcii by si mohli zobrať aj túto oblasť za svoju a viac sa venovať globálnym témam. Nielen chudobe, ale aj témam z ďalekého zahraničia, ktoré sa nás týkajú. Či už je to rozmach Číny v afrických krajinách alebo demokratizácia v Barme. To sú témy, ktoré by si našli čitateľov. Médiá by mohli vytvoriť nový začiatok, aby sa Slováci dozvedeli viac ako len o problémoch Slovenska a okolitých krajín.

Čo si od toho sľubujete?

„Aby sme sa po rokoch dočkali toho, že sa Slováci aktívne zapoja do zahraničných tém. Nielen cez finančnú pomoc, ale aj pri demonštráciách pred ambasádami krajín nedemokratických režimov.“

Prečo podľa vás médiá neinformujú dosť o zahraničí?

„Nevidím do vnútra médií, ale verím, že aj u nás môže vyrásť novinár, ktorý by mal za sebou domovské médium a rozsah práce by bol oveľa analytickejší. Potenciál má viacero novinárov, ale médiá im tento priestor nedávajú. Ja si nemyslím, že o to nie je záujem. Žijeme v Európe a globálnom svete.“

Ján Glovičko

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 354
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 16 222
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 168
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 606
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 883
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 905
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 697
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 525
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 448
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 235
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Najväčšie nízkonákladové aerolínie vykázali rekordnú stratu

Southwest Airlines oznámili stratu v objeme vyše jednej miliardy dolárov.

Zisk Coca-Coly klesol, výsledky však prekonali očakávania trhov

Analytici počítali s upraveným ziskom na akciu na úrovni 46 centov.

Adidas plánuje predaj značky Reebok pre dlhodobý prepad

Pokles tržieb spôsobila najmä vysoká previazanosť značky s americkým trhom.

Ilustračné foto

Počet zamestnávateľov i zamestnancov v septembri mierne vzrástol

Počet pracujúcich zamestnancov stále nedosiahol vlaňajšiu úroveň.

Sociálna poisťovňa.