MÉDIÁ

Slovenské médiá hľadajú čitateľov s tabletom

Zisky z predaja novín do tabletov zaujíma aj slovenských a českých vydavateľov.

BRATISLAVA. Nový Čas, Plus sedem dní, Zornička, .týždeň a najnovšie aj denník Šport. Všetky tieto tradičné domáce slovenské tituly, ale aj mnohé ďalšie už si môžete kúpiť aj do svojho iPadu kdekoľvek na svete.

Iné tablety s operačným systémom Android zatiaľ u nás vydavateľov veľmi nezaujali. Ich majitelia sú výrazne menej ochotní platiť za obsah a podobne je to aj s aplikáciami.

„Na rozdiel od internetu, kde sa obchodný model obsahu zadarmo nevydaril, tu ide o korektnú formu obchodného vzťahu,“ hovorí Marián Zima, riaditeľ vydavateľstva Šport Press denníka Šport o predaji novín do iPadov.

Zatiaľ stovky kúpených novín

Perspektívne príjmy podľa neho umožnia prežitie vydavateľstiev a zabezpečia čitateľmi požadovanú kvalitu. „Záujem nás príjemne prekvapil. Zatiaľ sa pohybuje v stovkách, čo súvisí s penetráciou týchto zariadení na Slovensku,“ hovorí Zima.

Šport nedávno prekvapil tým, že, zatvoril internetovú stránku denniksport.sk a spojil ju s portálom sport.sk. Šport Press sa stal spolumajiteľom portálu, ktorý vlastní spoločnosť Azet ovládaná vydavateľstvom Ringier.

„Riskantné to možno bolo, ale len z pohľadu istých skostnatených modelov fungovania printových vydavateľstiev,“ hovorí Zima.

Platené digitálne vydania do iPadu úspešne predávajú aj česká Mladá Fronta Dnes, Lidové Noviny či Respekt. Denník SME sa tiež na predaj novín v iPadoch pripravuje.

„Keďže záujem o papierové noviny klesá, snažíme sa byť dostupní na čo najväčšom množstve ďalších platforiem,“ povedal Radoslav Augustín, šéf online projektov v SME. Podľa neho si už onedlho budú môcť čitatelia vyskúšať noviny v iPade zadarmo.

Lacnejšie v iPade

Aplikáciu iStánok s titulmi slovenskej časti vydavateľstva Ringier si za prvé dva mesiace po jeho spustení stiahlo viac ako dvetisíc majiteľov iPadov. Na svoje náklady si zarobila za pár týždňov.

Osvedčenou značkou v iPade je už dlhšie časopis .týždeň. „Naši čitatelia sú z hľadiska vzdelania a kúpyschopnosti cieľovou skupinou technologických noviniek,“ povedal šéfredaktor .týždňa Štefan Hríb.

Už teraz je to podľa neho zisková aplikácia, elektronický výtlačok stojí približne polovicu z toho, čo časopis v stánku.

Ceny limituje výrobca iPadov. Apple si z každého obchodu necháva 30 percent a minimálny poplatok je 79 centov. Preto zvyknú vydavateľstvá ponúkať elektronickú verziu výrazne lacnejšie ako papierové výtlačky len pri dlhšom predplatenom.

Na koniec papierového .týždňa Hríb neverí. „Ale podiel ľudí, ktorí nás budú čítať elektronicky, v nasledujúcich dvoch­troch rokoch rapídne stúpne.“

ico

Denník Šport: Zadarmo na internete sa nevydarilo

Denník Šport ponúka obsah do iPadu. Marián Zima, konateľ a riaditeľ Vydavateľstvo Šport Press je presvedčený, že nemožno uspieť s rovnakou ponukou obsahu v printe a na webe.

Prečo ste sa rozhodli spustiť predaj novín do iPadu a aký je o elektronické vydania záujem?

„Predaj digitálneho obsahu je novodobou alternatívou klasického predaja papierových novín a súčasne jeho budúcnosťou. Na rozdiel od internetu, kedy sa obchodný model ponúkania obsahu zadarmo nevydaril, tu ide o korektnú formu obchodného vzťahu, kedy perspektívne príjmy môžu umožniť prežitie vydavateľstiev a zabezpečiť čitateľmi požadovanú kvalitu. Záujmom sme boli príjemne prekvapení. Zatiaľ sa pohybuje v stovkách, čo súvisí s penetráciou týchto zariadení na slovenskom trhu.“

Aký ste zvolili predajný model v porovnaní s tlačenými novinami v stánku a prečo? Aký bude do budúcna?

„Už týždenné predplatné vyjde o dosť lacnejšie, ako keby ste si daný počet dní kupovali noviny v stánku. Pri mesačnom predplatnom je ten rozdiel ešte výraznejší. Prirátajme k tomu iný komfort a spôsob zabezpečovania informácií, ktorý čitateľa časovo neobmedzuje.“

Denník Šport zmenil stratégiu aj z pohľadu vlastného webu, keď ste ho spojili so sport.sk úplné iného vydavateľstva. Prečo ste sa takto rozhodli? Nebolo to z dlhodobého hľadiska riskantne rozhodnutie?

„Riskantné to možno bolo, ale len z pohľadu istých skostnatených modelov fungovania printových vydavateľstiev. Som presvedčený, že nemožno uspieť s rovnakou ponukou obsahu v printe a na webe. Takisto názov silného média v printe neznamená automaticky silné médium na webe. Webové médiá sa definovali nanovo, na zelenej lúke. To sú fakty, ktoré v minulosti printové vydavateľstvá podcenili. Naším cieľom – ako producenta najkvalitnejších materiálov o športe a jednotky v športovej tlači – bolo zabezpečiť si rovnakú pozíciu aj na webe. To sa nám podarilo. Súhlasím s vami, že ide o ojedinelú cestu, ale sme radi, že sme si na ňu trúfli.“

Plánuje vydavateľstvo nejaké ďalšie elektronické novinky a aplikácie?

„Určite áno, čoskoro budeme ponúkať digitálny obsah pre Android, ale ťažisko práce v budúcnosti nebude tak ani o aplikáciách, ako o postupnej produkcii originálneho obsahu pre tieto platformy.“

(trš)

ico

Respekt: iPad nás zaujíma

Erik Tabery, šéfredaktor českého týždenníka Respekt.

"Elektronické vydanie zatiaľ prekonalo naše očakávania. Okrem uznania expertov máme i výrazne viac kupujúcich čitateľov než naša konkurencia a dokonca než niektoré denníky.

Samozrejme, že časť čitateľov prešla z tlačeného vydania ku elektronickému, ale väčšina sú noví. Pomer je približne 29 000 ku 1450 v prospech tlačeného, ale elektronická verzia zatiaľ stále (i keď nijak skokovo) rastie.

Aj z tohto dôvodu už to nie je nijaký okrasný doplnok, ale významná súčasť našej stratégie. Veríme, že sa bude čitateľom páčiť aj ďalej, pretože máme k tomu ideálnu čitateľskú obec - skôr mladší, dobre finančne zabezpečení a so vzťahom k technológiám.

Som ale presvedčený, že za stovky rokov sa v médiách nezmenila jedna vec - obsah rozhoduje. Takže tam vidím našu najsilnejší zbraň."

(trš)

ico

Američania printu predpovedajú nižšiu periodicitu

Trh s tabletmi repídne expanduje, hovorí Braňo Ondrášik, pedagóg Paneurópskej vysokej školy v Bratislave, pracujúci v spoločnosti Eset, ktorý v minulosti pracoval aj v SME.

Pokračuje v západných krajinách trend prechádzania printových novín a časopisov do elektronickej podoby?

„Áno, pokračuje. Obzvlášť kritický bol rok 2009, kedy prestalo v USA kvôli prepadu inzercie a nákladov vychádzať viacero denných printových publikácií. Niektoré sa pretransformovali na online publikácie ako Seattle Post Intelligencer, iné vychádzajú v printe iba počas silných dní, obmedzilo sa predplatné ako v prípade niekoľkých denníkov v štáte Michigan.

Tento trend pokračuje aj teraz: denník v New Orleans Times-Picayune koncom mája oznámil, že od septembra bude vychádzať v printe iba triktát týždenne. Transformácia na silné digitálne verzie je nevyhnutnosťou: a týka sa to platforiem ako PC, tak prispôsobenia sa novým nosičom ako sú tablety a smartfóny. Čím skôr vydavatelia tieto technologické trendy zachytia, tým úspešnejšie túto transformáciu prežijú – aj ich redakcie.

Mimochodom, na online vydanie a týždenník sa pred pár rokmi transformoval známy americký denník The Christian Science Monitor a jeho hospodárenie je teraz najlepšie za takmer polstoročie. Podľa prieskumu amerického Pew Research Center, ktorý sa pýtal 38 predstaviteľov vydavateľstiev ako vidia v najbližších rokoch budúcnosť printu, väčšina z nich ich prognózuje vo výrazne obmedzenejšej periodicite – napríklad ako týždenníky.“

Viacero slovenských i českých novín už predáva výtlačky v iPade, je na to pre nich zaujímavý trh, alebo je to skôr dobrý image?

„Treba si uvedomiť, že denný print na Slovensku nie je uchránený pred globálnymi vplyvmi, za posledných päť rokov klesli náklady takmer o 30% a medziročne 2010/2011 o takmer šesť percent. Na druhej strane, celková kumulatívna návštevnosť webov printových denníkov medziročne stúpla o vyše 17%, najviac rástli tabloidy ako Cas.sk a Pluska.sk. Určite to teda je správny krok a určite nejde iba o imidžovú záležitosť. Keby SME nespustilo svoj web v roku 1994 ako prvé, určite by dnes z hľadiska návštevnosti nebolo tam kde je. Jednoducho rýchlo obsadilo trh a robí dobrú prácu pri udržaní si čitateľa.

Hoci v prípade iPadu a v dnešnej dobe byť prvý na trhu už nie je také kľúčové – obzvlášť vďaka zníženiu bariér pre mediálne podnikanie – určite to nie je na zahodenie. Slovensko nie je v predaji tabletov tam, kde povedzme USA alebo západná Európa, kde je to okolo 25-30%. Na druhej strane aj tento trh rapídne expanduje, takže nebude trvať dlho a tablety sa aj u nás ešte viac udomácnia.

Nakoniec, stačí sa pozrieť na mobilné telefóny a smartfóny. Podľa odhadu analytickej spoločnosti Gartner by mal predaj tabletov tento rok dosiahnuť 119 miliónov predaných jednotiek, z toho vyše 60% pre iPad. Je to takmer stopercentný medziročný nárast. Takže v žiadnom prípade to nie je iba pre imidž, je to dôležité rozhodnutie aj z hľadiska stratégie a prežitia vydavateľstiev, novinárčiny a ich transformácie do novej technologickej doby.“

Bude napríklad iPad cesta aj pre našich vydavateľov, alebo skor len pre pár globálnych vydavatelstiev ktoré sa dokážu presadiť na globálnom trhu a ten náš je pre podobné veci malý?

„Nejde iba o globálny fenomén, svet je dnes globálny aj lokálny – glokálny. Na jednej strane je veľa medzinárodných ba globálnych hráčov, no spravodajský obsah je často hyperlokálnejší – práve vďaka novým technológiám.

Náš trh nie je pre online publikácie malý, tablety a smartfóny sú jednoznačne zaujímavou príležitosťou pre slovenských vydavateľov. Nielenže k týmto zariadeniam migrujú aj ich tradiční čitatelia, ale môžu podchytiť skupiny, pre ktorých je nielen print, ale aj tradičný web „staromódny“.“

Ako sa darí napríklad jedinému čisto denníku na iPade ktorým je Daily?

„The Daily a jeho úspech či neúspech sa ešte nedá úplne vyhodnotiť, projekt spustili minulý rok. Na druhej strane, nemôžeme hovoriť o tom, že nejaká publikácia bude iba pre iPad, iba pre web, iba pre smartfón. Žijeme vo svete, kde majú publikácie viacero platforiem súčasne.

SME TV môžeme sledovať na webe a na smart TV, publikácie majú appky pre smartfóny a tablety s rôznymi operačnými systémami. Takže keď The Daily teraz údajne stráca 30 miliónov dolárov ročne, je to zrejme aj kvôli konceptu byť iba pre jeden nosič.

Tablety určite sami o sebe nevytvoria vlastnú silnú mediálnu značku, to je úplne iný proces. Tablet je najmä technologický nosič, značka a obsah – tie sa vytvárajú inak a oveľa dlhšie.“

(trš)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 144
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 029
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 158
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 297
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 930
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 255
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 063
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 596
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 804
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 626

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop