Zadlžená Európa nechce kupovať autá

Kúpu auta ľudia v mnohých krajinách odkladajú. Automobilky u nás to zatiaľ necítia.

BRATISLAVA. Záujem Európanov o nové autá klesá. V júni sa v Európskej únii predalo takmer o tri percentá menej áut ako rok predtým.

Za pol roka predaj medziročne klesol o 6,8 percenta. Vyplýva to z údajov Združenia európskych výrobcov osobných automobilov. Aut

Najviac prestali autá kupovať ľudia v Grécku, Portugalsku, Írsku a Taliansku. Ich vlády ozdravujú zadlžené rozpočty.

„V týchto krajinách narastá neistota z ďalšieho vývoja. Stúpa nezamestnanosť a ľudia odkladajú významné spotrebiteľské rozhodnutia,“ tvrdí analytik Privatbanky Richard Tóth.

Niektoré značky rastú

info
Autá od nás
Kam smerujú
  • Bratislavský VW vyrába pre:
  • Nemecko – 41,9 %,
  • Čínu – 21,1 %,
  • USA – 8,7 %.
  • Žilinská Kia vyrába pre:
  • Rusko – 20 %,
  • Veľkú Britániu – 12 %,
  • Nemecko – 11 %.
  • Trnavský Peugeot dodáva najviac do:
  • Francúzska,Nemecka a Talianska.
  • Presné čísla neposkytol.
Zdroj: PSA, VW, Kia

Predaj áut Mitsubishi sa v júni prepadol už niekoľkýkrát za sebou až o tretinu. Honda či Hyundai naopak rastú.

Tóth hovorí, že o úspechu v čase dlhovej krízy rozhodujú do veľkej miery ceny a konkurencieschopné modely.

Niektoré automobilky ohlásili, že dlhodobý prepad dopytu môžu vykryť iba prepúšťaním.

Príkladom je francúzsky PSA Peugeot Citroën, ktorý v domovskej krajine prepustí osemtisíc ľudí.

Nič na tom nezmenil ani fakt, že vývoj predaja áut koncernu za jún je o čosi optimistickejší než predchádzajúci mesiac.

Samotný Peugeot skresal prepad v júni oproti máju o vyše desať percent, keď mu predaj padol o 8,6 percenta.

„Čísla boli lepšie len z technických dôvodov. Nepredpokladáme v nasledujúcich mesiacoch žiadne zlepšenie,“ tvrdí Jean-Baptiste Mounier z koncernu PSA.

Šéf celej automobilky Philippe Varin pre denník Le Monde vyhlásil, že sa nebude čudovať, ak začnú prepúšťať aj ďalší výrobcovia áut.

Renault, ktorý z európskych predajov stratil medziročne v júni takmer štyri percentá, upozorňuje, že budúcnosť pre výrobcov áut vidí na trhoch mimo únie.

„Mimoeurópske predaje Renaultu zaznamenali v prvej polovici tohto roka rekordné úrovne. Ide o nárast o 14,3 percenta, a to najmä vďaka dobrým výsledkom v Rusku a Brazílii,“ povedala Jana Rajcová zo spoločnosti Renault.

Náš trh rozhýbe poplatok?

To bude zrejme aj jeden z dôvodov, prečo sa napriek dlhovej kríze stále darí žilinskému závodu Kia.

„Najviac vyrobených vozidiel sme vyviezli do Ruska,“ hovorí Eva Klačanová zo žilinskej automobilky. Dodala tiež, že Kii ako koncernu sa darí aj preto, že neustále obnovuje svoju ponuku.

Nové či vynovené modely, po ktorých je vždy vyšší dopyt, pomáhajú aj ďalším automobilkám na Slovensku, pripomína analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

„Umožňuje im to rásť aj v čase slabšieho dopytu na európskych trhoch,“ povedal.

Neistota sa však už prejavuje aj na našom trhu. Minulý mesiac sa tu totiž registrovalo o 5,1 percenta menej áut ako rok predtým.

Dopyt po autách u nás by sa však mohol rozkývať skôr než inde. Zvýšiť by ho mohlo rozhodnutie vlády špeciálne spoplatňovať prvú registráciu auta.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 710
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 343
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 230
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 070
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 035
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 887
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 764
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 418

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop