Ľudia z južných častí Európy kupujú menej áut. Francúzsky Peugeot preto ruší pracovné miesta. Závodu na Slovensku sa to vraj netýka.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Slabý dopyt po autách pripraví do dvoch rokov o prácu približne osemtisíc zo stotisíc zamestnancov koncernu PSA Peugeot Citroën vo Francúzsku. Automobilke, ktorá dodáva veľa áut do krajín na juhu Európy, totiž klesli tohtoročné predaje o osem percent.
Ku koncu polroka očakáva prevádzkovú stratu 700 miliónov eur. „Hĺbka krízy, ktorá zasiahla náš biznis, spôsobila, že je reorganizácia nevyhnutná,“ povedal Philippe Varin, šéf automobilky.
"Toto nemôžeme akceptovať,“ zareagovala na plány Peugeotu francúzska ministerka práce Marisol Touraine. Firma podľa nej profitovala z miliárd štátnej pomoci automobilovému sektoru počas v posledných rokoch, píše Reuters.
Nás sa to nemá týkať
Na juh Európy, konkrétne do Talianska, dodáva značnú časť svojej produkcie aj slovenská dcérska firma francúzskej matky. Trnavská automobilka Peugeot však tvrdí, že správy o prepúšťaní sa týkajú výlučne Francúzska.
Zástupca francúzskeho koncernu Jean Baptiste Mounier tiež hovorí, že na Slovensku plány na prepúšťanie nie sú. Modelu Peugeot 208, ktorý sa vyrába v Trnave spoločne s Citroënom C3 Picasso sa podľa neho darí.
Na výrobu nového modelu Peugeot 208 trnavská automobilka spustila tretiu zmenu a nábory na obsadenie ďalších asi 800 miest. Keď sme sa pýtali, koľko ľudí dnes skutočne zamestnáva, dozvedeli sme sa, že viac ako tritisíc. Pred rokom to bolo niečo pod tritisíc.
Automobilka u nás
na čas prichýlila aj 150 zamestnancov českej dcérskej firmy Peugeotu a japonskej Toyoty – firmy TPCA. Tá vyrába modely Peugeot 107, Citroen C1 aj Toyotu Aygo. Dopyt po nich však tiež klesol.
Pracovníci z Česka budú na Slovensku pracovať aspoň do jesene. Potom sa uvidí, čo s nimi bude ďalej.
Štedré odstupné v Česku
TPCA v Česku už tento rok prepustila 200 ľudí. Chce sa zbaviť ešte ďalších 250 zamestnancov.
Ponúka im preto za dobrovoľný odchod odstupné vo výške štyroch až deviatich platov. Kto koľko dostane, bude závisieť od toho, ako dlho vo firme pracoval. Pracovníci automobilky zarábajú v priemere 28 170 českých korún (zhruba 1100 eur). Najviac teda môžu dostať v prepočte asi 10tisíc eur.