BRATISLAVA. Výrobcovia áut stále ťahajú našu ekonomiku. Nebyť ich, náš priemysel by v máji neutŕžil 6,9 miliardy eur. To je o 8,1 percenta viac, než získali výrobcovia vlani v rovnakom období.
Dve miliardy z toho putovali do troch automobiliek na Slovensku. Tie v tržbách uspeli o tretinu lepšie než v máji v roku 2011.
Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák hovorí, že je za tým výroba nových modelov. Dopyt po nich je totiž vysoký aj v časoch, keď sú celkovo spotrebitelia veľmi opatrní pri nákupoch.
Napríklad Kia začala v apríli vyrábať nový model Kia cee’d. Začiatkom roka zaviedla tretiu zmenu. „Nová Kia cee’d výrazne prispela k 17-percentnému medziročnému nárastu výroby v druhom kvartáli,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák.
Tržby rastú pomalšie
Celková produkcia áut na Slovensku rastie rýchlejšie než tržby za ne, upozorňuje analytička Poštovej banky Eva Sadovská. „Produkcia bola vyššia oproti máju minulého roka až o 55,2 percenta,“ hovorí. Tržby však stúpli iba o tretinu.
Rozdiel medzi rastom výroby a tržieb môže byť spôsobený tým, že niektoré nové modely automobiliek sú lacnejšie, než pôvodne vyrábané autá, myslí si Koršňák. Ako príklad uvádza bratislavský Volkswagen, ktorý sa orientoval najmä na drahé športovo–úžitkové autá. Minulý rok tvorili až 93 percent jeho výroby.
Teraz k nim všal pridal menšie autá z radu New Small Family. „Ponuka je tak na strane malých áut, ktoré sú lacnejšie,“ hovorí Koršňák.
Volkswagen podľa analytika aj tak prispel k 50percentnému rastu výroby najvýraznejšie, pretože najviac zvýšil svoje výrobné kapacity.
„V tomto roku by sme chceli vyrobiť približne 400tisíc vozidiel, čo predstavuje takmer dvojnásobný nárast produkcie oproti roku 2011,“ povedal hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.
Dokedy autá potiahnu
Rast, ktorý dosahujú automobilky, nemusí byť nekonečný. Medziročné nárasty sa zvyčajne skončia rok po zvýšení výroby firmami.
Pri porovnaní produkcie v jednom a druhom roku tak už nebude vidieť rozdiely. K tomu by mohlo dôjsť najskôr koncom tohto roka, hovorí Koršňák.
Vylúčené nie je ani to, že produkcia pôjde do mínusu, a to vtedy ak automobilky nebudú sledovať trh a obnovovať ponuku. Nový model prestáva byť novým po dvoch rokoch.
„Ak sa neprispôsobia, v roku 2013 by mohli automobilky vidieť spomalenie dopytu,“ hovorí Koršňák.
Automobilky však už dnes hovoria o nových investíciách. Napríklad bratislavský Volkswagen plánuje u nás vyrábať svoj elektromobil e–UP!.
Najviac sa zarába v energetike, nie v IT
Reálne mzdy nerastú takmer nikde. Pracovné miesta ubúdajú.
BRATISLAVA. Hoci sa automobilovému priemyslu darí, s celkovými zárobkami v prie〜myselnej výrobe to veľmi nepohlo. Platy tu totiž medziročne rástli iba o necelé dve percentá.
„Možno je to ovplyvnené tým, že keď sa rozširuje výroba, tak naberaní zamestnanci majú nižšiu mzdu, ako je povedzme priemer v sektore,“ vraví Marek Gábriš, analytik ČSOB. Len nedávno ukončil svoje nábory stoviek ľudí bratislavský Volkswagen.
Najlepšie v máji zarábali ľudia z firiem, ktoré dodávajú energie, a to 1741 eur mesačne. Tí si aj najviac prilepšili. Ich nominálna mzda vzrástla v máji oproti aprílu zhruba o 400 eur. Skutočná hodnota ich zárobku, čiže reálna mzda, im tak medziročne poskočila o vyše šesť percent.
Čo sa presne na trhu stalo, nevedno. Napríklad v Stredoslovenskej energetike rástli na tento rok mzdy o 1,5 percenta.
„Pri štatistikách o mzdách podľa nás zohráva určitú úlohu aj termín vyplácania odmien v jednotlivých odvetviach,“ uvažuje analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Vďaka odmenám tak mohli v januári vyskočiť platy informatikom aj o 10 percent a dnes sú stabilizované. V máji sa pohybovali na úrovni 1538 eur.
V oblasti IT tiež stále naberajú ľudí. To sa podľa Štatistického úradu deje iba v štyroch z trinástich odvetví. V ostatných práce ubúda. V máji pribudlo v IT 3,8 percenta zamestnancov. „Ďalej prijímame na oddelenia, o ktorých sa vie, že patria medzi veľmi vyťažené,“ opísala nábory vo firme Eset jeho hovorkyňa Zuzana Hošálová.
Naopak najviac, až 4,8 percenta miest v máji ubudlo v predaji áut.