Župy brzdia plány rušenia spojov

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne.

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne. Rokovania narážajú na to, že železnicu nemožno vždy nahradiť autobusmi.

BRATISLAVA. O tom, ako budú jazdiť vlaky od 9. decembra, presnejšie, kde nebudú vôbec a kde ich bude viac, práve rozhoduje ministerstvo dopravy. O vhodnosti nového cestovného poriadku presviedča najmä župy, ktoré by naň mali reagovať zmenami v autobusovej doprave.

Tým sa nepozdáva najmä plán rušiť takmer všetky osobné vlaky na šiestich trasách, ktoré sú pre železnice nerentabilné.

„Banskobystrický samosprávny kraj nesúhlasí so zastavením železničnej osobnej dopravy na úseku medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou,“ zareagoval hovorca župy Peter Hajnala.

Na rozdiel od ministerstva tvrdí, že dopyt po doprave na tejto trati je, čo „dokazujú aj reakcie občanov“.

Ak by už železnica na tomto úseku nepremávala, župa by tu asi musela posilniť autobusy. Väčšina prímestských autobusov do sto kilometrov v pôsobnosti žúp je ale stratová a župa ich dotuje.

Päťsto cestujúcich a viac

info
Ďalšie zmeny
Odchody vlakov
  • Niektoré vlaky v osobnej miestnej doprave majú jazdiť v pol až hodinových taktoch*: Bratislava – Leopoldov, Bratislava – Malacky, Bratislava – Šaľa.
  • V diaľkovej doprave sú plánované dvojhodinové takty pre*: Bratislava – Žilina – Košice, Kúty – Štúrovo hranica, Bratislava – Zvolen, Zvolen – Vrútky – Žilina, Žilina - Čadca a Košice – Humenné.

    *Ide o príklady z grafikonu

    Zdroj: MDVVR

Šéf železničnej sekcie ministerstva dopravy Jiří Kubáček vysvetľuje kľúč, podľa ktorého štát navrhuje, kde vlaky ponechať a kde už nie.

Riadi sa predovšetkým tým, koľko vlakových kilometrov ministerstvo dopravy vôbec od železníc objedná a zaplatí. Na budúci rok by sa to meniť nemalo a štát plánuje asi 30 miliónov vlakových kilometrov, hoci tam, kde sú silné prúdy cestujúcich, chce vlaky aj posilniť.

„Pri tomto limite je účelné obsluhovať miestnou osobnou železničnou dopravou prúdy nad 500 cestujúcich denne v jednom smere, a samozrejme tiež línie, kde i pri nižšom počte cestujúcich trate nemajú cestnú alternatívu,“ hovorí Kubáček.

Príkladom neefektívnej trate je úsek Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, ktorou cestuje podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline denne v jednom smere menej ako sto cestujúcich.

Štát by bol na druhej strane rád, keby autobusy zmizli v smeroch, kam cestuje veľa ľudí. Tam chce dokonca železnice posilniť. Nateraz takých spojov vidí dvanásť.

Pýtajú peniaze

Ak by sa vypúšťali stratové spoje autobusov, župám to môže aj pomôcť. Autobusy však môžu byť pre regióny dôležité, pretože v niektorých obciach je železničná stanica ďaleko od centra.

Prešovský samosprávny kraj napríklad tvrdí, že na trati Humenné – Stakčín ľudia cestujú viac autobusmi pre zlú polohu železničných staníc v obci. Štát chce, aby tu autobusy obmedzili.

V minulosti už župa autobusy škrtala. „Ďalšie obmedzovanie nie je možné,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa župy.

Košická župa avizuje, že ak ministerstvo zruší dopravu na trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, ako plánuje, bude chcieť od štátu peniaze na opravu cesty, po ktorej by mali ísť autobusy.

„Úprava si vyžaduje investíciu sedemstotisíc eur,“ povedala hovorkyňa župy Soňa Jakešová. Na zaplatenie strát autobusu by potrebovali ročne ďalších 90­tisíc.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 932
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 534
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 500
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 324
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 988
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 764
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 473
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 265
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 519
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 038

Téma: Rušenie vlakov na východe


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.