Župy brzdia plány rušenia spojov

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne.

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne. Rokovania narážajú na to, že železnicu nemožno vždy nahradiť autobusmi.

BRATISLAVA. O tom, ako budú jazdiť vlaky od 9. decembra, presnejšie, kde nebudú vôbec a kde ich bude viac, práve rozhoduje ministerstvo dopravy. O vhodnosti nového cestovného poriadku presviedča najmä župy, ktoré by naň mali reagovať zmenami v autobusovej doprave.

Tým sa nepozdáva najmä plán rušiť takmer všetky osobné vlaky na šiestich trasách, ktoré sú pre železnice nerentabilné.

„Banskobystrický samosprávny kraj nesúhlasí so zastavením železničnej osobnej dopravy na úseku medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou,“ zareagoval hovorca župy Peter Hajnala.

Na rozdiel od ministerstva tvrdí, že dopyt po doprave na tejto trati je, čo „dokazujú aj reakcie občanov“.

Ak by už železnica na tomto úseku nepremávala, župa by tu asi musela posilniť autobusy. Väčšina prímestských autobusov do sto kilometrov v pôsobnosti žúp je ale stratová a župa ich dotuje.

Päťsto cestujúcich a viac

info
Ďalšie zmeny
Odchody vlakov
  • Niektoré vlaky v osobnej miestnej doprave majú jazdiť v pol až hodinových taktoch*: Bratislava – Leopoldov, Bratislava – Malacky, Bratislava – Šaľa.
  • V diaľkovej doprave sú plánované dvojhodinové takty pre*: Bratislava – Žilina – Košice, Kúty – Štúrovo hranica, Bratislava – Zvolen, Zvolen – Vrútky – Žilina, Žilina - Čadca a Košice – Humenné.

    *Ide o príklady z grafikonu

    Zdroj: MDVVR

Šéf železničnej sekcie ministerstva dopravy Jiří Kubáček vysvetľuje kľúč, podľa ktorého štát navrhuje, kde vlaky ponechať a kde už nie.

Riadi sa predovšetkým tým, koľko vlakových kilometrov ministerstvo dopravy vôbec od železníc objedná a zaplatí. Na budúci rok by sa to meniť nemalo a štát plánuje asi 30 miliónov vlakových kilometrov, hoci tam, kde sú silné prúdy cestujúcich, chce vlaky aj posilniť.

„Pri tomto limite je účelné obsluhovať miestnou osobnou železničnou dopravou prúdy nad 500 cestujúcich denne v jednom smere, a samozrejme tiež línie, kde i pri nižšom počte cestujúcich trate nemajú cestnú alternatívu,“ hovorí Kubáček.

Príkladom neefektívnej trate je úsek Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, ktorou cestuje podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline denne v jednom smere menej ako sto cestujúcich.

Štát by bol na druhej strane rád, keby autobusy zmizli v smeroch, kam cestuje veľa ľudí. Tam chce dokonca železnice posilniť. Nateraz takých spojov vidí dvanásť.

Pýtajú peniaze

Ak by sa vypúšťali stratové spoje autobusov, župám to môže aj pomôcť. Autobusy však môžu byť pre regióny dôležité, pretože v niektorých obciach je železničná stanica ďaleko od centra.

Prešovský samosprávny kraj napríklad tvrdí, že na trati Humenné – Stakčín ľudia cestujú viac autobusmi pre zlú polohu železničných staníc v obci. Štát chce, aby tu autobusy obmedzili.

V minulosti už župa autobusy škrtala. „Ďalšie obmedzovanie nie je možné,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa župy.

Košická župa avizuje, že ak ministerstvo zruší dopravu na trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, ako plánuje, bude chcieť od štátu peniaze na opravu cesty, po ktorej by mali ísť autobusy.

„Úprava si vyžaduje investíciu sedemstotisíc eur,“ povedala hovorkyňa župy Soňa Jakešová. Na zaplatenie strát autobusu by potrebovali ročne ďalších 90­tisíc.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 697
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 731
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 751
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 289
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 493
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 488
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 188
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 915
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Téma: Rušenie vlakov na východe


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop