Župy brzdia plány rušenia spojov

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne.

Ministerstvo dopravy chce so župami dohodnúť, kde by mohli vlaky nahradiť autobusy a opačne. Rokovania narážajú na to, že železnicu nemožno vždy nahradiť autobusmi.

BRATISLAVA. O tom, ako budú jazdiť vlaky od 9. decembra, presnejšie, kde nebudú vôbec a kde ich bude viac, práve rozhoduje ministerstvo dopravy. O vhodnosti nového cestovného poriadku presviedča najmä župy, ktoré by naň mali reagovať zmenami v autobusovej doprave.

Tým sa nepozdáva najmä plán rušiť takmer všetky osobné vlaky na šiestich trasách, ktoré sú pre železnice nerentabilné.

„Banskobystrický samosprávny kraj nesúhlasí so zastavením železničnej osobnej dopravy na úseku medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou,“ zareagoval hovorca župy Peter Hajnala.

Na rozdiel od ministerstva tvrdí, že dopyt po doprave na tejto trati je, čo „dokazujú aj reakcie občanov“.

Ak by už železnica na tomto úseku nepremávala, župa by tu asi musela posilniť autobusy. Väčšina prímestských autobusov do sto kilometrov v pôsobnosti žúp je ale stratová a župa ich dotuje.

Päťsto cestujúcich a viac

info
Ďalšie zmeny
Odchody vlakov
  • Niektoré vlaky v osobnej miestnej doprave majú jazdiť v pol až hodinových taktoch*: Bratislava – Leopoldov, Bratislava – Malacky, Bratislava – Šaľa.
  • V diaľkovej doprave sú plánované dvojhodinové takty pre*: Bratislava – Žilina – Košice, Kúty – Štúrovo hranica, Bratislava – Zvolen, Zvolen – Vrútky – Žilina, Žilina - Čadca a Košice – Humenné.

    *Ide o príklady z grafikonu

    Zdroj: MDVVR

Šéf železničnej sekcie ministerstva dopravy Jiří Kubáček vysvetľuje kľúč, podľa ktorého štát navrhuje, kde vlaky ponechať a kde už nie.

Riadi sa predovšetkým tým, koľko vlakových kilometrov ministerstvo dopravy vôbec od železníc objedná a zaplatí. Na budúci rok by sa to meniť nemalo a štát plánuje asi 30 miliónov vlakových kilometrov, hoci tam, kde sú silné prúdy cestujúcich, chce vlaky aj posilniť.

„Pri tomto limite je účelné obsluhovať miestnou osobnou železničnou dopravou prúdy nad 500 cestujúcich denne v jednom smere, a samozrejme tiež línie, kde i pri nižšom počte cestujúcich trate nemajú cestnú alternatívu,“ hovorí Kubáček.

Príkladom neefektívnej trate je úsek Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, ktorou cestuje podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline denne v jednom smere menej ako sto cestujúcich.

Štát by bol na druhej strane rád, keby autobusy zmizli v smeroch, kam cestuje veľa ľudí. Tam chce dokonca železnice posilniť. Nateraz takých spojov vidí dvanásť.

Pýtajú peniaze

Ak by sa vypúšťali stratové spoje autobusov, župám to môže aj pomôcť. Autobusy však môžu byť pre regióny dôležité, pretože v niektorých obciach je železničná stanica ďaleko od centra.

Prešovský samosprávny kraj napríklad tvrdí, že na trati Humenné – Stakčín ľudia cestujú viac autobusmi pre zlú polohu železničných staníc v obci. Štát chce, aby tu autobusy obmedzili.

V minulosti už župa autobusy škrtala. „Ďalšie obmedzovanie nie je možné,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa župy.

Košická župa avizuje, že ak ministerstvo zruší dopravu na trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, ako plánuje, bude chcieť od štátu peniaze na opravu cesty, po ktorej by mali ísť autobusy.

„Úprava si vyžaduje investíciu sedemstotisíc eur,“ povedala hovorkyňa župy Soňa Jakešová. Na zaplatenie strát autobusu by potrebovali ročne ďalších 90­tisíc.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 524
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 612
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 970
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 662
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 569
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 404
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 316
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 301
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 153

Téma: Rušenie vlakov na východe


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

O útok sa pokúsili v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.