Kresťanské médiá mení internet

Katolícka cirkev má televíziu, rádio, noviny i agentúru. Veriaci objavujú aj alternatívy.

V cirkevných médiách nie je priestor na háklivé témy. Priestor dostávajú u dobrovoľníkov.

BRATISLAVA. Mal som dojem, že nehovoríme o problémoch, hrozbách a víziách kresťanských médií, ale že počúvam ódy na to, čo sa dosiahlo. Že fungovanie kresťanských médií je jedna veľká báseň, až som si v duchu spieval: všetci nám môžu závidieť.

Takto kriticky začal svoju prednášku na seminári „Plnia katolícke médiá v slovenskej spoločnosti svoju úlohu?“ vydavateľ malého kresťanského časopisu Zrno kňaz Michal Vaško. Reagoval na predrečníkov z oficiálnych katolíckych médií, ktorí svoje prednášky nazvali „TV LUX – slovenský mediálny zázrak“ alebo „Tlačová kancelária KBS – realizovaná výzva“.

Seminár Katolíckej univerzity v Ružomberku sa konal pred tromi rokmi, rozdielne pohľady cirkevných a laických médií na úlohy kresťanskej žurnalistiky sa však odvtedy nezblížili. Aktuálna kauza odvolania trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka ukazuje, že sa skôr prehĺbili.

Servis pre presvedčených

Popri médiách vlastnených cirkvou, ako sú Katolícke noviny, TV LUX, rádio Lumen či TK KBS, sú stále viditeľnejšie aj alternatívne projekty s veľkými ambíciami.

info
Fakty
Katolícke média
  • Katolícke noviny vlastní Spolok sv. Vojtecha, sú šestkou na trhu týždenníkov s nákladom 80-tisíc kusov
  • TV LUX vlastní KBS a združenie LUX communication, sledovanosť nezverejňuje
  • Rádio Lumen vlastnia katolícke diecézy a Spolok sv. Vojtecha, je osmičkou na trhu rádií s počúvanosťou 2,8 %
  • Postoy.sk je projektom Stredoeurópskej podnikateľskej a sociálnej iniciatívy, počet unikátnych návštevníkov dosahuje 30-tisíc mesačne
  • Portál svetkrestanstva.sk tvoria Imrich Gazda a Marián Sekerák. Má okolo 20-tisíc unikátnych prístupov za mesiac

„Snažíme sa používať pútavý jazyk a otvárať témy, ktoré iné kresťanské médiá nechcú alebo nemôžu. Nevyhýbame sa ani kritike do vnútra cirkvi,“ hovorí šéfredaktor internetového portálu postoy.sk Pavol Rábara.

Príkladom môžu byť kritické zamyslenia, prečo kresťania vo veľkom volia stranu bývalého komunistu.

„Tradičné kresťanské médiá sú zamerané na uzavreté publikum, ktoré chcú utvrdzovať v príslušnosti k cirkvi a nevyvolávať zbytočné otázky. Kritický a investigatívny prístup je charakteristický skôr pre alternatívne internetové projekty,“ pomenováva odlišný prístup aj zakladateľ portálu Svet kresťanstva – publicista Imrich Gazda.

Prístup cirkevných médií na viacerých prednáškach osvetlil bývalý šéfredaktor Katolíckych novín Marián Gavenda. „Nemyslím si, že úlohou Katolíckych novín je otvárať pálčivé otázky... Nebojíme sa pravdy, ale pýtame sa, čo tá pravda vyvolá.“

Oficiálna kvalita

Mediálna teoretička z Katolíckej univerzity v Ružomberku Terézia Rončáková hovorí, že cirkevné médiá na žurnalistiku rezignovali.

Súčasný šéfredaktor Katolíckych novín Ivan Šulík oponuje, že jeho podriadení nemajú nič „nadiktované“. Naopak, upozorňuje na pochybnú kvalitu niektorých alternatívnych médií. „Mnohé vznikli na kolene a v tejto tendencii pokračujú,“ tvrdí.

Redaktor časopisu .týždeň Jaroslav Daniška, ktorý sa venuje aj náboženským témam, považuje odlišné predstavy o kresťanskej žurnalistike za prirodzené. „Cirkevné médiá plnia iné úlohy a ciele ako médiá vlastnené laikmi. Je to tak všade na svete a napomáha to pluralite,“ tvrdí.

Pripomína aj zložitejšiu štruktúru, v ktorej pôsobia cirkevné médiá. „Keď niečo nesie názov katolícke, malo by to byť schválené a reakcia je pomalšia ako pri laických médiách.“

jur.jpg
Katolícke médiá plnia podobnú úlohu, ako letáky v hypermarketoch, píše Juraj Javorský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Moc peňazí

Ani alternatívne portály však nedokázali vyplniť priestor, mieni Rončáková.

„Veľmi tu chýba médium, ktoré by robilo žurnalistiku a pritom by vychádzalo z náboženských a hodnotových pozícií. Ktoré by nesprostredkovávalo informácie iba od stola, publiku by ponúklo aj diskutabilné názory a miesto v ňom by mala aj investigatíva,“ hovorí analytička.

Michal Vaško zo Zrna upozorňuje aj na zložitú ekonomickú situáciu menších kresťanských médií.

„Ako vo všetkých odvetviach, aj tu sa prejavuje moc peňazí. Redaktori využívajú lepšie platené miesta bez ohľadu na svoje osobné presvedčenie. A to na ich práci potom vidno.“

Jediným kresťanským médiom, ktoré si dokáže na seba zarobiť, sú práve Katolícke noviny s 80-tisícovým nákladom.

Zvyšné oficiálne médiá prežívajú vďaka dotáciám cirkvi a darom veriacich, menšie noviny či portály fungujú najmä dobrovoľnícky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 762
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 100
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 992
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 734
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 092
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 146
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 134
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 508
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 958

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.