V cirkevných médiách nie je priestor na háklivé témy. Priestor dostávajú u dobrovoľníkov.
BRATISLAVA. Mal som dojem, že nehovoríme o problémoch, hrozbách a víziách kresťanských médií, ale že počúvam ódy na to, čo sa dosiahlo. Že fungovanie kresťanských médií je jedna veľká báseň, až som si v duchu spieval: všetci nám môžu závidieť.
Takto kriticky začal svoju prednášku na seminári „Plnia katolícke médiá v slovenskej spoločnosti svoju úlohu?“ vydavateľ malého kresťanského časopisu Zrno kňaz Michal Vaško. Reagoval na predrečníkov z oficiálnych katolíckych médií, ktorí svoje prednášky nazvali „TV LUX – slovenský mediálny zázrak“ alebo „Tlačová kancelária KBS – realizovaná výzva“.
Seminár Katolíckej univerzity v Ružomberku sa konal pred tromi rokmi, rozdielne pohľady cirkevných a laických médií na úlohy kresťanskej žurnalistiky sa však odvtedy nezblížili. Aktuálna kauza odvolania trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka ukazuje, že sa skôr prehĺbili.
Servis pre presvedčených
Popri médiách vlastnených cirkvou, ako sú Katolícke noviny, TV LUX, rádio Lumen či TK KBS, sú stále viditeľnejšie aj alternatívne projekty s veľkými ambíciami.
- Katolícke noviny vlastní Spolok sv. Vojtecha, sú šestkou na trhu týždenníkov s nákladom 80-tisíc kusov
- TV LUX vlastní KBS a združenie LUX communication, sledovanosť nezverejňuje
- Rádio Lumen vlastnia katolícke diecézy a Spolok sv. Vojtecha, je osmičkou na trhu rádií s počúvanosťou 2,8 %
- Postoy.sk je projektom Stredoeurópskej podnikateľskej a sociálnej iniciatívy, počet unikátnych návštevníkov dosahuje 30-tisíc mesačne
- Portál svetkrestanstva.sk tvoria Imrich Gazda a Marián Sekerák. Má okolo 20-tisíc unikátnych prístupov za mesiac
„Snažíme sa používať pútavý jazyk a otvárať témy, ktoré iné kresťanské médiá nechcú alebo nemôžu. Nevyhýbame sa ani kritike do vnútra cirkvi,“ hovorí šéfredaktor internetového portálu postoy.sk Pavol Rábara.
Príkladom môžu byť kritické zamyslenia, prečo kresťania vo veľkom volia stranu bývalého komunistu.
„Tradičné kresťanské médiá sú zamerané na uzavreté publikum, ktoré chcú utvrdzovať v príslušnosti k cirkvi a nevyvolávať zbytočné otázky. Kritický a investigatívny prístup je charakteristický skôr pre alternatívne internetové projekty,“ pomenováva odlišný prístup aj zakladateľ portálu Svet kresťanstva – publicista Imrich Gazda.
Prístup cirkevných médií na viacerých prednáškach osvetlil bývalý šéfredaktor Katolíckych novín Marián Gavenda. „Nemyslím si, že úlohou Katolíckych novín je otvárať pálčivé otázky... Nebojíme sa pravdy, ale pýtame sa, čo tá pravda vyvolá.“
Oficiálna kvalita
Mediálna teoretička z Katolíckej univerzity v Ružomberku Terézia Rončáková hovorí, že cirkevné médiá na žurnalistiku rezignovali.
Súčasný šéfredaktor Katolíckych novín Ivan Šulík oponuje, že jeho podriadení nemajú nič „nadiktované“. Naopak, upozorňuje na pochybnú kvalitu niektorých alternatívnych médií. „Mnohé vznikli na kolene a v tejto tendencii pokračujú,“ tvrdí.
Redaktor časopisu .týždeň Jaroslav Daniška, ktorý sa venuje aj náboženským témam, považuje odlišné predstavy o kresťanskej žurnalistike za prirodzené. „Cirkevné médiá plnia iné úlohy a ciele ako médiá vlastnené laikmi. Je to tak všade na svete a napomáha to pluralite,“ tvrdí.
Pripomína aj zložitejšiu štruktúru, v ktorej pôsobia cirkevné médiá. „Keď niečo nesie názov katolícke, malo by to byť schválené a reakcia je pomalšia ako pri laických médiách.“

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Moc peňazí
Ani alternatívne portály však nedokázali vyplniť priestor, mieni Rončáková.
„Veľmi tu chýba médium, ktoré by robilo žurnalistiku a pritom by vychádzalo z náboženských a hodnotových pozícií. Ktoré by nesprostredkovávalo informácie iba od stola, publiku by ponúklo aj diskutabilné názory a miesto v ňom by mala aj investigatíva,“ hovorí analytička.
Michal Vaško zo Zrna upozorňuje aj na zložitú ekonomickú situáciu menších kresťanských médií.
„Ako vo všetkých odvetviach, aj tu sa prejavuje moc peňazí. Redaktori využívajú lepšie platené miesta bez ohľadu na svoje osobné presvedčenie. A to na ich práci potom vidno.“
Jediným kresťanským médiom, ktoré si dokáže na seba zarobiť, sú práve Katolícke noviny s 80-tisícovým nákladom.
Zvyšné oficiálne médiá prežívajú vďaka dotáciám cirkvi a darom veriacich, menšie noviny či portály fungujú najmä dobrovoľnícky.