SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Kresťanské médiá mení internet

Katolícka cirkev má televíziu, rádio, noviny i agentúru. Veriaci objavujú aj alternatívy.

V cirkevných médiách nie je priestor na háklivé témy. Priestor dostávajú u dobrovoľníkov.

BRATISLAVA. Mal som dojem, že nehovoríme o problémoch, hrozbách a víziách kresťanských médií, ale že počúvam ódy na to, čo sa dosiahlo. Že fungovanie kresťanských médií je jedna veľká báseň, až som si v duchu spieval: všetci nám môžu závidieť.

Takto kriticky začal svoju prednášku na seminári „Plnia katolícke médiá v slovenskej spoločnosti svoju úlohu?“ vydavateľ malého kresťanského časopisu Zrno kňaz Michal Vaško. Reagoval na predrečníkov z oficiálnych katolíckych médií, ktorí svoje prednášky nazvali „TV LUX – slovenský mediálny zázrak“ alebo „Tlačová kancelária KBS – realizovaná výzva“.

Seminár Katolíckej univerzity v Ružomberku sa konal pred tromi rokmi, rozdielne pohľady cirkevných a laických médií na úlohy kresťanskej žurnalistiky sa však odvtedy nezblížili. Aktuálna kauza odvolania trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka ukazuje, že sa skôr prehĺbili.

Servis pre presvedčených

Popri médiách vlastnených cirkvou, ako sú Katolícke noviny, TV LUX, rádio Lumen či TK KBS, sú stále viditeľnejšie aj alternatívne projekty s veľkými ambíciami.

info
Fakty
Katolícke média
  • Katolícke noviny vlastní Spolok sv. Vojtecha, sú šestkou na trhu týždenníkov s nákladom 80-tisíc kusov
  • TV LUX vlastní KBS a združenie LUX communication, sledovanosť nezverejňuje
  • Rádio Lumen vlastnia katolícke diecézy a Spolok sv. Vojtecha, je osmičkou na trhu rádií s počúvanosťou 2,8 %
  • Postoy.sk je projektom Stredoeurópskej podnikateľskej a sociálnej iniciatívy, počet unikátnych návštevníkov dosahuje 30-tisíc mesačne
  • Portál svetkrestanstva.sk tvoria Imrich Gazda a Marián Sekerák. Má okolo 20-tisíc unikátnych prístupov za mesiac

„Snažíme sa používať pútavý jazyk a otvárať témy, ktoré iné kresťanské médiá nechcú alebo nemôžu. Nevyhýbame sa ani kritike do vnútra cirkvi,“ hovorí šéfredaktor internetového portálu postoy.sk Pavol Rábara.

Príkladom môžu byť kritické zamyslenia, prečo kresťania vo veľkom volia stranu bývalého komunistu.

„Tradičné kresťanské médiá sú zamerané na uzavreté publikum, ktoré chcú utvrdzovať v príslušnosti k cirkvi a nevyvolávať zbytočné otázky. Kritický a investigatívny prístup je charakteristický skôr pre alternatívne internetové projekty,“ pomenováva odlišný prístup aj zakladateľ portálu Svet kresťanstva – publicista Imrich Gazda.

Prístup cirkevných médií na viacerých prednáškach osvetlil bývalý šéfredaktor Katolíckych novín Marián Gavenda. „Nemyslím si, že úlohou Katolíckych novín je otvárať pálčivé otázky... Nebojíme sa pravdy, ale pýtame sa, čo tá pravda vyvolá.“

Oficiálna kvalita

Mediálna teoretička z Katolíckej univerzity v Ružomberku Terézia Rončáková hovorí, že cirkevné médiá na žurnalistiku rezignovali.

Súčasný šéfredaktor Katolíckych novín Ivan Šulík oponuje, že jeho podriadení nemajú nič „nadiktované“. Naopak, upozorňuje na pochybnú kvalitu niektorých alternatívnych médií. „Mnohé vznikli na kolene a v tejto tendencii pokračujú,“ tvrdí.

Redaktor časopisu .týždeň Jaroslav Daniška, ktorý sa venuje aj náboženským témam, považuje odlišné predstavy o kresťanskej žurnalistike za prirodzené. „Cirkevné médiá plnia iné úlohy a ciele ako médiá vlastnené laikmi. Je to tak všade na svete a napomáha to pluralite,“ tvrdí.

Pripomína aj zložitejšiu štruktúru, v ktorej pôsobia cirkevné médiá. „Keď niečo nesie názov katolícke, malo by to byť schválené a reakcia je pomalšia ako pri laických médiách.“

jur.jpg
Katolícke médiá plnia podobnú úlohu, ako letáky v hypermarketoch, píše Juraj Javorský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Moc peňazí

Ani alternatívne portály však nedokázali vyplniť priestor, mieni Rončáková.

„Veľmi tu chýba médium, ktoré by robilo žurnalistiku a pritom by vychádzalo z náboženských a hodnotových pozícií. Ktoré by nesprostredkovávalo informácie iba od stola, publiku by ponúklo aj diskutabilné názory a miesto v ňom by mala aj investigatíva,“ hovorí analytička.

Michal Vaško zo Zrna upozorňuje aj na zložitú ekonomickú situáciu menších kresťanských médií.

„Ako vo všetkých odvetviach, aj tu sa prejavuje moc peňazí. Redaktori využívajú lepšie platené miesta bez ohľadu na svoje osobné presvedčenie. A to na ich práci potom vidno.“

Jediným kresťanským médiom, ktoré si dokáže na seba zarobiť, sú práve Katolícke noviny s 80-tisícovým nákladom.

Zvyšné oficiálne médiá prežívajú vďaka dotáciám cirkvi a darom veriacich, menšie noviny či portály fungujú najmä dobrovoľnícky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  2. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  4. Študuj perspektívne programy!
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  6. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 776
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 734
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 795
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 089
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 571
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 176
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 067
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 168
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

12 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

2 h

OĽaNO by volilo podstatne menej ľudí.

10 h

Neprehliadnite tiež

Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

10 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

11 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

17 h