BRATISLAVA. Deviatak Dominik so sklonenou hlavou počúva matematikára Miloša Bélika, ktorý mu pred kamerami oznamuje, ako dopadol v Testovaní 9.
„Mal som čo robiť, aby som výsledok preglgol. Dosiahol si desať percent, čo sú dva trafené alebo vypočítané príklady. Je to katastrofa. Po deviatich rokoch vyhodíš výsledok, ako keby si tu nebol,“ vyčítal mu učiteľ v záverečnej časti dokumentárnej reality šou Trieda 9. A, ktorú RTVS odvysielala vo štvrtok večer.
Slabý výsledok nedosiahol len Dominik, ale aj RTVS. Sledovanosťou sa ani nepriblížila komerčným televíziám.
Televízny štáb sedem týždňov sledoval výučbu deviatakov. Nakrúcal v chudobnom regióne na Základnej škole v Haliči kam žiakov prišli na Testovanie 9 pripraviť učitelia z najlepších škôl.
Divákov neoslovili

- matematika:
9. A: 41,4%
slovenský priemer: 57,5%
- slovenčina:
- 9. A: 46,2%
- priemer na Slovensku: 54,5%
Posledný diel mal trhový podiel 2,6 percenta, pričom Jednotka priemerne dosahuje deväť percent.
„Program sledovalo približne stotisíc divákov, čo je málo. Ukázalo sa, že takouto cestou sa nám väčšinového diváka osloviť nepodarí,“ vraví programový riaditeľ RTVS Andrej Miklánek.
Projekt ešte v marci vychvaľoval.
„Je to totálna alternatíva voči ponuke komerčných kolegov, no veríme, že atraktívna a s mimoriadnou pridanou hodnotou,“ hovoril pre medialne.sk Miklánek s tým, že by ho potešil vyše deväťpercentný podiel.
Režisér programu Braňo Špaček tvrdí, že RTVS neodhadla, že nie je správne obdobie pre šou zo školského prostredia. „Vyčítali nám, že to bolo nudné. Skôr si myslím, že ľudí táto téma nezaujíma.“
Televízii vyčíta aj slabú propagáciu. „Posledné tri časti už nik nepropagoval. Stránka na Facebooku bola mŕtva.“
RTVS zaplatila 360-tisíc eur za trinásť dielov. Televízia podľa Miklánka opäť príde s podobným projektom, v zmenenej podobe tak, aby oslovil viac divákov.
Minister nemá rád šou
Trieda 9. A nezaujala ani ministra školstva Dušana Čaploviča. „Minister túto reláciu nesledoval, lebo nepatrí k divákom reality šou. Radšej preferuje kvalitnú publicistiku,“ reagoval jeho hovorca Michal Kaliňák.
Noví učitelia mali približne dva mesiace na to, aby žiakov pripravili na testy z matematiky a slovenčiny. „Bol som hrubo brutálne šokovaný ich vedomosťami, keď som tam prišiel,“ hodnotí začiatok matematikár Bélik. Dominik napríklad netušil, čo je prepona trojuholníka.
Učiteľ však oceňuje, že deti sa vďaka projektu prestali vyhovárať na učiteľov. „Prevzali časť viny na seba, že učivo flákali.“
Väčšina žiakov však dopadla v testoch horšie, ako učitelia dúfali.
Stredná škola demotivuje
Deviataci v Haliči v priemere napísali matematiku aj slovenčinu horšie, ako bol celoslovenský priemer.
Bélik hovorí, že noví učitelia nezlyhali. „Boli sme tam príliš krátko, len dva mesiace, za taký čas veľa nedoučíte.“
Viaceré deti počas nakrúcania priznali, že sa na testy príliš neučili, lebo už mali isté prijatie na strednú školu. Bez prijímačiek berú najmä učilištia a odborné školy.
Dominik len mykol plecom, keď sa dozvedel, že aj test zo slovenčiny pokazil, mal iba 36 percent. „Dopadlo to, ako dopadlo. Čo na tom. Keď ma už prijali na školu, tak to nie je také podstatné,“ zhodnotil. Študovať bude na stavebnej odbornej škole.
V parlamente je už novela, ktorá by mohla problém vyriešiť, zavádza totiž povinné prijímačky na strednú. Čaplovič nedávno avizoval, že Testovanie 9 presunie z marca na neskôr, pretože sa mu učitelia sťažujú, že sa deti po ňom už neučia. Termín posunu Kaliňák včera nevedel povedať.