Bratislava 12. júna (TASR) - Istú účasť na výstražnom štrajku zamestnancov Železníc SR (ŽSR), ktorý je plánovaný na 14. júna tohto roku medzi 11.00 h a 13.00 h, a počas ktorého by sa mala na Slovensku zastaviť železničná doprava, zatiaľ deklarovali dve odborové centrály z deviatich, ktoré na železniciach pôsobia. Ide o najväčšiu centrálu Odborové združenie železničiarov (OZŽ) a o Železničiarsky robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
Keďže k štrajku sa môžu pridať aj zamestnanci, ktorí v odborových zväzoch združení nie sú, je podľa tajomníka pre stratégiu a analýzu OZŽ Rudolfa Pecara ťažké odhadnúť celkový počet štrajkujúcich. Istý zatiaľ ostáva len fakt, že štrajk sa uskutoční, aj ak by nedošlo k podpísaniu dohody medzi zástupcami ŽSR a OZŽ o stanovení podmienok jeho priebehu. Táto dohoda predstavuje podľa R. Pecara istú garanciu zaistenia bezpečnosti cestujúcich, prevádzky a majetku ŽSR ako aj ochrany tovaru. "Prípadné neprijatie dohody však nebude znamenať, že štrajkujúci budú túto bezpečnosť a prácu svojich neprotestujúcich spolupracovníkov narúšať," dodal R. Pecar.
Podpísanie dohody o stanovení podmienok štrajku podmieňovalo vedenie železníc predložením zoznamu štrajkujúcich. Predstavitelia OZŽ v tejto súvislosti uviedli, že keďže ich štrajk sa netýka vyjednávania ohľadom kolektívnej zmluvy, nie je nutné predložiť zoznam jeho účastníkov, ako to predpokladá zákon o kolektívnom vyjednávaní. Túto informáciu potvrdila pre TASR aj pracovníčka sekcie legislatívy Ministerstva práce, rodiny a sociálnych vecí SR.
Zoznamom štrajkujúcich pracovníkov však musia ŽSR podľa svojho hovorcu Miloša Čikovského disponovať z titulu pracovnoprávnych nárokov. Zároveň by mal slúžiť na to, aby zamestnávateľ vedel, koho z neštrajkujúcich môže poveriť úlohami pre zachovanie bezpečnosti premávky. Po dnešnom rokovaní predstaviteľov OZŽ a ŽSR podpredseda OZŽ Peter Rozložník uviedol, že odbory sú ochotné a schopné dodať vedeniu železníc príslušný zoznam práve pre pracovnoprávne nároky, a to do konca tohto mesiaca.
Ak by došlo počas protestného štrajku k ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich, prípadne prevážaného tovaru, ŽSR v predstihu prijali opatrenie, ktorým uložili vedúcim zamestnancom železničných staníc zdokumentovať všetky prípadné prerušenia alebo obmedzenia dopravy z dôvodu štrajku.
Podľa M. Čikovského v súčasnosti nie je možné určiť finančnú záťaž, ktorú ŽSR podstúpia výpadkom premávky na niektorých úsekoch. "Najväčšou stratou je v tomto prípade strata dôveryhodnosti ŽSR," dodal hovorca. Keďže sa k štyrom odborovým centrálam, ktoré v pondelok avizovali, že sa na štrajku nezúčastnia, pridala dnes piata - Odborová asociácia výpravcov a dispečerov, ŽSR budú podľa M. Čikovského schopné zabezpečiť osobnú dopravu aspoň v obmedzenom rozsahu.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu s vládou schváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky: správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú Železničnú spoločnosť, a. s.