Brusel preveruje štyri železničné projekty pre možnú korupciu

Ministerstvo ubezpečuje Brusel, že nevie o nelegálnych projektoch.

BRATISLAVA. Európska komisia preveruje štyri projekty Železníc Slovenskej republiky pre podozrenie z korupcie a konfliktu záujmov.

Orgány činné v trestnom konaní preto začali vyšetrovanie vo veci spáchania korupčných trestných činov a poškodzovania finančných záujmov Európskeho spoločenstva.

Projekty financovala únia

Projekty boli totiž financované z eurofondov. Ministerstvo dopravy v nedávnej odpovedi ubezpečilo Európsku komisiu, že nemá vedomosti o nelegálnych praktikách v uvedených projektoch.

"K tomu, či toto stanovisko bude pre Európsku komisiu postačujúce na to, aby uvoľnila preplácanie priebežných platieb pre projekty železničnej infraštruktúry, alebo bude požadovať ďalšie doplňujúce podklady a vysvetlenia do ukončenia vyšetrovania, sa zatiaľ nevieme vyjadriť. Veríme však, že Brusel našimi argumentmi presvedčíme," informoval v utorok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ako pripomenul, Európska komisia v predchádzajúcich mesiacoch vykonala audit na troch zo spomínaných projektov. Ministerstvo tvrdí, že poskytlo všetky požadované podklady, oficiálne závery auditu však zatiaľ nemá k dispozícii.

Štyri trate

Modernizácia trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom bola ukončená už v predošlom skrátenom programovom období, modernizácia úseku Žilina - Krásno nad Kysucou a dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička skončili v terajšom období čerpania eurofondov. Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce ešte pokračuje.

Mieru rizika vrátenia peňazí z eurofondov na uvedené projekty v súčasnosti nie je podľa rezortu dopravy možné odhadnúť. Európska komisia zatiaľ iba požiadala Slovensko o pozastavenie predkladania priebežných platieb a zároveň požiadala o stanovisko a uistenie, že v ich prípade neprišlo k nelegálnym praktikám.

"O nelegálnych praktikách spomínaných v liste máme len minimum informácií a v tejto vecí už bolo začaté vyšetrovanie odborom boja proti korupcii. V súčasnosti prebiehajú procesné úkony a zhromažďovanie dôkazov a ministerstvo dopravy poskytuje súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní," uviedol Kóňa. O tom, či bude mať tento prípad aj finančný dopad a bude treba vrátiť peniaze z eurofondov, je podľa neho predčasné hovoriť. "Musíme počkať na závery vyšetrovania," dodal.

Ministerstvo podnet neeviduje

Ministerstvo dopravy ďalej informovalo, že žiadny z doteraz známych dokumentov doručených z Európskej komisie sa netýkal podozrení z kartelových dohôd stavebných firiem v prípade uvedených železničných projektov.

"Doteraz vykonávané procesné úkony a vyšetrovanie sa dotýkali len nezákonného narábania s odpadmi jedného zo subdodávateľov - zhotoviteľa stavby a podozrení uvádzaných vyššie," doplnil Kóňa.

Ministerstvo sa k možnému podozreniu z kartelovej dohody pri modernizácii trate Žilina - Krásno nad Kysucou nevie vyjadriť, lebo neeviduje žiadny takýto podnet z Bruselu ani iných kompetentných orgánov na Slovensku. Ministerstvo ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava pri kontrole oprávnenosti výdavkov nezistil žiadne pochybenie či porušenie domácej a európskej legislatívy.

"Podľa našich informácií sú podozrenia pravdepodobne založené na anonymných listoch, ktoré dostalo v minulosti aj ministerstvo dopravy. Pravdivosť tvrdení sa vyšetrovaním kontrolných orgánov ŽSR a ani útvarov ministerstva zatiaľ nepotvrdila. Tieto anonymné podania boli adresované aj médiám v SR, zamestnancom Železníc SR a viacerým zainteresovaným subjektom," dodal Kóňa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 750
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 991
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 228
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 360
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 339
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 913
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 556
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop