Spor o kvalitu dovolenky sa končí zvyčajne na súde

Či ide o špinavé more, alebo zlý stav hotela, všetky nedostatky si spíšte aj nafoťte.

BRATISLAVA. Aj špinavé more či znečistené pláže môžu byť dôvodom na úspešnú reklamáciu dovolenky, pokiaľ vám cestovná kancelária v katalógu sľúbila krištáľovo čisté more a krásnu pláž.

Čakanie na peniaze za takto skazenú dovolenku však môže byť dlhé. Sedem rokov to trvalo skupine asi tridsiatich dovolenkárov, ktorá si v roku 2005 kúpila v Hydrotoure zájazd na Sardíniu.

Skutočné prostredie na talianskom ostrove však podľa Okresného súdu v Bratislave nezodpovedalo sľubom v katalógu. Cestovka tak musí vrátiť asi 15-tisíc eur, ktoré za dovolenku zinkasovala.

Sťažujte sa na mieste

Aj keď je súd jedinou inštanciou, ktorá môže rozlúsknuť spor medzi cestovnou kanceláriou a nespokojnými dovolenkármi, príbeh zákazníkov Hydrotouru je na Slovensku ojedinelý.

Zväčša sa nám totiž nechce vypisovať reklamačné tlačivá už počas dovolenky. Cestovky síce nemôžu podľa hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuše Krkošovej podmieňovať neskoršie prijatie reklamácie zápisom z dovolenky, no jeho absenciou získavajú pri spore navrch.

Spísať reklamáciu ešte počas zájazdu sa vyplatí aj preto, že tým cestovke dáte šancu odstrániť nahlásené nedostatky.

Sťažovať sa treba u delegáta, ktorý má byť podľa zákona dostupný kedykoľvek počas zájazdu. Keby ste neuspeli, skazené dovolenka sa dá reklamovať najneskôr štvrť roka po jej skončení.

Pri zlom počasí ide o smolu

Cestovná kancelária zodpovedá len za kvalitu služieb, ktoré ste si u nej zaplatili. Nezáleží pritom, či ide o zahraničný hotel či dopravcu. Ťažko však budete reklamovať zavretú galériu pri hoteli či zlé počasie. Cestovka totiž nezodpovedá za nepredvídateľné okolnosti, kam patrí napríklad náhly dážď.

Keď reklamujete napríklad zlý stav objednaného hotela, čo uzná aj delegát cestovky, musí vám vybaviť nové ubytovanie rovnakej kvality.

Inak vám patrí rozdiel medzi zaplateným a poskytnutým ubytovaním. Systém hodnotenia hotelov hviezdičkami sa však môže líšiť medzi krajinami, no najmä medzi kontinentmi.

Inšpekcia len kontroluje

Nie vždy sa podarí nedostatky odstrániť na mieste, vtedy by vám mala cestovka vrátiť časť ceny zájazdu. No nečakajte, že za nefunkčnú klimatizáciu či pokazený televízor vám vrátia polovicu zaplatených peňazí.

Nemusí ísť len o peniaze, cestovky núkajú ako odškodné aj zľavu na zájazdy.

Cestovka má na vybavenie reklamácie mesiac. Keď mešká, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá však len kontroluje jej vybavenie a nehodnotí, či má pravdu zákazník, alebo cestovná kancelária.

ico

Rady

1. Ozvite sa hneď

Na nefunkčnú klimatizáciu, pokazený televízor či vypálené žiarovky sa sťažujte ešte počas dovolenky. Menšie nedostatky sa delegátom darí vyriešiť hneď na mieste.

Počas zájazdu by ste sa mali sťažovať aj na špinavé more či nekvalitný hotel. Okrem spísania reklamácie si pre možné neskoršie spory hotel nafoťte či natočte.

2. Nájdite mieru

Cestovky nemajú rady špekulantov, nárokujte si peniaze len za služby, ktoré naozaj nezodpovedali objednanej kvalite. Sotva vám cestovka vráti polovicu ceny, keď jedinou chybou bola pokazená lampa.

3. Súd až na koniec

Keď sa cestovná kancelária stavia chrbtom aj k požiadavkám, ktoré sú oprávnené, ostáva už len súd. Naň sa však treba obracať, len keď viete svoje argumenty dokázať, môžete totiž platiť súdne trovy či advokátov.

ico

Čakanie má spríjemniť strava a web grátis

Aby sa o vás aerolínie či cestovka postarali, let musí meškať najmenej dve hodiiny.

Keď vám úvod dovolenky znepríjemní meškajúce lietadlo, máte nárok na občerstvenie a telefón grátis. Nezáleží pritom, či idete do zahraničia cez cestovku, alebo na vlastnú päsť.

Kým však pri vlastnej letenke treba ťažkosti riešiť priamo s aerolíniami, pri zájazde cez cestovnú kanceláriu sa treba podľa hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuše Krkošovej sťažovať priamo v cestovke.

Najmenej dve hodiny

Aby ste vôbec mohli starostlivosť vyžadovať, lietadlo vám musí meškať najmenej dve hodiny. Samozrejmosťou je včasný príchod na letisko, obvykle ide najmenej o 45 minút pred odletom.

Keď lietadlo mešká dve až päť hodín, aerolínie musia cestujúcim dať jedlo a občerstvenie „zodpovedajúce času čakania“.

Nariadenie Európskeho parlamentu hovorí aj o výbere medzi bezplatnými dvomi telefonátmi, faxmi alebo e-mailmi. V praxi zväčša aerolínie poskytujú grátis dva telefonáty a časovo neobmedzené pripojenie na internet.

Vyše päť hodín čakania na let znamená, že máte nárok na vrátanie ceny letenky. Či je to aj koniec zájazdu, zistíte v podmienkach od cestovky.

Keby sa let preložil na druhý deň, aerolínie vás musia bezplatne prepraviť do hotela, ktorý vám zaplatia.

Možno budú odškodňovať

Nariadenie europarlamentu myslí aj na náhle zrušenie letu, keď môžete požadovať odškodné od 250 do 600 eur podľa vzdialenosti cieľovej destinácie zrušeného letu.

V najbližších týždňoch by mal Súdny dvor Európskej únie rozhodnúť, že toto odškodné musia aerolínie vyplácať aj za omeškané lety.

Nárok naň majú mať podľa návrhu generálneho advokáta súdu Yvesa Bota cestujúci, ktorí prileteli do cieľovej destinácie najmenej s trojhodinovým meškaním. A to popri nároku na bezplatné občerstvenie či hotel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 952
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 315
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 694
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 173
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 332
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 260
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 009
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 005
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 839
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 728

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

SVET

Šéfka AfD vynadala kolegom a opustila tlačovú konferenciu

Petry nebude pôsobiť v parlamentnom klube.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.