Súčasné eurofondy na diaľnicu Turany - Hubová môžu prepadnúť

Predpokladaných takmer 700 miliónov eur z terajších eurofondov na 13,5-kilometrovú diaľnicu D1 medzi Turanmi a Hubovou môže prepadnúť.

BRATISLAVA. Štát o ne bude môcť opäť požiadať po roku 2014, čo by však ešte viac odsunulo dokončenie problémového úseku.

Informuje o tom vo štvrtok denník Pravda s tým, že eurofondy určené na roky 2007 až 2013 sa nestihnú na diaľnicu použiť, pretože sa stále odkladá termín začatia výstavby pôvodne plánovaný na jar tohto roku. Pre spor o trasu diaľnice sa čaká na vyjadrenie Európskej únie a súťaž o stavbu sa začne zrejme najskôr začiatkom budúceho roku.

Diaľnica Turany - Hubová by v takom prípade mohla byť postavená po roku 2017, keďže jej výstavba je plánovaná na štyri roky. Ministerstvo dopravy sa podľa novín obáva, že výstavba veľmi potrebného úseku diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom bude musieť počkať až na nové sedemročné obdobie čerpania eurofondov začínajúce v roku 2014.

"Ide o veľký problém, ktorý je stále v štádiu riešenia. Národná diaľničná spoločnosť dala vypracovať nezávislú analýzu dosahov na životné prostredie v danom regióne, ktoré má spracovateľ predložiť do konca júna," uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

Minister dopravy Ján Počiatek má analýzu, ktorú má vypracovať český špecialista na životné prostredie Petr Roth, predložiť starostom dotknutých obcí zhruba o mesiac. "Následne bude hodnotenie s pripomienkami zaslané na Európsku komisiu," dodal Kóňa.

Analýza má zodpovedať, akou trasou sa diaľnica postaví. Ak sa špecialista prikloni k povrchovému variantu s dvoma tunelmi Rojkov (1 550 metrov) a Havran (2 702 metrov) a schváli to aj Európska komisia, mohla by začať do roku 2015 aspoň výstavba polovice diaľnice bez tunelov po Kraľovany. Na tento úsek by bolo možné využiť eurofondy z terajšieho programového obdobia, ak bude na jeseň kladné stanovisko Európskej komisie.

Ak sa výstavba diaľnice presunie do nasledujúceho programového obdobia, štát bude môcť požiadať o úhradu projektu z eurofondov. "Komisia však bude i v tomto prípade dôsledne skúmať riešenie dosahov na životné prostredie i spôsob obstarávania," uviedol pre Pravdu vedúci tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

V inom článku denník píše, že dôchodkové správcovské spoločnosti môžu investovať do výstavby diaľnic cez nákup dlhopisov 818 miliónov eur. Oproti pôvodným odhadom na úrovni dvoch miliárd eur sú súčasné finančné zdroje nižšie, pretože fondy už investovali do slovenských štátnych dlhopisov.

"Vydávanie diaľničných dlhopisov musí byť výhodné pre štát a potrebujeme mať viac informácií, aby sme vedeli povedať, či sa nakoniec rozhodneme pre takéto financovanie výstavby ciest," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko. Štát tak možno bude dôchodkové spoločnosti motivovať do nákupu domácich dlhopisov, pri ktorých nie je jasné použitie získaných peňazí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 756
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 086
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 453
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 924
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 752
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 713
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 427
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 426
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 431
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o poradcoch

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Baťa chce preraziť aj vo veľkoobchode. Čo to prinesie ľuďom?

Firma Baťa hľadá veľkoobchodných partnerov, ktorí by predávali jej topánky.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop