SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Zdraženie diaľnic o 30 percent je bežné, hovorí odborník

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o desať percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY.

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o 10 percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY, šéf firmy MP Consulting zameranej na verejné obstarávanie.

Za ministrovania Jána Figeľa sa vysúťažili kilometre diaľnic za extra nízke ceny. Smer hovorí, že sa nám o päť rokov rozpadnú pod nohami. Je to pravda?

„To si nemyslím. Pokiaľ sú technické podmienky v zadaní projektu nastavené dobre a existuje systém kontroly počas výstavby a jasne nastavený systém údržby a rozhranie medzi údržbou investora a zárukou zhotoviteľa, tak diaľnice musia vydržať desiatky rokov.“

Nemôže sa stať, že sa firma pozrie na súťažné podklady a zhodnotí, že diaľnica nie je poriadne vyšpecifikovaná a v zásade si môže namiešať hocijaký, aj nekvalitný betón? Nie preto sme svedkami takých nízkych cien?

„Kontrolné mechanizmy v príprave diela by sa mali končiť tým, že zadanie je technicky kvalitné a neumožňuje práce navyše. Aj dozorné mechanizmy musia byť nastavené tak, že kontroly a dozory sa naozaj na stavbe aj fyzicky vykonávajú. Pokiaľ mám nízku cenu na dozory, pretože aj dozor podsekol ponukovú cenu, tak potom sa dozoru nevenuje primeraná pozornosť, pretože niekde tie nereálne ceny musím ušetriť. Výsledkom je nekvalitná cesta a vysoké náklady.“

Viete povedať nejaký príklad, kedy obstarávateľ urobil chybu v podkladoch, čo sa potom premietlo do zmeny v cene?

„Posledný škandál v Česku je budova brnianskeho súdu, ktorá sa predražila asi o 90 percent oproti zmluve. Ako je to možné? Aké bolo zadanie? Zmenil ho niekto počas výstavby? Boli to len chyby projektu a nimi vyvolané viacpráce, alebo to bolo celé normálny podvod?“

Aká je odpoveď?

„Odpoveď je, že každý projekt treba spätne vyhodnotiť s rozborom zvýšenia: napríklad 40 percent zvýšenia ceny spôsobila chyba projektanta, ktorú viem u neho uplatniť, pretože má poisťovňu, ktorá za neho ručí. Ďalšie percentá sú to, čo zadávateľ zmenil sám počas výstavby, lebo chcel niečo inak. Otázka je, prečo si zmeny vymyslel počas výstavby a prečo ich nevedel už na začiatku. Zmeny legislatívy na projektoch sa vyskytujú podstatne menej, než sa obecne uvádza, špecifické môžu byť projekty s dlhou prípravou.“

U nás sa viaceré diaľnice za Figeľa súťažili novým systémom, podľa ktorého za projekt nesie zodpovednosť stavbár. Prečo by teda štát mala trápiť projektová dokumentácia?

„Pretože dôsledkom môžu byť práce navyše obludných rozmerov. Štyridsať percentné zvýšenie cien je na Slovensku úplne obvyklé. Otázkou totiž je, ako zadávateľ nastavil samotné zadanie diela. Napríklad sa môže stať, že slabo a nedostatočne definuje, aké materiály má zhotoviteľ použiť. Zhotoviteľ môže povedať: Chceli ste tam sklo na fasádu, ale neurčili ste, že má spĺňať určité technické parametre. Vo výberovom konaní som nacenil to lacnejšie. Ak sa má dodať iné, bude drahšie.“

Neexistuje možnosť, aby sa stavbár pri predkladaní ponúk zaviazal, že s cenou už nebude hýbať a zaručí sa za všetko?

„Zahraničná zmluvná prax na projektoch privátnych zadávateľov umožňuje aj to, čo neumožňuje verejné obstarávanie u nás. To je stav, že zhotoviteľ zodpovedá aj za projektovú dokumentáciu objednávateľa. Špeciálne nemecká prax to používa úplne bežne v podmienkach verejného obstarávania. Takže, ak som urobil chybu v zadaní ako objednávateľ a vy ste na to neprišli, tak je to váš problém ako zhotoviteľa. Podľa našej legislatívy verejných zákaziek však obstarávateľ ručí za zadávaciu dokumentáciu. Ťažisko úspešného projektu u nás nie je v tendroch ale v tom, či projektanti sú, alebo nie sú schopní urobiť technické popisy a štandardy ako podklady na zadávacie konanie, ktoré vylúčia viacpráce.“

Je to neodbornosť alebo úmysel zo strany obstarávateľa?

„Je to všetko dokopy.“

Do akej miery stavbári vopred kalkulujú s chybami v zadaní, keď dávajú ponuku na novú diaľnicu?

„Nízka cena je spojená s tým, ako je nastavená zmluva vrátane technických špecifikácií, vlastné súťažné podklady a dozor. To neznamená, že ten, kto dal nízku cenu, tak to za tú cenu nemôže urobiť, ale musia na to byť kontrolné mechanizmy, ktoré zabezpečia, že parametre diela budú aj dodržané. Dnes všetci hovoria, že úspešná zákazka je tá, ktorá sa zvýšila iba o 30 percent.“

Kto to hovorí?

„To je taký úzus verejných zadávateľov v Česku a na Slovensku.“

To je niečo, s čím vnútorne kalkulujú už keď do toho idú?

„Privátne projekty, na ktorých som pracoval, sa zvýšili do výšky maximálne 10 percent. Ako je to možné? Treba zákazku jednoznačne špecifikovať a mať dobrý stavebný dozor, ktorý predložené viacpráce jednoducho nepustí.“

Každý dozor vám povie, že si prácu robí najlepšie ako vie, pretože v hre je jeho meno. Prečo by tam mali byť takéto možnosti?

„Pretože niektoré krajiny sú menšie a všetci sa poznajú.“

Stáva sa, aby išla firma do súťaže na dozor s myšlienkou, že to, čo nezarobí ako dozor, zarobí od zhotoviteľa?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. Takisto ako ide zhotoviteľ do súťaže s tým, že má nízku cenu, ale bude dodatkovať. Dozor môže byť nastavený tak, že peniaze doženie niekde inde. Dozory musia byť hodnotené podľa dvoch kritérií. Len čo poviem, že hlavná je najnižšia cena, tak to všetci podliezajú cenami a s tým súvisí aj personálne obsadenie zákazky na dozory za nízke ceny.“

Aj keď dám väčšiu váhu odbornosti, ako mi to zaručí, že aj dozor nepôjde stavbárovi poruke?

„Spájame niekoľko vecí dokopy. Transparentnosť prostredia, jeho čistotu či ,uvedomelosť' s vyhodnotením výberového konania. Vo svete je to inak. Dozor sa obvykle vyberá podľa odbornosti, ktorá má 60- až 70-percentnú váhu a len 30- až 40-percentnú váhu má cena uchádzača. Robia to tak Európska banka, Svetová banka, Ázijská rozvojová banka či OSN. Pracoval som ako expert pre EBRD a pracujem pre OSN na rozvojových projektoch a zákazky tieto subjekty zadávajú na základe odbornosti a referencií a nie na základe neprimerane nízkych cien služieb.“

Referencie sú problém aj pri stavbároch. O dve z diaľnic súperí s najnižšou cenou menšia firma Hant. Zaručuje sa referenciami z Ruska.

„Preverovanie zahraničných referencií je samo osebe problém.“

Môže sa stavbár diaľnice odvolávať na zahraničné referencie?

„Môže, ale potom tu je skoro naivná otázka, či celá tá partia príde z Ruska a bude stavať diaľnicu aj tu. Aká je pridaná hodnota jeho zahraničnej referencie okrem jej formálnej stránky? Na druhej strane v prípade služieb proti zahraničným referenciám nemožno nič namietať, keďže sú viazané na konkrétne osoby, ktoré služby poskytovali.“

Keď sme pri menších firmách, hovorí sa aj, či nejde o špekulácie. Myslíte si, že sa niekto prihlási do súťaže s tým, že vie, že cestu nedostavia alebo projekt nedokončí?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. V Česku je teraz viac prípadov, keď dostal zaplatené generálny zhotoviteľ, ale nevyplatil subdodávateľov. Tí chodia za investorom a hovoria, že nedostali zaplatené a investor povie, že s tým nič nemá, lebo zaplatil generálnemu dodávateľovi. Čiastočným riešením problému je banková zábezpeka v primeranej výške.“

A stavba stojí?

„Niekedy sa to sekne v polovici stavby a práce za zastavia, ale niekedy až na konci, keď je dielo skoro hotové – to je ten lepší prípad.“

My máme na diaľnice päťročné záruky. Ak hovoríte, že to vydrží desiatky rokov, prečo si štát nepýta 10-ročné záruky?

„Vyžadujme desaťročné záruky.“

Nič to nezmení na cenách?

„Rozdiel sa musí do ceny diela zahrnúť.“

Ale hovorili ste, že aj diaľnice zaručené na päť rokov vydržia desaťročia. Prečo to má zvýšiť cenu?

„Pretože musíte dať bankovú zábezpeku na ďalších päť rokov. Zábezpeka stojí dnes zhruba medzi 1 až 2,5 percenta ročne zo zmluvnej sumy, a táto suma sa premietne do ceny diela. Niekde by mala byť však rozumná hranica vyžadovanej zábezpeky diela. Vo svete je záruka nad päť rokov na dielo – okrem napr. izolácií alebo striech – neobvyklá, štandardom je tri až päť rokov.

To je všetko, o čo by sa to predražilo?

„Cenu by zvýšilo aj predĺženie režimu odstraňovania chýb na ceste počas dlhšej záruky. Stavbár by musel kontrolovať, či Národná diaľničná spoločnosť robí takú údržbu počas záruky, akú má.“

Ten istý problém sa rieši na českej diaľnici D47, ktorá sa len pár rokov po dostavbe začala vlniť?

„České Ředitelství silnic a dálnic sa sporí s Euroviou, či reklamované chyby spadajú do režimu údržby, alebo záruky. Niekedy je však hranica veľmi tenká. Ako by asi prebiehal celý spor? Jedna strana by tvrdila, že štát nevykonáva údržbu, a druhá, že nevykonáva záruku a neodstraňuje chyby. Otázkou je, koľko a akých chýb malo dielo pri jeho odovzdaní, v zmluvách často chýba režim definície chýb vrátane skrytých chýb diela.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 167
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 16 936
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 789
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 820
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 828
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 554
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 538
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 106
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 056
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 795
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zber hrozna v Maďarsku.

Úroda bola tento rok mimoriadne vysokej kvality.


TASR 6 h
Bitcoin.

Zhoršenie nálady na trhoch spôsobil predovšetkým nový variant koronavírusu.


TASR 6 h
Zelené pasy budú povinné aj pre cestujúcich vo vlakoch, v diaľkových autobusoch, ale aj v leteckej a lodnej doprave.

Regióny sa však spamätávajú nerovnomerne.


TASR 9 h
Ilustračné foto.

Ceny potravín a nealkoholických nápojov zdraželi v októbri medziročne o 3,9 percenta.


TASR 10 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 632
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 136
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 814
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 658
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 298
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 730
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 565
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 265
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu