Zdraženie diaľnic o 30 percent je bežné, hovorí odborník

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o desať percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY.

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o 10 percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY, šéf firmy MP Consulting zameranej na verejné obstarávanie.

Za ministrovania Jána Figeľa sa vysúťažili kilometre diaľnic za extra nízke ceny. Smer hovorí, že sa nám o päť rokov rozpadnú pod nohami. Je to pravda?

„To si nemyslím. Pokiaľ sú technické podmienky v zadaní projektu nastavené dobre a existuje systém kontroly počas výstavby a jasne nastavený systém údržby a rozhranie medzi údržbou investora a zárukou zhotoviteľa, tak diaľnice musia vydržať desiatky rokov.“

Nemôže sa stať, že sa firma pozrie na súťažné podklady a zhodnotí, že diaľnica nie je poriadne vyšpecifikovaná a v zásade si môže namiešať hocijaký, aj nekvalitný betón? Nie preto sme svedkami takých nízkych cien?

„Kontrolné mechanizmy v príprave diela by sa mali končiť tým, že zadanie je technicky kvalitné a neumožňuje práce navyše. Aj dozorné mechanizmy musia byť nastavené tak, že kontroly a dozory sa naozaj na stavbe aj fyzicky vykonávajú. Pokiaľ mám nízku cenu na dozory, pretože aj dozor podsekol ponukovú cenu, tak potom sa dozoru nevenuje primeraná pozornosť, pretože niekde tie nereálne ceny musím ušetriť. Výsledkom je nekvalitná cesta a vysoké náklady.“

Viete povedať nejaký príklad, kedy obstarávateľ urobil chybu v podkladoch, čo sa potom premietlo do zmeny v cene?

„Posledný škandál v Česku je budova brnianskeho súdu, ktorá sa predražila asi o 90 percent oproti zmluve. Ako je to možné? Aké bolo zadanie? Zmenil ho niekto počas výstavby? Boli to len chyby projektu a nimi vyvolané viacpráce, alebo to bolo celé normálny podvod?“

Aká je odpoveď?

„Odpoveď je, že každý projekt treba spätne vyhodnotiť s rozborom zvýšenia: napríklad 40 percent zvýšenia ceny spôsobila chyba projektanta, ktorú viem u neho uplatniť, pretože má poisťovňu, ktorá za neho ručí. Ďalšie percentá sú to, čo zadávateľ zmenil sám počas výstavby, lebo chcel niečo inak. Otázka je, prečo si zmeny vymyslel počas výstavby a prečo ich nevedel už na začiatku. Zmeny legislatívy na projektoch sa vyskytujú podstatne menej, než sa obecne uvádza, špecifické môžu byť projekty s dlhou prípravou.“

U nás sa viaceré diaľnice za Figeľa súťažili novým systémom, podľa ktorého za projekt nesie zodpovednosť stavbár. Prečo by teda štát mala trápiť projektová dokumentácia?

„Pretože dôsledkom môžu byť práce navyše obludných rozmerov. Štyridsať percentné zvýšenie cien je na Slovensku úplne obvyklé. Otázkou totiž je, ako zadávateľ nastavil samotné zadanie diela. Napríklad sa môže stať, že slabo a nedostatočne definuje, aké materiály má zhotoviteľ použiť. Zhotoviteľ môže povedať: Chceli ste tam sklo na fasádu, ale neurčili ste, že má spĺňať určité technické parametre. Vo výberovom konaní som nacenil to lacnejšie. Ak sa má dodať iné, bude drahšie.“

Neexistuje možnosť, aby sa stavbár pri predkladaní ponúk zaviazal, že s cenou už nebude hýbať a zaručí sa za všetko?

„Zahraničná zmluvná prax na projektoch privátnych zadávateľov umožňuje aj to, čo neumožňuje verejné obstarávanie u nás. To je stav, že zhotoviteľ zodpovedá aj za projektovú dokumentáciu objednávateľa. Špeciálne nemecká prax to používa úplne bežne v podmienkach verejného obstarávania. Takže, ak som urobil chybu v zadaní ako objednávateľ a vy ste na to neprišli, tak je to váš problém ako zhotoviteľa. Podľa našej legislatívy verejných zákaziek však obstarávateľ ručí za zadávaciu dokumentáciu. Ťažisko úspešného projektu u nás nie je v tendroch ale v tom, či projektanti sú, alebo nie sú schopní urobiť technické popisy a štandardy ako podklady na zadávacie konanie, ktoré vylúčia viacpráce.“

Je to neodbornosť alebo úmysel zo strany obstarávateľa?

„Je to všetko dokopy.“

Do akej miery stavbári vopred kalkulujú s chybami v zadaní, keď dávajú ponuku na novú diaľnicu?

„Nízka cena je spojená s tým, ako je nastavená zmluva vrátane technických špecifikácií, vlastné súťažné podklady a dozor. To neznamená, že ten, kto dal nízku cenu, tak to za tú cenu nemôže urobiť, ale musia na to byť kontrolné mechanizmy, ktoré zabezpečia, že parametre diela budú aj dodržané. Dnes všetci hovoria, že úspešná zákazka je tá, ktorá sa zvýšila iba o 30 percent.“

Kto to hovorí?

„To je taký úzus verejných zadávateľov v Česku a na Slovensku.“

To je niečo, s čím vnútorne kalkulujú už keď do toho idú?

„Privátne projekty, na ktorých som pracoval, sa zvýšili do výšky maximálne 10 percent. Ako je to možné? Treba zákazku jednoznačne špecifikovať a mať dobrý stavebný dozor, ktorý predložené viacpráce jednoducho nepustí.“

Každý dozor vám povie, že si prácu robí najlepšie ako vie, pretože v hre je jeho meno. Prečo by tam mali byť takéto možnosti?

„Pretože niektoré krajiny sú menšie a všetci sa poznajú.“

Stáva sa, aby išla firma do súťaže na dozor s myšlienkou, že to, čo nezarobí ako dozor, zarobí od zhotoviteľa?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. Takisto ako ide zhotoviteľ do súťaže s tým, že má nízku cenu, ale bude dodatkovať. Dozor môže byť nastavený tak, že peniaze doženie niekde inde. Dozory musia byť hodnotené podľa dvoch kritérií. Len čo poviem, že hlavná je najnižšia cena, tak to všetci podliezajú cenami a s tým súvisí aj personálne obsadenie zákazky na dozory za nízke ceny.“

Aj keď dám väčšiu váhu odbornosti, ako mi to zaručí, že aj dozor nepôjde stavbárovi poruke?

„Spájame niekoľko vecí dokopy. Transparentnosť prostredia, jeho čistotu či ,uvedomelosť' s vyhodnotením výberového konania. Vo svete je to inak. Dozor sa obvykle vyberá podľa odbornosti, ktorá má 60- až 70-percentnú váhu a len 30- až 40-percentnú váhu má cena uchádzača. Robia to tak Európska banka, Svetová banka, Ázijská rozvojová banka či OSN. Pracoval som ako expert pre EBRD a pracujem pre OSN na rozvojových projektoch a zákazky tieto subjekty zadávajú na základe odbornosti a referencií a nie na základe neprimerane nízkych cien služieb.“

Referencie sú problém aj pri stavbároch. O dve z diaľnic súperí s najnižšou cenou menšia firma Hant. Zaručuje sa referenciami z Ruska.

„Preverovanie zahraničných referencií je samo osebe problém.“

Môže sa stavbár diaľnice odvolávať na zahraničné referencie?

„Môže, ale potom tu je skoro naivná otázka, či celá tá partia príde z Ruska a bude stavať diaľnicu aj tu. Aká je pridaná hodnota jeho zahraničnej referencie okrem jej formálnej stránky? Na druhej strane v prípade služieb proti zahraničným referenciám nemožno nič namietať, keďže sú viazané na konkrétne osoby, ktoré služby poskytovali.“

Keď sme pri menších firmách, hovorí sa aj, či nejde o špekulácie. Myslíte si, že sa niekto prihlási do súťaže s tým, že vie, že cestu nedostavia alebo projekt nedokončí?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. V Česku je teraz viac prípadov, keď dostal zaplatené generálny zhotoviteľ, ale nevyplatil subdodávateľov. Tí chodia za investorom a hovoria, že nedostali zaplatené a investor povie, že s tým nič nemá, lebo zaplatil generálnemu dodávateľovi. Čiastočným riešením problému je banková zábezpeka v primeranej výške.“

A stavba stojí?

„Niekedy sa to sekne v polovici stavby a práce za zastavia, ale niekedy až na konci, keď je dielo skoro hotové – to je ten lepší prípad.“

My máme na diaľnice päťročné záruky. Ak hovoríte, že to vydrží desiatky rokov, prečo si štát nepýta 10-ročné záruky?

„Vyžadujme desaťročné záruky.“

Nič to nezmení na cenách?

„Rozdiel sa musí do ceny diela zahrnúť.“

Ale hovorili ste, že aj diaľnice zaručené na päť rokov vydržia desaťročia. Prečo to má zvýšiť cenu?

„Pretože musíte dať bankovú zábezpeku na ďalších päť rokov. Zábezpeka stojí dnes zhruba medzi 1 až 2,5 percenta ročne zo zmluvnej sumy, a táto suma sa premietne do ceny diela. Niekde by mala byť však rozumná hranica vyžadovanej zábezpeky diela. Vo svete je záruka nad päť rokov na dielo – okrem napr. izolácií alebo striech – neobvyklá, štandardom je tri až päť rokov.

To je všetko, o čo by sa to predražilo?

„Cenu by zvýšilo aj predĺženie režimu odstraňovania chýb na ceste počas dlhšej záruky. Stavbár by musel kontrolovať, či Národná diaľničná spoločnosť robí takú údržbu počas záruky, akú má.“

Ten istý problém sa rieši na českej diaľnici D47, ktorá sa len pár rokov po dostavbe začala vlniť?

„České Ředitelství silnic a dálnic sa sporí s Euroviou, či reklamované chyby spadajú do režimu údržby, alebo záruky. Niekedy je však hranica veľmi tenká. Ako by asi prebiehal celý spor? Jedna strana by tvrdila, že štát nevykonáva údržbu, a druhá, že nevykonáva záruku a neodstraňuje chyby. Otázkou je, koľko a akých chýb malo dielo pri jeho odovzdaní, v zmluvách často chýba režim definície chýb vrátane skrytých chýb diela.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 086
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 041
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 464
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 827
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 194
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 805
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 009
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 654
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 710

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.