AKTUALIZOVANÉ 20:10

Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie

Stavbári núkajú štátu tunel za 340 miliónov eur. Štát čakal účet na 900 miliónov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom SME

BRATISLAVA. Najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag.

Štátu spoločne ponúkajú, že 13,5­kilometrový úsek, ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur.

Štát očakával, že tunel ho môže vyjsť až na 896,5 milióna eur.

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projekčných riešeniach. Skanska a Strabag sú spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ zareagovala na otázky o cenách riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Lacní sú aj ostatní

Druhá najlacnejšia ponuka prevyšuje tú od Skanskej zhruba o 44 miliónov eur. Doprastav, ktorý s ňou prišiel, ju nechce komentovať.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ povedal nový riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Nie je teda jasné, či by prípadné víťazstvo Skanskej firma nenapadla.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapivo nízke ceny.

Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania, ktorú priniesol exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale diaľnicu si aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije, hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Navyše, situácia na trhu sa oproti minulosti dramaticky zmenila.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ dodal Palčák.

Premiér Robert Fico sa dávnejšie vyjadril, že extra lacné diaľnice majú životnosť asi päť rokov. Ďalším rizikom, o ktorom sa na trhu diskutuje, je ich nedostavanie či nevyplatenie subdodávateľov.

Nové vedenie rezortu dopravy sa k cenám nevyjadrilo.

„K detailom tendra sa nebudeme vyjadrovať, keďže obstarávanie nebolo ešte ukončené,“ napísali z ministerstva.

Tunel sa má financovať z eurofondov, v menšej miere z rozpočtu, prípadne aj z úveru od Európskej investičnej banky.

490-med.jpgKliknite - obrázok zväčšíte

Čo chrlia expertízy

Minister dopravy Ján Počiatek avizuje, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si chce posvietiť na štátne expertízy.

„Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ povedal Počiatkov hovorca Martin Kóňa.

Onedlho by tak malo byť jasnejšie, prečo štátni plánovači čakajú také vysoké ceny a čo ich prípadne v minulosti umožňovalo. Podľa KDH, ktorého šéf Ján Figeľ viedol rezort dopravy pred Počiatkom, netreba pri expertízach zabúdať ani na ich metodiku.

„Expertíza ukazuje najvyššiu možnú cenu, keby sa naplnili všetky riziká a je vzdialená od reálnej ceny,“ povedal hovorca KDH Matej Kováč.

Pôvodne mal byť aj tunel Višňové súčasťou takzvaných PPP projektov. Figeľ tvrdí, že dnešné ceny potvrdili, že bolo správne zrušiť niekoľkomiliardové PPP.

ico

Odborník: Dozor nemusí tunel ustrážiť

PeŠtát hľadá najnižšiu cenu aj pri výbere stavebných dozorov. Takýto kontrolór cenu a kvalitu tunela neustráži, varuje dozor z praxe.rex

BRATISLAVA. Nad výstavbou, a teda aj cenou diaľnic zvyčajne bdie stavebný dozor. Ten, ktorý štát vyberá, pre nové extralacné diaľnice, ich nemusí ustrážiť, hovorí jedna z dozorných firiem.

Štát totiž pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5­kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača riadne skúsenosti s tunelom,“ upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

Do súťaže na dozor sa Bakoš chce tiež prihlásiť, a tak sa obrátil na Národnú diaľničnú spoločnosť, aby podmienky súťaže opravila.

Tvrdí, že ak súťaž vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 509
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 6 392
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 326
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 584
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 488
  6. Kam do tepla v januári? 2 467
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 373
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 115
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 286
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 073

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Psy na Aljaške vyhrali preteky so smrťou. A deti prežili

O jednej z najlegendárnejších záchranných misií v histórii.

Neprehliadnite tiež

Projekt plynovodu Eastring má podporu vlády

Podľa ministra hospodárstva Petra Žigu je plánovaný plynovod Eastring na dobrej ceste.

Podiel USA na globálnom turizme klesol, ide o stratu miliónov turistov

Za oslabenie turizmu v USA sú zodpovedné silný dolár, zložitosť vybavovania víz a údajne aj Trump.

Lactalis predával dojčenskú stravu so salmonelou, polícia prehľadala sídlo aj továreň

Mliekarenský gigant Lactalis zavrel továreň kvôli nákaze salmonelou.

Brexitom najviac ohrozené krajiny by nemali platiť viac do rozpočtu

Holandský minister financií Wopke Hoekstra chce chrániť krajiny, ktoré brexit najviac zasiahne.

Miera inflácie klesla v 23 členských štátoch eurozóny

Najvyššiu infláciu zaznamenali Litva a Estónsko.