AKTUALIZOVANÉ 20:10

Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie

Stavbári núkajú štátu tunel za 340 miliónov eur. Štát čakal účet na 900 miliónov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom SME

BRATISLAVA. Najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag.

Štátu spoločne ponúkajú, že 13,5­kilometrový úsek, ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur.

Štát očakával, že tunel ho môže vyjsť až na 896,5 milióna eur.

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projekčných riešeniach. Skanska a Strabag sú spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ zareagovala na otázky o cenách riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Lacní sú aj ostatní

Druhá najlacnejšia ponuka prevyšuje tú od Skanskej zhruba o 44 miliónov eur. Doprastav, ktorý s ňou prišiel, ju nechce komentovať.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ povedal nový riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Nie je teda jasné, či by prípadné víťazstvo Skanskej firma nenapadla.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapivo nízke ceny.

Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania, ktorú priniesol exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale diaľnicu si aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije, hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Navyše, situácia na trhu sa oproti minulosti dramaticky zmenila.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ dodal Palčák.

Premiér Robert Fico sa dávnejšie vyjadril, že extra lacné diaľnice majú životnosť asi päť rokov. Ďalším rizikom, o ktorom sa na trhu diskutuje, je ich nedostavanie či nevyplatenie subdodávateľov.

Nové vedenie rezortu dopravy sa k cenám nevyjadrilo.

„K detailom tendra sa nebudeme vyjadrovať, keďže obstarávanie nebolo ešte ukončené,“ napísali z ministerstva.

Tunel sa má financovať z eurofondov, v menšej miere z rozpočtu, prípadne aj z úveru od Európskej investičnej banky.

490-med.jpgKliknite - obrázok zväčšíte

Čo chrlia expertízy

Minister dopravy Ján Počiatek avizuje, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si chce posvietiť na štátne expertízy.

„Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ povedal Počiatkov hovorca Martin Kóňa.

Onedlho by tak malo byť jasnejšie, prečo štátni plánovači čakajú také vysoké ceny a čo ich prípadne v minulosti umožňovalo. Podľa KDH, ktorého šéf Ján Figeľ viedol rezort dopravy pred Počiatkom, netreba pri expertízach zabúdať ani na ich metodiku.

„Expertíza ukazuje najvyššiu možnú cenu, keby sa naplnili všetky riziká a je vzdialená od reálnej ceny,“ povedal hovorca KDH Matej Kováč.

Pôvodne mal byť aj tunel Višňové súčasťou takzvaných PPP projektov. Figeľ tvrdí, že dnešné ceny potvrdili, že bolo správne zrušiť niekoľkomiliardové PPP.

ico

Odborník: Dozor nemusí tunel ustrážiť

PeŠtát hľadá najnižšiu cenu aj pri výbere stavebných dozorov. Takýto kontrolór cenu a kvalitu tunela neustráži, varuje dozor z praxe.rex

BRATISLAVA. Nad výstavbou, a teda aj cenou diaľnic zvyčajne bdie stavebný dozor. Ten, ktorý štát vyberá, pre nové extralacné diaľnice, ich nemusí ustrážiť, hovorí jedna z dozorných firiem.

Štát totiž pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5­kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača riadne skúsenosti s tunelom,“ upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

Do súťaže na dozor sa Bakoš chce tiež prihlásiť, a tak sa obrátil na Národnú diaľničnú spoločnosť, aby podmienky súťaže opravila.

Tvrdí, že ak súťaž vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 137
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 399
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 212
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 187
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 062
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 084
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 051
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 963
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 566
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 408

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícií ani ekonómom.

Ropné krajiny sa zhodujú na predĺžení redukcie ťažby o deväť mesiacov

Dohoda o redukcii ťažby ropy sa dosiahla vlani v novembri.

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.