SME
Pondelok, 20. január, 2020 | Meniny má Dalibor
AKTUALIZOVANÉ 20:10

Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie

Stavbári núkajú štátu tunel za 340 miliónov eur. Štát čakal účet na 900 miliónov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom SME

BRATISLAVA. Najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag.

Štátu spoločne ponúkajú, že 13,5­kilometrový úsek, ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur.

Štát očakával, že tunel ho môže vyjsť až na 896,5 milióna eur.

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projekčných riešeniach. Skanska a Strabag sú spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ zareagovala na otázky o cenách riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Lacní sú aj ostatní

Druhá najlacnejšia ponuka prevyšuje tú od Skanskej zhruba o 44 miliónov eur. Doprastav, ktorý s ňou prišiel, ju nechce komentovať.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ povedal nový riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Nie je teda jasné, či by prípadné víťazstvo Skanskej firma nenapadla.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapivo nízke ceny.

Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania, ktorú priniesol exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale diaľnicu si aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije, hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Navyše, situácia na trhu sa oproti minulosti dramaticky zmenila.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ dodal Palčák.

Premiér Robert Fico sa dávnejšie vyjadril, že extra lacné diaľnice majú životnosť asi päť rokov. Ďalším rizikom, o ktorom sa na trhu diskutuje, je ich nedostavanie či nevyplatenie subdodávateľov.

Nové vedenie rezortu dopravy sa k cenám nevyjadrilo.

„K detailom tendra sa nebudeme vyjadrovať, keďže obstarávanie nebolo ešte ukončené,“ napísali z ministerstva.

Tunel sa má financovať z eurofondov, v menšej miere z rozpočtu, prípadne aj z úveru od Európskej investičnej banky.

490-med.jpgKliknite - obrázok zväčšíte

Čo chrlia expertízy

Minister dopravy Ján Počiatek avizuje, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si chce posvietiť na štátne expertízy.

„Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ povedal Počiatkov hovorca Martin Kóňa.

Onedlho by tak malo byť jasnejšie, prečo štátni plánovači čakajú také vysoké ceny a čo ich prípadne v minulosti umožňovalo. Podľa KDH, ktorého šéf Ján Figeľ viedol rezort dopravy pred Počiatkom, netreba pri expertízach zabúdať ani na ich metodiku.

„Expertíza ukazuje najvyššiu možnú cenu, keby sa naplnili všetky riziká a je vzdialená od reálnej ceny,“ povedal hovorca KDH Matej Kováč.

Pôvodne mal byť aj tunel Višňové súčasťou takzvaných PPP projektov. Figeľ tvrdí, že dnešné ceny potvrdili, že bolo správne zrušiť niekoľkomiliardové PPP.

ico

Odborník: Dozor nemusí tunel ustrážiť

PeŠtát hľadá najnižšiu cenu aj pri výbere stavebných dozorov. Takýto kontrolór cenu a kvalitu tunela neustráži, varuje dozor z praxe.rex

BRATISLAVA. Nad výstavbou, a teda aj cenou diaľnic zvyčajne bdie stavebný dozor. Ten, ktorý štát vyberá, pre nové extralacné diaľnice, ich nemusí ustrážiť, hovorí jedna z dozorných firiem.

Štát totiž pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5­kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača riadne skúsenosti s tunelom,“ upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

Do súťaže na dozor sa Bakoš chce tiež prihlásiť, a tak sa obrátil na Národnú diaľničnú spoločnosť, aby podmienky súťaže opravila.

Tvrdí, že ak súťaž vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  2. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  3. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  4. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  5. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  6. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  9. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 377
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 723
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 729
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 987
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 534
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 070
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 7 795
  8. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 557
  9. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 470
  10. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 364

Hlavné správy zo Sme.sk

Bödörova výpoveď nesedí s Threemou

Haščák riešil s Kočnerom aj siskára Forischa.

Norbert Bödör, Jaroslav Haščák.

Štvrtý deň súdu: Svedkovia videli Szabóa aj Zsuzsovú

Výrobca hlavne dostal trojročnú podmienku.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Keď Kočner povie pravdu

Dúfajme, že sme Pentu sklamali.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Čína ohlásila opatrenia na obmedzenie plastového odpadu

Čína je v súčasnosti jednou z krajín s najvyššou mierou používania plastov.

Ilustračné foto.
Emmanuel Macron

Boeing rokuje s bankami o úveroch v hodnote desať miliárd dolárov

Koncern bojuje s dôsledkami krízy, ktorú vyvolali pády dvoch lietadiel 737 Max.

Ilustračné foto.

SkyToll potvrdil, že pri mýte nesúhlasil so zverejnením ponuky a cien

Firma nesúhlasí so zverejnením z konkurenčných dôvodov.

Ilustračné foto.