Vážny záujem o SAD prejavilo podľa odhadu rezortu dopravy 35 až 40 subjektov

Bratislava 12. júna (TASR) - Približne 35 až 40 subjektov prejavilo vážny záujem o privatizáciu 49-% balíka akcií budúcich akciových spoločností podnikov ...

Bratislava 12. júna (TASR) - Približne 35 až 40 subjektov prejavilo vážny záujem o privatizáciu 49-% balíka akcií budúcich akciových spoločností podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Tento odhad dnes prezentoval generálny riaditeľ Sekcie cestnej a mestskej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jaroslav Hnatič. Na Ministerstve privatizácie SR registrovali ku koncu mája ponuky vyše 200 záujemcov.

Ako však uviedla riaditeľka Odboru zakladateľských funkcií a privatizácie MDPT Helena Kavcová, niektorí potenciálni privatizéri budú z výberového konania vylúčení, nakoľko ich záujem bol iba o niektoré časti majetku SAD, napríklad stanice technickej kontroly. Štátne podniky SAD sa transformujú na a. s. s celým svojim majetkom a na odpredaj je ponúknutý 49-% balík akcií ako celok. Priemerný počet záujemcov pripadajúcich na jeden zo 17 štátnych podnikov SAD sa pohybuje medzi 6 až 12, pričom najnižší záujem bol o SAD Bratislava. Podľa informácií J. Hnatiča ide o subjekty z Francúzska, Nemecka, Švédska, Rakúska, Českej a Slovenskej republiky.

Podľa J. Hnatiča by malo byť 15 štátnych podnikov SAD pripravených na transformáciu na akciové spoločnosti do 30. júna. V dôsledku nedoriešených majetkových vzťahov sa do tohto dátumu neuzavrú Základné privatizačné projekty podnikov SAD v Prievidzi a Žiline.

V súvislosti so splatením akvizičného podielu ich nadobúdateľmi v jednotlivých SAD H. Kavcová uviedla, že v súčasnosti pripravuje rezort dopravy aktualizáciu koncepcie Transformácie a privatizácie SAD. Prvá splátka, ktorá bude tvoriť pre privatizéra v priemere 4 % z nadobudnutého podielu, bude splatená formou cash Fondu národného majetku (FNM). V prípade všetkých podnikov SAD to predstavuje pre fond príjmy vo výške približne 80 až 90 miliónov Sk. Zvyškom kúpnej ceny sa kupujúci zaviaže zvýšiť základné imanie spoločností peňažným vkladom, ktorý sa použije na obnovu autobusového parku pre prímestskú a mestskú dopravu. Priemerný vek vozového parku podnikov SAD, ktorý tvorí vyše 5 000 autobusov, je 11 rokov. Vo veku technickej životnosti (8 rokov) je 17 % vozidiel.

Aby sa po privatizácií podnikov SAD predišlo prípadnému vytvoreniu monopolov, noví vlastníci nebudú môcť nadobudnúť 49-% podiel akcií vo viac ako troch SAD a súčasne vo viac ako jednej SAD operujúcej v rámci jedného vyššieho územnom celku. Zo zvyšných 51 % akcií vo vlastníctve FNM sa predpokladá deponovanie 34 % na vyššie územné celky. Víťazi výberového konania budú po polročnej lehote po nadobudnutí 49-% podielu oprávnení na nákup ďalších 7 až 17 % cenných papierov SAD.

"Odpredajom podielu v SAD sa záujem štátu o tieto podniky rozhodne nekončí," dodal J. Hnatič. Svedčí o tom plánované zloženie šesťčlennej Dozornej rady podnikov, kde ministerstvo dopravy budú zastupovať dvaja predstavitelia, fond jeden, zamestnancov dvaja a investor bude disponovať jedným hlasom. Aj naďalej budú prostredníctvom rozpočtových kapitol krajských úradov financované zo štátneho rozpočtu straty z výkonov vo verejnom záujme. MDPT pritom požaduje na tento účel na budúci rok prostriedky v objeme 1,68 miliardy Sk. Na obnovu vozového parku na budúci rok navrhuje ministerstvo 250 miliónov Sk.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 443
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 755
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 229
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 700
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 605
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 592
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 821
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 262
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KOŠICE KORZÁR

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Neprehliadnite tiež

Británia sa už rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop