Lacné dovozy zahusťujú trh s potravinami, sťažujú sa výrobcovia. Obchodníci hovoria, že v tržbách domáce potraviny vedú.
Agentúrny text sme nahradili o 19:20 autorským článkom.
BRATISLAVA. Len 46 percent potravín v obchodoch na Slovensku pochádza od našich výrobcov. Ich zastúpenie na pultoch predajní slabne, ešte vlani ich bolo totiž 50 percent.
Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK, ktorý si objednala Potravinárska komora Slovenska (PKS).
Vyše 80 percent ľudí u nás si pritom uvedomuje, že treba kupovať slovenské výrobky. Upozornil na to na základe iného prieskumu GfK prezident PKS Daniel Poturnay.
„Je rozhodnutím obchodu, aký priestor vytvorí pre domácich a aký pre zahraničných dodávateľov,“ dodal.
Najviac domácich potravín, 56 percent, je v Banskobystrickom kraji, najmenej, 39 percent, v Prešovskom kraji.
Lidl pridal, vraj málo
Najviac kleslo zastúpenie našich výrobkov v sieti Tesco, a to z vlaňajších 59 percent na tohtoročných 50 percent.
Menší podiel domácich potravín ako vlani zaregistrovala GfK aj v sieti COOP Jednota, ktorá sa prezentuje, že predáva najmä naše produkty.
Predajne Lidl síce najvýraznejšie zvýšili zastúpenie domácich potravín, aj tak však podľa GfK tvoria len necelú štvrtinu ich ponuky.
„Dá sa to prirovnať k zisteniu, že pacient nie je mŕtvy, ale len v hlbokej kóme,“ poznamenal k Lidlu Poturnay.
„Lidl vyberá dodávateľov na základe súťaže, kde je rozhodujúca schopnosť zabezpečiť požadovanú kvalitu za najnižšiu cenu,“ tvrdí Lidl.
Niekotré reťazce však tento prieskum spochybňujú. „Jeho metodológiu nepovažujeme za správnu,“ povedal Michal Dyttert zo siete Tesco.
Tvrdí, že prieskum si vôbec nevšíma, aké tržby má obchod z predaja domácich výrobkov. V Tescu tvoria podľa Dytterta viac ako 65 percent.
COOP Jednota má iné údaje o zastúpení slovenských produktov vo svojich regáloch ako GfK. „Medziročne neklesol podiel slovenských výrobkov. V našej sieti majú v súčasnosti asi 70-percentné zastúpenie,“ povedala Renáta Muchová zo siete COOP.
Ostrú konkurenciu cítiť
Viacerí domáci výrobcovia potravín, ktorých sme oslovili, však potvrdili, že problém dostať sa do obchodov cítia.
Bryndziareň a syráreň zo Zvolenskej Slatiny pretlačila na pulty menej tovaru než rok predtým. Obchodníci totiž uprednostňujú lacnejšie, ale často menej kvalitné potraviny z dovozu.
„Lacnejšie nakúpia a lacnejšie predávajú, ale aj ich profit na tom je podstatne vyšší,“ vysvetľuje šéf syrárne Sven Harman.
Producentovi hydiny, firme Hyza, vďaka kampani z predajov neubudlo. Zmeny na trhu však cíti. „Dôkazom je čoraz častejší dovoz hydiny napríklad z Rumunska,“ hovorí zástupca firmy Mikuláš Šranko.