AKTUALIZOVANÉ 19:20

Na pultoch ubúda našich potravín

Lacné dovozy zahusťujú trh s potravinami, sťažujú sa výrobcovia. Obchodníci hovoria, že v tržbách domáce potraviny vedú.

Lacné dovozy zahusťujú trh s potravinami, sťažujú sa výrobcovia. Obchodníci hovoria, že v tržbách domáce potraviny vedú.

Agentúrny text sme nahradili o 19:20 autorským článkom.

BRATISLAVA. Len 46 percent potravín v obchodoch na Slovensku pochádza od našich výrobcov. Ich zastúpenie na pultoch predajní slabne, ešte vlani ich bolo totiž 50 percent.

Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK, ktorý si objednala Potravinárska komora Slovenska (PKS).

Vyše 80 percent ľudí u nás si pritom uvedomuje, že treba kupovať slovenské výrobky. Upozornil na to na základe iného prieskumu GfK prezident PKS Daniel Poturnay.

„Je rozhodnutím obchodu, aký priestor vytvorí pre domácich a aký pre zahraničných dodávateľov,“ dodal.

Najviac domácich potravín, 56 percent, je v Banskobystrickom kraji, najmenej, 39 percent, v Prešovskom kraji.

potraviny.jpg

Lidl pridal, vraj málo

Najviac kleslo zastúpenie našich výrobkov v sieti Tesco, a to z vlaňajších 59 percent na tohtoročných 50 percent.

Menší podiel domácich potravín ako vlani zaregistrovala GfK aj v sieti COOP Jednota, ktorá sa prezentuje, že predáva najmä naše produkty.

Predajne Lidl síce najvýraznejšie zvýšili zastúpenie domácich potravín, aj tak však podľa GfK tvoria len necelú štvrtinu ich ponuky.

„Dá sa to prirovnať k zisteniu, že pacient nie je mŕtvy, ale len v hlbokej kóme,“ poznamenal k Lidlu Poturnay.

„Lidl vyberá dodávateľov na základe súťaže, kde je rozhodujúca schopnosť zabezpečiť požadovanú kvalitu za najnižšiu cenu,“ tvrdí Lidl.

Niekotré reťazce však tento prieskum spochybňujú. „Jeho metodológiu nepovažujeme za správnu,“ povedal Michal Dyttert zo siete Tesco.

Tvrdí, že prieskum si vôbec nevšíma, aké tržby má obchod z predaja domácich výrobkov. V Tescu tvoria podľa Dytterta viac ako 65 percent.

COOP Jednota má iné údaje o zastúpení slovenských produktov vo svojich regáloch ako GfK. „Medziročne neklesol podiel slovenských výrobkov. V našej sieti majú v súčasnosti asi 70-percentné zastúpenie,“ povedala Renáta Muchová zo siete COOP.

Ostrú konkurenciu cítiť

Viacerí domáci výrobcovia potravín, ktorých sme oslovili, však potvrdili, že problém dostať sa do obchodov cítia.

Bryndziareň a syráreň zo Zvolenskej Slatiny pretlačila na pulty menej tovaru než rok predtým. Obchodníci totiž uprednostňujú lacnejšie, ale často menej kvalitné potraviny z dovozu.

„Lacnejšie nakúpia a lacnejšie predávajú, ale aj ich profit na tom je podstatne vyšší,“ vysvetľuje šéf syrárne Sven Harman.

Producentovi hydiny, firme Hyza, vďaka kampani z predajov neubudlo. Zmeny na trhu však cíti. „Dôkazom je čoraz častejší dovoz hydiny napríklad z Rumunska,“ hovorí zástupca firmy Mikuláš Šranko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 649
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 194
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 380
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 668
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 962
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 518
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 250
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 247

Téma: Obchod a nakupovanie


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.