Po R1 jazdia autá. Stavbári ešte nedostali peniaze

Niektoré stavebné firmy nedostali zaplatené za prácu na rýchlostnej ceste R 1, ktorú dali do prevádzky už pred trištvrte rokom.

BRATISLAVA. Po rýchlostnej ceste medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami už mesiace jazdia autá, no stavbári sa stále sporia o peniaze za ňu. Niektoré firmy totiž nedostali za svoju prácu zaplatené.

„Máme pohľadávky v sume približne 800­-tisíc eur. V tejto hodnote sme robili hlavne hydroizolácie mostovky. Práce boli riadne uznané a prevzaté, ale nebolo nám nič vyplatené,“ povedal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Podobné problémy majú podľa informácií SME aj iné firmy, napríklad Elektrovod či Holcim. Peter Robl z komunikačného oddelenia Holcimu však situáciu nechcel komentovať.

„Nepovažujeme za vhodné sa k téme cez médiá vyjadrovať,“ povedal.

Kto čo zaplatil?

Spoločnosť Granvia Construction, ktorá stavbu R 1 zastrešila, tvrdí, že si všetky záväzky splnila. „Voči našim zmluvným partnerom sme si vždy poctivo plnili zmluvné aj finančné záväzky,“ hovorí Lenka Kubejová z komunikačného odboru firmy.

Na stavbu časti R 1 si Granvia Construction najala maďarskú firmu A-Híd Építő. Tá si časť prác objednala od ďalších firiem, ako je napríklad Váhostav, ale nevyplatila ich za práce.

Maďarská firma tvrdí, že na vine je Granvia Construction. „Dvadsať percent zmluvnej ceny nám nevyplatila,“ uviedla maďarská firma.

Doplnila, že Granvia Construction dokonca most na R 1, na ktorom pre ňu maďarská firma pracovala, ani oficiálne neprevzala. Napriek tomu to nebol problém, aby sa R 1 uviedla do prevádzky.

„Niekoľkokrát sme informovali objednávateľa a subdodávateľov, že požiadavky subdodávateľov a ďalších dodávateľov prác budú platné, keď bude úspešne ukončený proces prebratia stavby,“ povedal zástupca maďarskej firmy András Szőllős.

Čakajú na ministerstvo

A-Híd Építő, ale aj niektoré nevyplatené firmy dúfajú, že problém vyrieši ministerstvo dopravy. Rezortu preto poslali listy.

„Ministerstvo dopravy sa obráti na koncesionára, aby spomínané problémy riešil a aby všetky záväzky boli splnené,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Dodal, že ide o súkromné firmy, ktorých vzťahy sa riadia podľa Obchodného zákonníka.

„Ministerstvo nemá právomoci, aby prinútilo komerčný subjekt k tomu, aby si plnil záväzky vyplývajúce z dodávateľsko-odberateľských vzťahov,“ vraví Kóňa.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že sa v poslednom čase problém s neplatením na Slovensku vyskytuje častejšie. Obvykle sa o tom však hovorí v súvislosti s tendrami z posledného obdobia, keď štátnych zákaziek ubudlo a stavbári podliezali ceny.

Granvia nie je ten prípad. Za necelých 50 kilometrov R 1 zinkasuje každý rok 125 miliónov eur počas 30 rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 338
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 973
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 346
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 938
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 862
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 731
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 604
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 497
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.