Po R1 jazdia autá. Stavbári ešte nedostali peniaze

Niektoré stavebné firmy nedostali zaplatené za prácu na rýchlostnej ceste R 1, ktorú dali do prevádzky už pred trištvrte rokom.

BRATISLAVA. Po rýchlostnej ceste medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami už mesiace jazdia autá, no stavbári sa stále sporia o peniaze za ňu. Niektoré firmy totiž nedostali za svoju prácu zaplatené.

„Máme pohľadávky v sume približne 800­-tisíc eur. V tejto hodnote sme robili hlavne hydroizolácie mostovky. Práce boli riadne uznané a prevzaté, ale nebolo nám nič vyplatené,“ povedal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Podobné problémy majú podľa informácií SME aj iné firmy, napríklad Elektrovod či Holcim. Peter Robl z komunikačného oddelenia Holcimu však situáciu nechcel komentovať.

„Nepovažujeme za vhodné sa k téme cez médiá vyjadrovať,“ povedal.

Kto čo zaplatil?

Spoločnosť Granvia Construction, ktorá stavbu R 1 zastrešila, tvrdí, že si všetky záväzky splnila. „Voči našim zmluvným partnerom sme si vždy poctivo plnili zmluvné aj finančné záväzky,“ hovorí Lenka Kubejová z komunikačného odboru firmy.

Na stavbu časti R 1 si Granvia Construction najala maďarskú firmu A-Híd Építő. Tá si časť prác objednala od ďalších firiem, ako je napríklad Váhostav, ale nevyplatila ich za práce.

Maďarská firma tvrdí, že na vine je Granvia Construction. „Dvadsať percent zmluvnej ceny nám nevyplatila,“ uviedla maďarská firma.

Doplnila, že Granvia Construction dokonca most na R 1, na ktorom pre ňu maďarská firma pracovala, ani oficiálne neprevzala. Napriek tomu to nebol problém, aby sa R 1 uviedla do prevádzky.

„Niekoľkokrát sme informovali objednávateľa a subdodávateľov, že požiadavky subdodávateľov a ďalších dodávateľov prác budú platné, keď bude úspešne ukončený proces prebratia stavby,“ povedal zástupca maďarskej firmy András Szőllős.

Čakajú na ministerstvo

A-Híd Építő, ale aj niektoré nevyplatené firmy dúfajú, že problém vyrieši ministerstvo dopravy. Rezortu preto poslali listy.

„Ministerstvo dopravy sa obráti na koncesionára, aby spomínané problémy riešil a aby všetky záväzky boli splnené,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Dodal, že ide o súkromné firmy, ktorých vzťahy sa riadia podľa Obchodného zákonníka.

„Ministerstvo nemá právomoci, aby prinútilo komerčný subjekt k tomu, aby si plnil záväzky vyplývajúce z dodávateľsko-odberateľských vzťahov,“ vraví Kóňa.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že sa v poslednom čase problém s neplatením na Slovensku vyskytuje častejšie. Obvykle sa o tom však hovorí v súvislosti s tendrami z posledného obdobia, keď štátnych zákaziek ubudlo a stavbári podliezali ceny.

Granvia nie je ten prípad. Za necelých 50 kilometrov R 1 zinkasuje každý rok 125 miliónov eur počas 30 rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 639
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 428
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 970
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 240
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 716
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 942
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 315
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 010
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 621
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop