Štát vyplatí Železniciam v budúcom roku 336 miliónov eur

Štátne Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú získať od ministerstva dopravy v budúcom roku na krytie ekonomicky oprávnených nákladov pri prevádzke infraštruktúry predbežne 260 mil. eur.

BRATISLAVA. Okrem toho má štát zaplatiť spoločnosti aj dlh v podobe úhrady nekrytej straty za rok 2010 vo výške takmer 76 mil. eur.

Celková plánovaná suma, ktorú má vyplatiť štát v zastúpení ministerstva dopravy Železniciam SR v roku 2013 tak dosahuje okolo 336 mil. eur, potvrdil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. V tomto roku má štát poskytnúť Železniciam SR na prevádzku infraštruktúry 270 mil. eur a vlani to bolo 199,5 mil. eur. Vyplýva to zo Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2011 až 2013.

Ministerstvo dopravy poskytne pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si u štátneho osobného dopravcu objedná výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakových kilometrov (vlkm). Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura.

Železničná spoločnosť Slovensko pripravila návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky samosprávnych krajov pre regionálne trate. Pripomienky k návrhu cestovného poriadku, ktorý bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov, možno posielať na odbory dopravy samosprávnych krajov do 8. júla.

Štátny osobný železničný dopravca plánuje v tomto roku najazdiť svojimi vlakmi 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Plánované výkony sú nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú vlani v máji.

Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú od 4. marca tohto roka zabezpečuje súkromný dopravca RegioJet. Vlani mala ZSSK najazdiť 30,3 mil. vlakokilometrov, reálne by to malo byť okolo 31,4 mil. vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy vlani uhradilo spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy celú plánovanú sumu 205 mil. eur. Predstavuje to 6,77 eura na jeden objednaný kilometer a 6,53 eura na reálne najazdený kilometer.

Súkromná spoločnosť RegioJet získa od ministerstva dopravy na prevádzku osobnej dopravy medzi Bratislavou a Komárnom v ďalšom roku 7,15 mil. eur. Má za to najazdiť vo verejnom záujme okolo 1,25 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 5,72 eura. "Ministerstvo dopravy zatiaľ neeviduje žiadne porušenie na základe zmluvy uzavretej medzi ministerstvom a dopravcom RegioJet. Dňa 17. mája bola vykonaná kontrola zamestnancami ministerstva u dopravcu RegioJet, pri ktorej neboli zistené žiadne pochybenia," informoval ďalej Kóňa agentúru SITA.

RegioJet očakáva, že v tomto neúplnom roku prevádzky osobnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno prepraví okolo 1,5 mil. až 1,7 mil. cestujúcich. Výkony by mali dosiahnuť pomerne okolo 1 mil. vlakokilometrov.

Vlaky štátnej spoločnosti, ktoré na tejto trati prestali jazdiť 3. marca, na nej vlani previezli vyše 700 tis. ľudí a najazdili 706 tis. vlakokilometrov. Súkromný dopravca chce toľko cestujúcich prepraviť za päť mesiacov. Len za prvé dva mesiace prevádzky dopravy na uvedenej trase previezol vyše 250 tis. cestujúcich. Ich počet stále rastie a priemer na deň dosiahol okolo 4 600 osôb.

"Jednoznačne sa ukazuje, že železnica môže razom zvýšiť svoju atraktivitu, pokiaľ cestujúci dostanú atraktívny cestovný poriadok (pravidelné spojenia v intervaloch), moderné vozidlá, kvalitné služby a dobrú cenovú ponuku. Ešte ďalšie zvýšenie počtu cestujúcich očakávame po sprevádzkovaní parkovísk v Kvetoslavove a Dunajskej Strede, ktoré sú už dokončené," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ komunikácie českej materskej spoločnosti Student Agency a zákazníckeho servisu RegioJet Aleš Ondrůj.

Obsadenosť vlakov RegioJet je podľa spoločnosti vyššia, ako sa predpokladalo. "Spoje v špičkách sú obsadené na 100 %, mimo špičky sa obsadenosť blíži k 60 %. To je unikát, takú obsadenosť u mimošpičkových spojov ostatní dopravcovia nedosahujú," dodal Ondrůj. Taká obsadenosť je podľa neho celkom v poriadku a prekračuje obchodné plány prepravcu.

Spoločnosť preto uvažuje o posilnení niektorých spojov, keďže vlaky pritiahli viac ľudí. "Z toho vyplývajú benefity najmä pre odľahčenie dopravy na ceste a zvýšenie bezpečnosti. Víkendové spoje sú podporené tarifnými akciami pre cestujúcich, ktorí ich hojne využívajú na výlety," uzavrel Ondrůj. Ďalšia podpora sa podľa neho bude týkať spolupráce s termálnymi parkami v Dunajskej Strede a Veľkom Mederi.

Zmluvu o prevádzke osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno podpísali ministerstvo dopravy a RegioJet 27. decembra 2010. Je uzatvorená na takmer deväť rokov od marca 2012 do decembra 2020 na dopravné výkony približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne.

Firma plánuje ročne po celej trase prepraviť do 1,9 mil. cestujúcich. V tomto roku vzhľadom na začatie prevádzky v marci bude cestujúcich pravdepodobne menej. Dopravca sa zaviazal, že 94 % všetkých vlakov príde včas. Ak budú meškať viac ako 30 minút, musí spoločnosť za každý zmeškaný vlak zaplatiť sankcie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 515
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 756
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 073
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 636
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 630
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 430
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Téma: Príspevky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.