BRATISLAVA. Okrem toho má štát zaplatiť spoločnosti aj dlh v podobe úhrady nekrytej straty za rok 2010 vo výške takmer 76 mil. eur.
Celková plánovaná suma, ktorú má vyplatiť štát v zastúpení ministerstva dopravy Železniciam SR v roku 2013 tak dosahuje okolo 336 mil. eur, potvrdil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. V tomto roku má štát poskytnúť Železniciam SR na prevádzku infraštruktúry 270 mil. eur a vlani to bolo 199,5 mil. eur. Vyplýva to zo Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2011 až 2013.
Ministerstvo dopravy poskytne pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si u štátneho osobného dopravcu objedná výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakových kilometrov (vlkm). Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura.
Železničná spoločnosť Slovensko pripravila návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky samosprávnych krajov pre regionálne trate. Pripomienky k návrhu cestovného poriadku, ktorý bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov, možno posielať na odbory dopravy samosprávnych krajov do 8. júla.
Štátny osobný železničný dopravca plánuje v tomto roku najazdiť svojimi vlakmi 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Plánované výkony sú nižšie o redukciu prepravy, uskutočnenú vlani v máji.
Je z nich vyňatá aj preprava na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, ktorú od 4. marca tohto roka zabezpečuje súkromný dopravca RegioJet. Vlani mala ZSSK najazdiť 30,3 mil. vlakokilometrov, reálne by to malo byť okolo 31,4 mil. vlakokilometrov. Ministerstvo dopravy vlani uhradilo spoločnosti na prevádzku osobnej dopravy celú plánovanú sumu 205 mil. eur. Predstavuje to 6,77 eura na jeden objednaný kilometer a 6,53 eura na reálne najazdený kilometer.
Súkromná spoločnosť RegioJet získa od ministerstva dopravy na prevádzku osobnej dopravy medzi Bratislavou a Komárnom v ďalšom roku 7,15 mil. eur. Má za to najazdiť vo verejnom záujme okolo 1,25 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 5,72 eura. "Ministerstvo dopravy zatiaľ neeviduje žiadne porušenie na základe zmluvy uzavretej medzi ministerstvom a dopravcom RegioJet. Dňa 17. mája bola vykonaná kontrola zamestnancami ministerstva u dopravcu RegioJet, pri ktorej neboli zistené žiadne pochybenia," informoval ďalej Kóňa agentúru SITA.
RegioJet očakáva, že v tomto neúplnom roku prevádzky osobnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno prepraví okolo 1,5 mil. až 1,7 mil. cestujúcich. Výkony by mali dosiahnuť pomerne okolo 1 mil. vlakokilometrov.
Vlaky štátnej spoločnosti, ktoré na tejto trati prestali jazdiť 3. marca, na nej vlani previezli vyše 700 tis. ľudí a najazdili 706 tis. vlakokilometrov. Súkromný dopravca chce toľko cestujúcich prepraviť za päť mesiacov. Len za prvé dva mesiace prevádzky dopravy na uvedenej trase previezol vyše 250 tis. cestujúcich. Ich počet stále rastie a priemer na deň dosiahol okolo 4 600 osôb.
"Jednoznačne sa ukazuje, že železnica môže razom zvýšiť svoju atraktivitu, pokiaľ cestujúci dostanú atraktívny cestovný poriadok (pravidelné spojenia v intervaloch), moderné vozidlá, kvalitné služby a dobrú cenovú ponuku. Ešte ďalšie zvýšenie počtu cestujúcich očakávame po sprevádzkovaní parkovísk v Kvetoslavove a Dunajskej Strede, ktoré sú už dokončené," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ komunikácie českej materskej spoločnosti Student Agency a zákazníckeho servisu RegioJet Aleš Ondrůj.
Obsadenosť vlakov RegioJet je podľa spoločnosti vyššia, ako sa predpokladalo. "Spoje v špičkách sú obsadené na 100 %, mimo špičky sa obsadenosť blíži k 60 %. To je unikát, takú obsadenosť u mimošpičkových spojov ostatní dopravcovia nedosahujú," dodal Ondrůj. Taká obsadenosť je podľa neho celkom v poriadku a prekračuje obchodné plány prepravcu.
Spoločnosť preto uvažuje o posilnení niektorých spojov, keďže vlaky pritiahli viac ľudí. "Z toho vyplývajú benefity najmä pre odľahčenie dopravy na ceste a zvýšenie bezpečnosti. Víkendové spoje sú podporené tarifnými akciami pre cestujúcich, ktorí ich hojne využívajú na výlety," uzavrel Ondrůj. Ďalšia podpora sa podľa neho bude týkať spolupráce s termálnymi parkami v Dunajskej Strede a Veľkom Mederi.
Zmluvu o prevádzke osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno podpísali ministerstvo dopravy a RegioJet 27. decembra 2010. Je uzatvorená na takmer deväť rokov od marca 2012 do decembra 2020 na dopravné výkony približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne.
Firma plánuje ročne po celej trase prepraviť do 1,9 mil. cestujúcich. V tomto roku vzhľadom na začatie prevádzky v marci bude cestujúcich pravdepodobne menej. Dopravca sa zaviazal, že 94 % všetkých vlakov príde včas. Ak budú meškať viac ako 30 minút, musí spoločnosť za každý zmeškaný vlak zaplatiť sankcie.