Obrázky z mlieka pre deti zmiznú

Na obale dojčenského mlieka budú názov a návod. Európsky parlament schválil návrh, ktorý má chrániť pred klamlivou reklamou na obaloch mlieka pre najmenšie deti.

BRATISLAVA. Ak ste doteraz rozlišovali v obchode dojčenské mlieka podľa kresleného medveďa, slona či usmiateho dieťaťa na obale, v budúcnosti už svoju obľúbenú značku tak ľahko nemusíte nájsť.

Európsky parlament totiž schválil návrh, ktorý výrobcom zakáže na obaloch umelých výživ pre deti do jedného roka zobrazovať usmiate deti, postavičky zvierat a texty, ktoré idealizujú produkt.

„Cieľom je lepšie ochrániť spotrebiteľov a sprehľadniť pravidlá pre potravinársky priemysel,“ tvrdí Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie u nás. V praxi by sa pravidlá mohli presadiť v priebehu troch rokov.

Na obale návod a názov

Na obaloch by podľa návrhu malo ostať len grafické znázornenie výrobku, ktoré by ho odlíšilo od konkurencie, a návod na prípravu.

Združenie na ochranu spotrebiteľov v Česku návrh Bruselu schvaľuje. „Vítame všetko, čo je v prospech zdravia a bezpečnosti detí,“ povedala pre iDnes.cz Gerta Mazalová.

Návrh Bruselu nie je úplne nový, vraví právnička Jana Drgoncová zo spotrebiteľského združenia Infospot. Zákaz zobrazovania dieťaťa na obale totiž už od roku 2007 zahrnuje zákon o reklame.

„Ide o sprísnenie existujúcich zákonov. Pripomína mi to dosť reguláciu liekov, na obaloch ktorých je len názov a zloženie,“ dodala.

Farba štartuje nákup

Obaly s obrázkami sú obchodným ťahom, ktorý láka deti aj rodičov, vraví detská psychologička Gabirela Herényiová. „Na obale sú im bližšie napríklad zvieratká alebo rovesníci ako abstraktné a nič nehovoriace názvy,“ dodáva Herényiová.

Na základe pocitov a lákavej vizualizácie sa pritom nerozhodujú len deti, ale aj dospelí. Tí potom produkt vyberú a zaplatia.

„Návrhom sa čiastočne prenesie zodpovednosť na spotrebiteľa. Bude si musieť prečítať zloženie produktu a nebude sa rozhodovať len podľa pekného obalu,“ tvrdí psychológ Karol Kleinmann.

Dodáva, že farba je základných „spúšťačom“ nákupu.

Návrh Bruselu však neobmedzí agresívne reklamy v televízii. Tie mieria na deti, ktoré o nákupe značky v reklame presviedčajú rodičov.

ico

Zákon o reklame

Čo môže a nemôže obsahovať reklama na dojčenské prípravky, určuje zákon o reklame.

  • Reklama dojčenských prípravkov je prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti a vo vedeckých publikáciách.
  • Môže obsahovať iba vedecky overené a vecne správne údaje.
  • Nesmie viesť k záveru, že dojčenské prípravky sú rovnocenné s materským mliekom alebo že sú lepšie ako materské mlieko.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať informácie o ich správnej príprave a ich správnom užití.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať zreteľný a ľahko čitateľný text „Dôležité upozornenie“ doplnené o text, ktorý poukazuje na prednosť dojčenia s odporúčaním, aby sa výrobok používal iba na základe rady odborníkov medicíny, výživy či liečiv alebo iných osôb profesionálne sa zaoberajúcich starostlivosťou o dojčenie.
  • Reklama nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo obrázok či údaj, ktoré by mohli idealizovať užitie výrobku. Môže však obsahovať grafické vyobrazenia na určenie výrobku alebo na ilustráciu spôsobu jeho prípravy alebo užitia.
  • Reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek, upozorňovaním na zľavu, pridaním ďalších výrobkov či osobitnou ponukou je zakázaná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 058
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 422
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 975
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 482
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 712
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 134
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 967
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 909
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 566

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Štát do budúcna počíta s novou jadrovou elektrárňou v Bohuniciach

Podľa investičného zámeru sa pôvodne uvažovalo so začiatkom výstavby novej jadrovej elektrárne v roku 2021.

Trump sľubuje najradikálnejšie zníženie daní v histórii USA

Plán komplexnej daňovej reformy je už úplne finalizovaný, tvrdí americký prezident.

Pred 155 rokmi zomrel kráľ džínsov Levi Strauss

Výrobca džínsov získal v máji 1873 spolu s krajčírom Jacobom Davisom príslušné osvedčenie patentového úradu na legendárne modré džínsy.

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol povinný odkryť vlastnícku štruktúru.