Obrázky z mlieka pre deti zmiznú

Na obale dojčenského mlieka budú názov a návod. Európsky parlament schválil návrh, ktorý má chrániť pred klamlivou reklamou na obaloch mlieka pre najmenšie deti.

BRATISLAVA. Ak ste doteraz rozlišovali v obchode dojčenské mlieka podľa kresleného medveďa, slona či usmiateho dieťaťa na obale, v budúcnosti už svoju obľúbenú značku tak ľahko nemusíte nájsť.

Európsky parlament totiž schválil návrh, ktorý výrobcom zakáže na obaloch umelých výživ pre deti do jedného roka zobrazovať usmiate deti, postavičky zvierat a texty, ktoré idealizujú produkt.

„Cieľom je lepšie ochrániť spotrebiteľov a sprehľadniť pravidlá pre potravinársky priemysel,“ tvrdí Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie u nás. V praxi by sa pravidlá mohli presadiť v priebehu troch rokov.

Na obale návod a názov

Na obaloch by podľa návrhu malo ostať len grafické znázornenie výrobku, ktoré by ho odlíšilo od konkurencie, a návod na prípravu.

Združenie na ochranu spotrebiteľov v Česku návrh Bruselu schvaľuje. „Vítame všetko, čo je v prospech zdravia a bezpečnosti detí,“ povedala pre iDnes.cz Gerta Mazalová.

Návrh Bruselu nie je úplne nový, vraví právnička Jana Drgoncová zo spotrebiteľského združenia Infospot. Zákaz zobrazovania dieťaťa na obale totiž už od roku 2007 zahrnuje zákon o reklame.

„Ide o sprísnenie existujúcich zákonov. Pripomína mi to dosť reguláciu liekov, na obaloch ktorých je len názov a zloženie,“ dodala.

Farba štartuje nákup

Obaly s obrázkami sú obchodným ťahom, ktorý láka deti aj rodičov, vraví detská psychologička Gabirela Herényiová. „Na obale sú im bližšie napríklad zvieratká alebo rovesníci ako abstraktné a nič nehovoriace názvy,“ dodáva Herényiová.

Na základe pocitov a lákavej vizualizácie sa pritom nerozhodujú len deti, ale aj dospelí. Tí potom produkt vyberú a zaplatia.

„Návrhom sa čiastočne prenesie zodpovednosť na spotrebiteľa. Bude si musieť prečítať zloženie produktu a nebude sa rozhodovať len podľa pekného obalu,“ tvrdí psychológ Karol Kleinmann.

Dodáva, že farba je základných „spúšťačom“ nákupu.

Návrh Bruselu však neobmedzí agresívne reklamy v televízii. Tie mieria na deti, ktoré o nákupe značky v reklame presviedčajú rodičov.

ico

Zákon o reklame

Čo môže a nemôže obsahovať reklama na dojčenské prípravky, určuje zákon o reklame.

  • Reklama dojčenských prípravkov je prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti a vo vedeckých publikáciách.
  • Môže obsahovať iba vedecky overené a vecne správne údaje.
  • Nesmie viesť k záveru, že dojčenské prípravky sú rovnocenné s materským mliekom alebo že sú lepšie ako materské mlieko.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať informácie o ich správnej príprave a ich správnom užití.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať zreteľný a ľahko čitateľný text „Dôležité upozornenie“ doplnené o text, ktorý poukazuje na prednosť dojčenia s odporúčaním, aby sa výrobok používal iba na základe rady odborníkov medicíny, výživy či liečiv alebo iných osôb profesionálne sa zaoberajúcich starostlivosťou o dojčenie.
  • Reklama nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo obrázok či údaj, ktoré by mohli idealizovať užitie výrobku. Môže však obsahovať grafické vyobrazenia na určenie výrobku alebo na ilustráciu spôsobu jeho prípravy alebo užitia.
  • Reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek, upozorňovaním na zľavu, pridaním ďalších výrobkov či osobitnou ponukou je zakázaná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 663
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 478
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 926
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 726
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 976
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 451
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 421
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 221
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 577
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 004

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.