Obrázky z mlieka pre deti zmiznú

Na obale dojčenského mlieka budú názov a návod. Európsky parlament schválil návrh, ktorý má chrániť pred klamlivou reklamou na obaloch mlieka pre najmenšie deti.

BRATISLAVA. Ak ste doteraz rozlišovali v obchode dojčenské mlieka podľa kresleného medveďa, slona či usmiateho dieťaťa na obale, v budúcnosti už svoju obľúbenú značku tak ľahko nemusíte nájsť.

Európsky parlament totiž schválil návrh, ktorý výrobcom zakáže na obaloch umelých výživ pre deti do jedného roka zobrazovať usmiate deti, postavičky zvierat a texty, ktoré idealizujú produkt.

„Cieľom je lepšie ochrániť spotrebiteľov a sprehľadniť pravidlá pre potravinársky priemysel,“ tvrdí Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie u nás. V praxi by sa pravidlá mohli presadiť v priebehu troch rokov.

Na obale návod a názov

Na obaloch by podľa návrhu malo ostať len grafické znázornenie výrobku, ktoré by ho odlíšilo od konkurencie, a návod na prípravu.

Združenie na ochranu spotrebiteľov v Česku návrh Bruselu schvaľuje. „Vítame všetko, čo je v prospech zdravia a bezpečnosti detí,“ povedala pre iDnes.cz Gerta Mazalová.

Návrh Bruselu nie je úplne nový, vraví právnička Jana Drgoncová zo spotrebiteľského združenia Infospot. Zákaz zobrazovania dieťaťa na obale totiž už od roku 2007 zahrnuje zákon o reklame.

„Ide o sprísnenie existujúcich zákonov. Pripomína mi to dosť reguláciu liekov, na obaloch ktorých je len názov a zloženie,“ dodala.

Farba štartuje nákup

Obaly s obrázkami sú obchodným ťahom, ktorý láka deti aj rodičov, vraví detská psychologička Gabirela Herényiová. „Na obale sú im bližšie napríklad zvieratká alebo rovesníci ako abstraktné a nič nehovoriace názvy,“ dodáva Herényiová.

Na základe pocitov a lákavej vizualizácie sa pritom nerozhodujú len deti, ale aj dospelí. Tí potom produkt vyberú a zaplatia.

„Návrhom sa čiastočne prenesie zodpovednosť na spotrebiteľa. Bude si musieť prečítať zloženie produktu a nebude sa rozhodovať len podľa pekného obalu,“ tvrdí psychológ Karol Kleinmann.

Dodáva, že farba je základných „spúšťačom“ nákupu.

Návrh Bruselu však neobmedzí agresívne reklamy v televízii. Tie mieria na deti, ktoré o nákupe značky v reklame presviedčajú rodičov.

ico

Zákon o reklame

Čo môže a nemôže obsahovať reklama na dojčenské prípravky, určuje zákon o reklame.

  • Reklama dojčenských prípravkov je prípustná len v publikáciách zameraných na starostlivosť o dojčatá a malé deti a vo vedeckých publikáciách.
  • Môže obsahovať iba vedecky overené a vecne správne údaje.
  • Nesmie viesť k záveru, že dojčenské prípravky sú rovnocenné s materským mliekom alebo že sú lepšie ako materské mlieko.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať informácie o ich správnej príprave a ich správnom užití.
  • Reklama dojčenských prípravkov musí obsahovať zreteľný a ľahko čitateľný text „Dôležité upozornenie“ doplnené o text, ktorý poukazuje na prednosť dojčenia s odporúčaním, aby sa výrobok používal iba na základe rady odborníkov medicíny, výživy či liečiv alebo iných osôb profesionálne sa zaoberajúcich starostlivosťou o dojčenie.
  • Reklama nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa alebo obrázok či údaj, ktoré by mohli idealizovať užitie výrobku. Môže však obsahovať grafické vyobrazenia na určenie výrobku alebo na ilustráciu spôsobu jeho prípravy alebo užitia.
  • Reklama dojčenských prípravkov rozdávaním vzoriek, upozorňovaním na zľavu, pridaním ďalších výrobkov či osobitnou ponukou je zakázaná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 292
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 910
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 647
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 010
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 888
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 698
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 217
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 154
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 598
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 259

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o konkurencii

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop