Na banky len nenadávame, ale aj odchádzame od nich

S poplatkami bánk sme menej spokojní ako klienti štyroch krajín.

Klienti slovenských bánk uprednostňujú návštevu pobočky oveľa viac ako Česi či Poliaci.

BRATISLAVA. Viac než polovica klientov slovenských bánk už odišla ku konkurencii alebo má účty vo viacerých bankách. V strednej Európe patríme k najmenej lojálnym klientom bánk, najviac nám prekážajú vysoké poplatky, úroky z úverov a slabé služby.

Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý začiatkom roka urobila v piatich krajinách spoločnosť Deloitte.

Vernejší sú Česi aj Poliaci

Až 52 percent, teda asi 1,8 milióna slovenských klientov, neostane len pri sťažnostiach. Ak sú nespokojní, rozhodnú sa vyhľadať lepšiu ponuku na trhu.

Konzervatívnejší sú klienti bánk v Česku. Necelá pätina z nich už prešla k inej banke.

„Prieskum naznačil veľkú nespokojnosť českých spotrebiteľov s výškou bankových poplatkov. Zároveň majú evidentný nezáujem s tým niečo urobiť,“ tvrdí Milan Hrádocký z Deloitte.

Vernejší bankám než Česi sú z piatich krajín už len Poliaci. Skúsenosť s odchodom ku konkurenčnej banke tam totiž má podľa prieskumu len dvanásť percent opýtaných.

V Británii vlani podobný prieskum potvrdil, že manželstvo väčšiny Britov trvalo kratšie ako vzťah s bankou.

Internet využívame menej

Českí a poľskí klienti naopak viac využívajú služby internetového bankovníctva. Preferuje ich polovica Poliakov a viac ako dve pätiny Čechov. U nás je to len sedemnásť percent klientov bánk.

Šéfredaktor finančného portálu Měšec.cz Dalibor Chvátal vidí rozdiel medzi správaním sa českých a slovenských spotrebiteľov aj v skúsenostiach z minulosti.

V Česku začala pôsobiť už v roku 1998 Expandia Banka, neskôr premenovaná na eBanku. Tá prilákala technologických nadšencov. Na Slovensku došlo k takémuto prelomu až po príchode mBank na trh v roku 2007.

Analytik portálu Finančná hitparáda Maroš Ovčarik tvrdí, že produkty internetových bánk mBank, Zuno a Fio naši klienti vnímajú ako lacnejšiu alternatívu k tradičným bankám.

Účty v kamenných bankách si však nechávajú. „Môže ísť o spiace účty,“ vraví Ovčarik. Nechávajú si zadné vrátka, lebo e­banky neponúkajú všetky služby.

Tri pätiny klientov u nás stále preferujú návštevu pobočky banky, v Česku a Poľsku je to len tretina. „Pri rozhodovaní sa nám nestačí len kontakt cez internet. Je to otázka dôvery,“ tvrdí Ovčarik.

Slabý tlak médií u nás?

S poplatkami a úrokmi sú klienti našich bánk menej spokojní ako klienti v ďalších štyroch krajinách. „Niektoré poplatky, ktoré si účtujú slovenské banky, by v Česku znamenali verejnú potupu,“ tvrdí Chvátal. Menoval napríklad poplatky za použitie debetnej karty.

Banky u nás nie sú podľa Chvátala pod silným drobnohľadom médií. Tým si vysvetľuje, že situáciu často zneužívajú v neprospech klientov. V Poľsku okresali agresívne kampane a boj o klientov bankové poplatky oproti Slovensku na minimum.

Zlatý vek zvyšovania poplatkov by sa však mal skončiť, tvrdí štúdia spoločnosti Capgemini. Ľudia si totiž podľa nej banky viac porovnávajú a pri nespokojnosti odchádzajú. Silu im dal internet a sociálne siete, ktorými sa šíria protesty proti rastúcim či úplne novým poplatkom.

grafl1_res.jpg

Kliknite pre zväčenie

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 707
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 737
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 414
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 024
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 010
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 963
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 734
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 390
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 299
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 876

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chcel zachrániť svoj klub. Poprosil o pomoc diktátora

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

ŠPORT

V sledovanom madridskom derby gól nepadol

Atlético Madrid remizovalo s Realom Madrid 0:0.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.