Klienti slovenských bánk uprednostňujú návštevu pobočky oveľa viac ako Česi či Poliaci.
BRATISLAVA. Viac než polovica klientov slovenských bánk už odišla ku konkurencii alebo má účty vo viacerých bankách. V strednej Európe patríme k najmenej lojálnym klientom bánk, najviac nám prekážajú vysoké poplatky, úroky z úverov a slabé služby.
Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý začiatkom roka urobila v piatich krajinách spoločnosť Deloitte.
Vernejší sú Česi aj Poliaci
Až 52 percent, teda asi 1,8 milióna slovenských klientov, neostane len pri sťažnostiach. Ak sú nespokojní, rozhodnú sa vyhľadať lepšiu ponuku na trhu.
Konzervatívnejší sú klienti bánk v Česku. Necelá pätina z nich už prešla k inej banke.
„Prieskum naznačil veľkú nespokojnosť českých spotrebiteľov s výškou bankových poplatkov. Zároveň majú evidentný nezáujem s tým niečo urobiť,“ tvrdí Milan Hrádocký z Deloitte.
Vernejší bankám než Česi sú z piatich krajín už len Poliaci. Skúsenosť s odchodom ku konkurenčnej banke tam totiž má podľa prieskumu len dvanásť percent opýtaných.
V Británii vlani podobný prieskum potvrdil, že manželstvo väčšiny Britov trvalo kratšie ako vzťah s bankou.
Internet využívame menej
Českí a poľskí klienti naopak viac využívajú služby internetového bankovníctva. Preferuje ich polovica Poliakov a viac ako dve pätiny Čechov. U nás je to len sedemnásť percent klientov bánk.
Šéfredaktor finančného portálu Měšec.cz Dalibor Chvátal vidí rozdiel medzi správaním sa českých a slovenských spotrebiteľov aj v skúsenostiach z minulosti.
V Česku začala pôsobiť už v roku 1998 Expandia Banka, neskôr premenovaná na eBanku. Tá prilákala technologických nadšencov. Na Slovensku došlo k takémuto prelomu až po príchode mBank na trh v roku 2007.
Analytik portálu Finančná hitparáda Maroš Ovčarik tvrdí, že produkty internetových bánk mBank, Zuno a Fio naši klienti vnímajú ako lacnejšiu alternatívu k tradičným bankám.
Účty v kamenných bankách si však nechávajú. „Môže ísť o spiace účty,“ vraví Ovčarik. Nechávajú si zadné vrátka, lebo ebanky neponúkajú všetky služby.
Tri pätiny klientov u nás stále preferujú návštevu pobočky banky, v Česku a Poľsku je to len tretina. „Pri rozhodovaní sa nám nestačí len kontakt cez internet. Je to otázka dôvery,“ tvrdí Ovčarik.
Slabý tlak médií u nás?
S poplatkami a úrokmi sú klienti našich bánk menej spokojní ako klienti v ďalších štyroch krajinách. „Niektoré poplatky, ktoré si účtujú slovenské banky, by v Česku znamenali verejnú potupu,“ tvrdí Chvátal. Menoval napríklad poplatky za použitie debetnej karty.
Banky u nás nie sú podľa Chvátala pod silným drobnohľadom médií. Tým si vysvetľuje, že situáciu často zneužívajú v neprospech klientov. V Poľsku okresali agresívne kampane a boj o klientov bankové poplatky oproti Slovensku na minimum.
Zlatý vek zvyšovania poplatkov by sa však mal skončiť, tvrdí štúdia spoločnosti Capgemini. Ľudia si totiž podľa nej banky viac porovnávajú a pri nespokojnosti odchádzajú. Silu im dal internet a sociálne siete, ktorými sa šíria protesty proti rastúcim či úplne novým poplatkom.