SME

Na diaľničné dlhopisy chce prispieť Európska únia

Brusel sa chce zaručiť za časť dlhov, aby si štáty požičali výhodnejšie. Garancie za 230 miliónov eur majú priniesť investície za 4,6 miliardy eur.

Smer by rád financoval diaľnice aj zo súkromných penzií. Na podporu Bruselu reaguje opatrne.Smer by rád financoval diaľnice aj zo súkromných penzií. Na podporu Bruselu reaguje opatrne. (Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA, BRUSEL. Na výstavbu diaľnic či obnovu železníc si budeme môcť požičať výhodnejšie.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by podľa návrhu Európskej komisie mohla vydať projektové dlhopisy, ktorých časť by garantovala Európska investičná banka (EIB). Tým sa môže znížiť úrok.

„To zatraktívni tieto projekty pre investorov, akými sú penzijné fondy či poisťovne,“ vraví švédsky europoslanec Göran Färm, ktorý návrh predkladal rozpočtovému výboru europarlamentu.

Budúci mesiac by mali projektové dlhopisy odsúhlasiť europoslanci. „Ide však len o schválenie idey, všetky praktické veci má riešiť Brusel,“ povedal člen rozpočtového výboru Sergej Kozlík (HZDS).

Slovensko je opatrné

info
Nové dlhopisy
  • majú podporiť rozvoj ciest, železníc či internetu,
  • záruky Bruselu majú projekty zatraktívniť pre súkromných investorov,
  • v tomto a budúcom roku má ísť na garancie 230 miliónov, čo má priniesť 4,6 miliardy eur na projekty,
  • keď sa projekt osvedčí, na záruky má ísť 50 miliárd eur v rokoch 2014 až 2020.

Smer sa k projektovým bondom stavia opatrne. „V situácii, keď musíme šetriť, je ich využitie viac ako otázne,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Opatrnosť vysvetľuje tým, že garancie nenahradia zdroje z rozpočtu, ktoré by sme museli do projektov vložiť.

Aj Kozlík má voči návrhu výhrady. „Podobné ako voči spoločným eurobondom - má ísť o spoločné garancie, ale efekty to prinesie len vybraným krajinám.“

Kóňa zdôrazňuje, že pri výstavbe diaľnic sú pre vládu prioritou eurofondy.

Tento a budúci rok by mala EIB vydať garancie za 230 miliónov eur. Dvesto miliónov eur má ísť na rozvoj ciest či železníc, dvadsať miliónov na rozširovanie internetu a desať miliónov má pomôcť energetickému sektoru.

Z každého eura garancie by mohlo podľa prepočtov Färma vzniknúť investície 15 až 20 eur, čo by znamenalo celkovo 4,6 miliardy eur.

„Chceme vyskúšať, ako to budú vnímať finančné trhy, a skúsenosti využijeme na vyladenie iniciatívy,“ dodal Färm.

Keď sa projekt osvedčí, v rokoch 2014 až 2020 chce dať Brusel na garancie až 50 miliárd eur. To by znamenalo investície až do bilióna eur.

O využití penzií rokujú

Projektové bondy sa líšia od diaľničných dlhopisov, cez ktoré si chce Slovensko požičať od dôchodkových správcovských spoločností asi miliardu eur.

Diaľničné bondy majú byť podľa Kóňu klasickými štátnymi dlhopismi s dlhšou lehotou splatnosti. Garancie z Bruselu by sme na ne mohli získať, len ak by ich vydala štátna NDS.

„Nám by stačili aj garancie Slovenska. Ak tam budú aj záruky EIB, o to lepšie,“ vraví podpredseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Viktor Kouřil.

Dôsledky garancií z pohľadu investora treba podľa Kouřila poriadne zvážiť. „Čím vyššie záruky, tým tam môže byť nižší výnos,“ dodal.

O využití miliardy eur z penzijných úspor podľa Kóňu ministerstvo rokuje, zatiaľ bez výsledku. Kouřil však o oficiálnych rokovaniach nevie.

O výške záruk nehovoria

Za akú časť dlhov sa EIB zaručí, nie je zatiaľ jasné. „O tomto zatiaľ nebola diskusia,“ povedal Kozlík.

Analytik Next Finance Martin Prokop vraví, že miera ručenia bude politickým rozhodnutím. „Nedokážem si však predstaviť, že by to bola viac ako polovica hodnoty dlhopisov,“ dodal Prokop.

Projektové bondy majú byť odlišné od štátnych dlhopisov, vydávať ich majú verejné či pološtátne podniky ako železniční dopravcovia, letiská či energetické podniky.

U nás by sa dali využiť na výstavbu diaľnic, obnovu dráh bratislavského letiska, železníc či prenosovej sústavy elektriny.

Prokop pripomína, že investičná banka už dnes poskytuje podobné záruky na pôžičky. Nový návrh prirovnal k eurovalu. „Umožňuje postaviť sa týmto spoločnostiam na vlastné nohy a nebyť odkázaný na to, koľko im pritečie zo štátneho rozpočtu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 243
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 557
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 019
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 263
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 675
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 379
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 389
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 051
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 440
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 675
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 379
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 389
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 051
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 440
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu