Charterovým aerolíniám chýbajú dve lietadlá. Cestovky preto môžu meniť termíny pobytov.
BRATISLAVA. Meškanie či presúvanie odletu. Aj s tým musia počítať dovolenkári, ktorí mali v najbližších dňoch letieť k moru charterovými aerolíniami Sam Air.
Letecký prepravca pred začiatkom sezóny sľuboval cestovným kanceláriám, že bude mať tri lietadlá, no má len jeden boeing so 165 miestami. „S ním sa nedá všetko obsiahnuť,“ povedala Mária Gallová z marketingu cestovky Satur.
Chýbajúce kapacity majú pokryť české aerolínie Travel Service. Tie už vlani zabezpečili prepravu väčšiny klientov, ktorí leteli s cestovkami.
Posun o jeden či o dva dni
- za zmenu odletu nemusí automaticky platiť náhrada, závisí to od zmluvy,
- seriózne cestovky zvyknú v takých prípadoch ponúkať nový termín, zmenu destinácie či bezplatné zrušenie dovolenky,
- keď už lietadlo mešká, nárok na bezplatnú stravu či web na letisku je až po dvoch hodinách meškania,
- nárok na vrátenie peňazí je až po piatich hodinách čakania na odlet.
Niektorým zákazníkom musí Satur zmeniť deň odletu. „Maximálne ide o jeden až dva dni,“ tvrdí Gallová. Zmena odletu sa dotkla aj niektorých klientov Kartago Tours, ktorá je dvojkou na trhu.
Okrem klientov Saturu a Kartago Tours problémy môžu pocítiť aj menšie cestovky Azur Reisen a Orex.
Viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Stanislav Macko tvrdí, že Sam Air informovali o problémoch cestovné kancelárie už v polovici mája.
„Dnes by už teda väčšina termínov mala byť pokrytá novou leteckou spoločnosťou,“ dodal.
Lietadlá mali byť z Iránu?
Aerolínie Sam Air vysvetľujú problémy, do ktorých sa dostali administratívnymi prekážkami na strane obchodného partnera, od ktorého mali získať ďalšie dva 165 miestne boeingy.
„Intenzívne rokujeme o vyriešení legislatívno-administratívnych prekážok a o čo najrýchlejšom rozšírení flotily,“ tvrdia aerolínie.
Viacerí manažéri cestoviek a konkurenčných aerolínií denníku SME povedali, že Sam Air mal získať dve lietadlá z Iránu. Spoločnosť tieto informácie nekomentovala.
Doviezť lietadlo z Iránu môže byť pritom problém pre dovozné embargá. Napríklad Iran Air má podľa Bruselu povolenie lietať do krajín Európskej únie len s asi polovicou svojich lietadiel.
V marci pritom zahraničné weby informovali, že saudskoarabská skupina Sayeg Aviation, ktorej Sam Air patrí, rokuje o predaji lietadiel spoločnosti Iran Air.
Letecký úrad SR tieto informácie komentovať nevedel, oficiálne má Sam Air v prevádzke len jediné lietadlo. „Neevidujeme žiadosť spoločnosti o rozšírenie prevádzky o ďalšie lietadlo,“ reagoval šéf odboru prevádzky lietadiel Igor Jandura.