Ponosy na dovolenku by mali rozhodnúť mediátori

Inšpekcia dnes preveruje len formality reklamácie. O tom, či cestovka naozaj klamala, rozhoduje súd.

BRATISLAVA. Na skvelú dovolenku v luxusnom hoteli na Korfu zlákala cestovka Magdalénu Rothovú. Skutočnosť však mala od katalógu ďaleko.

„Pod hotelom viedol hlavný obchvat, pred vstupom do areálu bola pumpa,“ vraví. Zistila, že cestovka núkala zájazd s fotkami iného hotela a dovolenku reklamovala.

Nepochodila, a tak sa obrátila na Slovensku obchodnú inšpekciu (SOI). „Tá odpovedala, že cestovka postupovala správne a mám sa obrátiť na súd,“ hovorí Rothová.

Preverujú len formality

Takto sa končí mnoho reklamácií zájazdov, na súd sa však obráti málokto.

Advokátka Viera Kubicová to skúsila a spor vyhrala až po šiestich rokoch. Súd uznal, že jej cestovka neposkytla služby v dohodnutej kvalite a neinformovala ju o skutočnom charaktere destinácie.

SOI dovolenkárom v takýchto prípadoch nemôže pomôcť. Preveruje len formality, napríklad či cestovka reklamáciu správne zaevidovala a vybavila do 30 dní.

„Keď ju cestovka neuzná, môže prísť k sporom, ktoré rozhoduje len súd,“ vraví Danuša Krkošová zo SOI.

Inšpekcia síce nemôže riešiť oprávnenosť sťažností, no môže preverovať, či je delegát dostupný kedykoľvek počas dovolenky.

Náhodne by mohla kontrolovať aj to, či ponuka z katalógu zodpovedá realite a nejde o klamstvo. Inšpektori by však museli často cestovať, čo by si žiadalo dodatočné peniaze z rozpočtu.

Budú dohadovať zmier?

Kubicová by privítala, keby pred súdom existoval spôsob, ako preveriť aj obsah reklamácie, nielen formality.

Súhlasí s ňou aj poslankyňa Obyčajných ľudí a spotrebiteľská ombudsmanka Helena Mezenská.

Navrhnúť chce preto zmenu. „Takéto spory by ešte pred súdom mali prejsť povinne zmierovacím konaním,“ vraví. Riešenie sporu by sa tak mohlo skrátiť.

Dohodnúť zmier by mali profesionálni mediátori alebo spotrebiteľské združenia. Tie sú už dnes oprávnené riešiť spory s cestovkami. No aby sa vôbec združenia s prípadom zaoberali, musí s tým okrem klientov súhlasiť aj cestovka.

Keby existovala ochota štátnych orgánov, už dnes by sa dali podľa Mezenskej riešiť niektoré prípady reklamácie dovoleniek aj mimo súdov.

Povinné zmierovacie konanie považuje za zlý nápad Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií.

„Nikto nemôže zákazníkovi prikázať, aby sa najprv namiesto súdu obrátil na mediátora,“ povedal. Macko tvrdí, že za 22 rokov praxe nepočul o zákazníkovi, ktorý by mediátora oslovil dobrovoľne.

Či by takýto návrh získal podporu Smeru je otázne. Poslanec a člen hospodárskeho výboru Dušan Muňko zo Smeru považuje nápad za nerealizovateľný.

"Rozhodne ho nepodporím a svoje argumenty predostriem aj kolegom," povedal Muňko, ktorý ma blízko k najväčšej cestovke Satur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 267
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 875
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 923
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 534
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 909
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 758
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 556
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 552
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 525

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.