Ponosy na dovolenku by mali rozhodnúť mediátori

Inšpekcia dnes preveruje len formality reklamácie. O tom, či cestovka naozaj klamala, rozhoduje súd.

BRATISLAVA. Na skvelú dovolenku v luxusnom hoteli na Korfu zlákala cestovka Magdalénu Rothovú. Skutočnosť však mala od katalógu ďaleko.

„Pod hotelom viedol hlavný obchvat, pred vstupom do areálu bola pumpa,“ vraví. Zistila, že cestovka núkala zájazd s fotkami iného hotela a dovolenku reklamovala.

Nepochodila, a tak sa obrátila na Slovensku obchodnú inšpekciu (SOI). „Tá odpovedala, že cestovka postupovala správne a mám sa obrátiť na súd,“ hovorí Rothová.

Preverujú len formality

Takto sa končí mnoho reklamácií zájazdov, na súd sa však obráti málokto.

Advokátka Viera Kubicová to skúsila a spor vyhrala až po šiestich rokoch. Súd uznal, že jej cestovka neposkytla služby v dohodnutej kvalite a neinformovala ju o skutočnom charaktere destinácie.

SOI dovolenkárom v takýchto prípadoch nemôže pomôcť. Preveruje len formality, napríklad či cestovka reklamáciu správne zaevidovala a vybavila do 30 dní.

„Keď ju cestovka neuzná, môže prísť k sporom, ktoré rozhoduje len súd,“ vraví Danuša Krkošová zo SOI.

Inšpekcia síce nemôže riešiť oprávnenosť sťažností, no môže preverovať, či je delegát dostupný kedykoľvek počas dovolenky.

Náhodne by mohla kontrolovať aj to, či ponuka z katalógu zodpovedá realite a nejde o klamstvo. Inšpektori by však museli často cestovať, čo by si žiadalo dodatočné peniaze z rozpočtu.

Budú dohadovať zmier?

Kubicová by privítala, keby pred súdom existoval spôsob, ako preveriť aj obsah reklamácie, nielen formality.

Súhlasí s ňou aj poslankyňa Obyčajných ľudí a spotrebiteľská ombudsmanka Helena Mezenská.

Navrhnúť chce preto zmenu. „Takéto spory by ešte pred súdom mali prejsť povinne zmierovacím konaním,“ vraví. Riešenie sporu by sa tak mohlo skrátiť.

Dohodnúť zmier by mali profesionálni mediátori alebo spotrebiteľské združenia. Tie sú už dnes oprávnené riešiť spory s cestovkami. No aby sa vôbec združenia s prípadom zaoberali, musí s tým okrem klientov súhlasiť aj cestovka.

Keby existovala ochota štátnych orgánov, už dnes by sa dali podľa Mezenskej riešiť niektoré prípady reklamácie dovoleniek aj mimo súdov.

Povinné zmierovacie konanie považuje za zlý nápad Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií.

„Nikto nemôže zákazníkovi prikázať, aby sa najprv namiesto súdu obrátil na mediátora,“ povedal. Macko tvrdí, že za 22 rokov praxe nepočul o zákazníkovi, ktorý by mediátora oslovil dobrovoľne.

Či by takýto návrh získal podporu Smeru je otázne. Poslanec a člen hospodárskeho výboru Dušan Muňko zo Smeru považuje nápad za nerealizovateľný.

"Rozhodne ho nepodporím a svoje argumenty predostriem aj kolegom," povedal Muňko, ktorý ma blízko k najväčšej cestovke Satur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 580
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 650
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 100
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 423
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 338
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 882
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 454
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 377
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 603
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 211

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

SVET

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú lietadlové lode.

Neprehliadnite tiež

Expres, Markíza a Nový Čas vedú medzi médiami

Televíziu v štvrtom kvartáli 2016 a prvom kvartáli tohto roku celkovo sledovali takmer štyri milióny divákov.

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov