Úspešne reklamovať služby cestoviek je takmer nemožné

Novela zákona o reklame od Obyčajných ľudí môže zaviesť povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov.

Vlani v októbri Slovenská obchodná inšpekcia zverejnila výsledky kontroly. Z 53 poskytovateľov dovoleniek zistili nedostatky až u 42. V zmluvách uvádzali nepresnosti a zavádzajú klientov.(Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Novela zákona o reklame môže zaviesť povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov. Klienti spoznajú celkové náklady a ľahšie porovnajú ponuky.

BRATISLAVA. Ak cestovka nalákala klientov na luxusný hotel a ubytovala ich v hoteli nižšej kategórie, so sťažnosťou obchodnej inšpekcii nepochodia.

Skontroluje formality okolo reklamácie, no o tom, či je sťažnosť oprávnená, alebo nie, môže rozhodnúť len súd.

Poslankyňa Obyčajných ľudí a nezávislých osobností (OĽaNO) Helena Mezenská to chce zmeniť. „Takéto spory by ešte pred súdom mali prejsť povinne zmierovacím konaním,“ vraví.

OĽaNO predkladá aj návrh, aby cestovky od Nového roka museli ponúkať dovolenky v konečnej cene. V reklame by bola suma vrátane všetkých poplatkov a príplatkov.

Poslanec Smeru Dušan Muňko, ktorý má blízko k najväčšej cestovke Satur, oba návrhy považuje za absurdné.

„Ako zobrazíte celkovú cenu, keď máte palivový príplatok?“ pýta sa. Upozorňuje tak na ťažko predvídateľnú situáciu v Stredomorí. „Myslím si, že cestovky by sa okamžite obrátili na Ústavný súd.“

Zájazd do Španielska ponúka cestovná kancelária Hydrotour od 399 eur. V tejto cene je len pobyt, strava a doprava.

K nej si musí klient doplatiť servisný poplatok 155 eur, palivový príplatok 25 eur a poistenie za 14,40 eura.

Tie už v reklame spravidla nefigurujú, klient si ich nájde na webovej stránke alebo sa o nich dozvie pri návšteve pobočky.

Proti klamlivej reklame

info
Čo navrhujú
  • Cestovná kancelária uvedie cenu za zájazd, vrátane všetkých platieb spojených s poskytnutím zájazdu.
  • Ak ju nie je možné určiť, uvedie reprezentatívny príklad zájazdu, ktorý obsahuje opis všetkých služieb a konečnú cenu.

Novela zákona má zabrániť klamlivej reklame, ktorá vzbudzuje mylný dojem, že cena zájazdu je nižšia ako konečná cena, povedal šéf OĽaNO Igor Matovič.

Ministerstvo hospodárstva návrh víta, tvrdí, že reaguje na sťažnosti ľudí.

„Prinesie stransparentnenie cien zájazdov,“ povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Dodal, že ľudia často zareagujú na reklamu typu "týždeň v Turecku za 150 eur".

"Spotrebiteľ, ktorý reaguje na takúto reklamu neskôr zistí, že cena je len za pobyt, ostatné náklady ako cestovanie, strava, poistenie, letiskové poplatky či víza v cene zahrnuté nie sú," hovorí Jurikovič.

V konečnom dôsledku takáto reklama škodí domácemu cestovnému ruchu, pretože zákazník môže mať pocit, že výlet do zahraničia vyjde rovnako ako domáca dovolenka a tak sa pod vplyvom netransparentných informácií rozhodne pre zahraničný pobyt, vysvetľuje Jurikovič.

Matovič si myslí, že pre návrh nájde podporu poslancov.

„Je to dobrý zákon. Funguje aj na Západe, tak prečo nie u nás?“ dodal. Povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov majú v zákone napríklad Česi, Nemci, Rakúšania či Dáni.

Zákon by mal byť aj v súlade s Etickým kódexom reklamnej praxe.

„Cena by mala byť pre spotrebiteľa konečná. Ak nie je, cestovky by mali v reklame na to upozorniť,“ hovorí šéfka Rady pre reklamu Eva Rajčáková.

Podpora aj kritika

Medzi cestovkami má návrh priaznivcov aj odporcov. Mária Gallová zo Saturu tvrdí, že si klienti po jeho prijatí ľahšie porovnajú ceny a budú poznať celkové náklady.

Proti návrhu zákona nie je ani Oliver Kluch z Koala Tours. No tvrdí, že klienti sú rôzni: „Niekto potrebuje vedieť, čo je v cene zahrnuté. Z konečnej sumy to nezistí.“

S návrhom novely nesúhlasí riaditeľ cestovky Hydrotour Mikuláš Milko. Tvrdí, že k nemu nebola diskusia.

„Je to politický krok,“ dodal. Tvrdí, že ak sa do konečnej ceny zahrnú aj drobné príplatky, napríklad za výhľad na more, konečných cien na jeden zájazd bude niekoľko desiatok.

Konečné ceny už uvádzal Turancar. Pred rokom ich zrušil. „Keď si zákazník prezeral ponuky, boli sme drahí. Len preto, že sme zarátali poplatky,“ povedal šéf Pavol Komora.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 412
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 675
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 144
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 873
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 761
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 681
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 601
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 377
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 020
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 946

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Neprehliadnite tiež

Kto koľko zarába? Slováci si zisťujú, aké platy ponúkajú firmy

Top odvetvím na Slovensku, kde si ľudia zisťovali platy najčastejšie, je IT sektor.

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop