Úspešne reklamovať služby cestoviek je takmer nemožné

Novela zákona o reklame od Obyčajných ľudí môže zaviesť povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov.

Vlani v októbri Slovenská obchodná inšpekcia zverejnila výsledky kontroly. Z 53 poskytovateľov dovoleniek zistili nedostatky až u 42. V zmluvách uvádzali nepresnosti a zavádzajú klientov.(Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Novela zákona o reklame môže zaviesť povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov. Klienti spoznajú celkové náklady a ľahšie porovnajú ponuky.

BRATISLAVA. Ak cestovka nalákala klientov na luxusný hotel a ubytovala ich v hoteli nižšej kategórie, so sťažnosťou obchodnej inšpekcii nepochodia.

Skontroluje formality okolo reklamácie, no o tom, či je sťažnosť oprávnená, alebo nie, môže rozhodnúť len súd.

Poslankyňa Obyčajných ľudí a nezávislých osobností (OĽaNO) Helena Mezenská to chce zmeniť. „Takéto spory by ešte pred súdom mali prejsť povinne zmierovacím konaním,“ vraví.

OĽaNO predkladá aj návrh, aby cestovky od Nového roka museli ponúkať dovolenky v konečnej cene. V reklame by bola suma vrátane všetkých poplatkov a príplatkov.

Poslanec Smeru Dušan Muňko, ktorý má blízko k najväčšej cestovke Satur, oba návrhy považuje za absurdné.

„Ako zobrazíte celkovú cenu, keď máte palivový príplatok?“ pýta sa. Upozorňuje tak na ťažko predvídateľnú situáciu v Stredomorí. „Myslím si, že cestovky by sa okamžite obrátili na Ústavný súd.“

Zájazd do Španielska ponúka cestovná kancelária Hydrotour od 399 eur. V tejto cene je len pobyt, strava a doprava.

K nej si musí klient doplatiť servisný poplatok 155 eur, palivový príplatok 25 eur a poistenie za 14,40 eura.

Tie už v reklame spravidla nefigurujú, klient si ich nájde na webovej stránke alebo sa o nich dozvie pri návšteve pobočky.

Proti klamlivej reklame

info
Čo navrhujú
  • Cestovná kancelária uvedie cenu za zájazd, vrátane všetkých platieb spojených s poskytnutím zájazdu.
  • Ak ju nie je možné určiť, uvedie reprezentatívny príklad zájazdu, ktorý obsahuje opis všetkých služieb a konečnú cenu.

Novela zákona má zabrániť klamlivej reklame, ktorá vzbudzuje mylný dojem, že cena zájazdu je nižšia ako konečná cena, povedal šéf OĽaNO Igor Matovič.

Ministerstvo hospodárstva návrh víta, tvrdí, že reaguje na sťažnosti ľudí.

„Prinesie stransparentnenie cien zájazdov,“ povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Dodal, že ľudia často zareagujú na reklamu typu "týždeň v Turecku za 150 eur".

"Spotrebiteľ, ktorý reaguje na takúto reklamu neskôr zistí, že cena je len za pobyt, ostatné náklady ako cestovanie, strava, poistenie, letiskové poplatky či víza v cene zahrnuté nie sú," hovorí Jurikovič.

V konečnom dôsledku takáto reklama škodí domácemu cestovnému ruchu, pretože zákazník môže mať pocit, že výlet do zahraničia vyjde rovnako ako domáca dovolenka a tak sa pod vplyvom netransparentných informácií rozhodne pre zahraničný pobyt, vysvetľuje Jurikovič.

Matovič si myslí, že pre návrh nájde podporu poslancov.

„Je to dobrý zákon. Funguje aj na Západe, tak prečo nie u nás?“ dodal. Povinnosť uvádzať konečnú cenu zájazdov majú v zákone napríklad Česi, Nemci, Rakúšania či Dáni.

Zákon by mal byť aj v súlade s Etickým kódexom reklamnej praxe.

„Cena by mala byť pre spotrebiteľa konečná. Ak nie je, cestovky by mali v reklame na to upozorniť,“ hovorí šéfka Rady pre reklamu Eva Rajčáková.

Podpora aj kritika

Medzi cestovkami má návrh priaznivcov aj odporcov. Mária Gallová zo Saturu tvrdí, že si klienti po jeho prijatí ľahšie porovnajú ceny a budú poznať celkové náklady.

Proti návrhu zákona nie je ani Oliver Kluch z Koala Tours. No tvrdí, že klienti sú rôzni: „Niekto potrebuje vedieť, čo je v cene zahrnuté. Z konečnej sumy to nezistí.“

S návrhom novely nesúhlasí riaditeľ cestovky Hydrotour Mikuláš Milko. Tvrdí, že k nemu nebola diskusia.

„Je to politický krok,“ dodal. Tvrdí, že ak sa do konečnej ceny zahrnú aj drobné príplatky, napríklad za výhľad na more, konečných cien na jeden zájazd bude niekoľko desiatok.

Konečné ceny už uvádzal Turancar. Pred rokom ich zrušil. „Keď si zákazník prezeral ponuky, boli sme drahí. Len preto, že sme zarátali poplatky,“ povedal šéf Pavol Komora.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279