SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Brusel na širokorozchodnú trať peniaze nedá

Ruské železnice sa pri financovaní širokorozchodnej trate budú musieť spoľahnúť na vlastné zdroje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Možnosti na financovanie širokorozchodnej trate sa preriedili. Zostáva štát či súkromník.

BRATISLAVA. Európska komisia nepomôže s financovaním predĺženia širokorozchodnej trate z Ruska naprieč Slovenskom až do Viedne.

Podpora, ktorú projektu v pondelok vyjadril eurokomisár pre dopravu Siim Kallas, je totiž len formálna.

„Ak si Ruské železnice alebo iný komerčný subjekt želajú postaviť širokorozchodnú trať, je to iba komerčné rozhodnutie firmy z obchodných dôvodov,“ povedal Kallasov hovorca Dale Kidd.

Jednu z možností, ako zaplatiť stavbu širokorozchodných koľají, tak treba z programového vyhlásenia vlády Roberta Fica škrtnúť.

„Únia nemá v úmysle podporiť tento projekt,“ vyhlásil hovorca eurokomisára pre regionálny rozvoj Ton van Lierop.

Sú za úzke koľaje

info
Širokorozchod
Kde je problém
  • Koľaje v Rusku majú šírku 1520 mm, v Európe 1435 mm.
  • Široký rozchod sa končí u nás v Haniske pri Košiciach.
  • Náklady na predĺženie širších koľají naprieč Slovenskom po Viedeň sa odhadujú zhruba na osem miliárd eur.

Pre Brusel sú prvoradé investície do európskych tradičných úzkych koľají, spresnil Ton van Lierop z komisariátu pre správu eurofondov.

„Investujeme do železničných prepojení na Slovensku, ktoré bežia paralelne s plánovanou ruskou širokorozchodnou traťou. Únia preto nezamýšľa podporiť tento projekt,“ dodal Lierop.

Občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík hovorí, že ide o súboj o politický vplyv v regiónoch.

„Z pohľadu Bruselu by bolo politicky zmysluplné dotiahnuť európsku železnicu do Kyjeva. Širokorozchodná je presne opačný projekt,“ povedal Mesík.

S eurofondami počítalo ministerstvo dopravy.

„Jeden z mnohých scenárov financovania je prostredníctvom fondov Európskej únie alebo zo súkromných zdrojov,“ reagoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

Spolufinancovanie z eurofondov si ešte nedávno vedel predstaviť poradca šéfa Ruských železníc Vladimira Jakunina – Michail Gončarov.

„Použili by sme peniaze z Európskej únie, ak nám ich dá,“ povedal koncom mája. Informoval o tom International Railway magazine.

„Keď nám peniaze únia nedá, budeme sa snažiť vybudovať ekonomický model, ktorý sa bude spoliehať na naše vlastné zdroje,“ dodal.

Odborníci príliš neveria, že by Ruské železnice či iný súkromník do projektu vložil peniaze.

Donedávna sa hovorilo, že môže vyjsť na šesť miliárd eur, dnes už exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o ôsmich miliardách eur.

Teoreticky by sa peniaze mohli vrátiť cez poplatky za používanie nových koľajníc. Tieto príjmy však závisia od množstva tovarov prevážaných po železniciach.

Očakáva sa, že tok tovarov porastie z Ázie, najmä Číny, odkiaľ sa dnes priváža na lodiach.

kc.jpg
Zo širokorozchodnej nakoniec koľaje nebudú, ale na mudrovanie sa ešte minú desiatky miliónov eur, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Konkuruje aj diaľnica

„Aby to bolo efektívne, muselo by sa voziť asi 40 miliónov ton tovaru ročne. Nemyslím, že by sa takéto množstvá dali v strednodobom horizonte voziť,“ hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Analýza firmy Roland Berger napríklad tvrdí, že projekt by bol aj po štyridsiatich rokoch prevádzky v strate vyše dve miliardy eur.

Ziskový by mohol byť len prepravca alebo majiteľ prekladísk, nie ten, kto postaví nové koľaje.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková upozorňuje, že nielen železnice budú chcieť voziť tovar z Číny.

„Čínske, japonské a kórejské kontajnery chcú prepravovať aj cestní dopravcovia. Buduje sa aj transkontinentálna diaľnica z Číny cez Kazachstan do Moskvy a Petrohradu,“ hovorí Mertinková.

Výhodnejšia pre Slovensko by mohla byť širokorozchodná vtedy, keď by prekladisko, ktoré je najziskovejšie, nebolo vo Viedni, ale by sa všetok tovar prekladal už na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  6. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 933
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 682
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 839
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 075
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 839
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 560
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 165
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 029
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 155
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Širokorozchodná

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

12 h

OĽaNO by volilo podstatne menej ľudí.

10 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Zavolajte mi vedcov

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

U Matoviča nepožívajú vedci a odborníci vyšší status ako v režime Fica.

16 h

Neprehliadnite tiež

Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

10 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

11 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

16 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

17 h