SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Brusel na širokorozchodnú trať peniaze nedá

Ruské železnice sa pri financovaní širokorozchodnej trate budú musieť spoľahnúť na vlastné zdroje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Možnosti na financovanie širokorozchodnej trate sa preriedili. Zostáva štát či súkromník.

BRATISLAVA. Európska komisia nepomôže s financovaním predĺženia širokorozchodnej trate z Ruska naprieč Slovenskom až do Viedne.

Podpora, ktorú projektu v pondelok vyjadril eurokomisár pre dopravu Siim Kallas, je totiž len formálna.

„Ak si Ruské železnice alebo iný komerčný subjekt želajú postaviť širokorozchodnú trať, je to iba komerčné rozhodnutie firmy z obchodných dôvodov,“ povedal Kallasov hovorca Dale Kidd.

Jednu z možností, ako zaplatiť stavbu širokorozchodných koľají, tak treba z programového vyhlásenia vlády Roberta Fica škrtnúť.

„Únia nemá v úmysle podporiť tento projekt,“ vyhlásil hovorca eurokomisára pre regionálny rozvoj Ton van Lierop.

Sú za úzke koľaje

info
Širokorozchod
Kde je problém
  • Koľaje v Rusku majú šírku 1520 mm, v Európe 1435 mm.
  • Široký rozchod sa končí u nás v Haniske pri Košiciach.
  • Náklady na predĺženie širších koľají naprieč Slovenskom po Viedeň sa odhadujú zhruba na osem miliárd eur.

Pre Brusel sú prvoradé investície do európskych tradičných úzkych koľají, spresnil Ton van Lierop z komisariátu pre správu eurofondov.

„Investujeme do železničných prepojení na Slovensku, ktoré bežia paralelne s plánovanou ruskou širokorozchodnou traťou. Únia preto nezamýšľa podporiť tento projekt,“ dodal Lierop.

Občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík hovorí, že ide o súboj o politický vplyv v regiónoch.

„Z pohľadu Bruselu by bolo politicky zmysluplné dotiahnuť európsku železnicu do Kyjeva. Širokorozchodná je presne opačný projekt,“ povedal Mesík.

S eurofondami počítalo ministerstvo dopravy.

„Jeden z mnohých scenárov financovania je prostredníctvom fondov Európskej únie alebo zo súkromných zdrojov,“ reagoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

Spolufinancovanie z eurofondov si ešte nedávno vedel predstaviť poradca šéfa Ruských železníc Vladimira Jakunina – Michail Gončarov.

„Použili by sme peniaze z Európskej únie, ak nám ich dá,“ povedal koncom mája. Informoval o tom International Railway magazine.

„Keď nám peniaze únia nedá, budeme sa snažiť vybudovať ekonomický model, ktorý sa bude spoliehať na naše vlastné zdroje,“ dodal.

Odborníci príliš neveria, že by Ruské železnice či iný súkromník do projektu vložil peniaze.

Donedávna sa hovorilo, že môže vyjsť na šesť miliárd eur, dnes už exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o ôsmich miliardách eur.

Teoreticky by sa peniaze mohli vrátiť cez poplatky za používanie nových koľajníc. Tieto príjmy však závisia od množstva tovarov prevážaných po železniciach.

Očakáva sa, že tok tovarov porastie z Ázie, najmä Číny, odkiaľ sa dnes priváža na lodiach.

kc.jpg
Zo širokorozchodnej nakoniec koľaje nebudú, ale na mudrovanie sa ešte minú desiatky miliónov eur, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Konkuruje aj diaľnica

„Aby to bolo efektívne, muselo by sa voziť asi 40 miliónov ton tovaru ročne. Nemyslím, že by sa takéto množstvá dali v strednodobom horizonte voziť,“ hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Analýza firmy Roland Berger napríklad tvrdí, že projekt by bol aj po štyridsiatich rokoch prevádzky v strate vyše dve miliardy eur.

Ziskový by mohol byť len prepravca alebo majiteľ prekladísk, nie ten, kto postaví nové koľaje.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková upozorňuje, že nielen železnice budú chcieť voziť tovar z Číny.

„Čínske, japonské a kórejské kontajnery chcú prepravovať aj cestní dopravcovia. Buduje sa aj transkontinentálna diaľnica z Číny cez Kazachstan do Moskvy a Petrohradu,“ hovorí Mertinková.

Výhodnejšia pre Slovensko by mohla byť širokorozchodná vtedy, keď by prekladisko, ktoré je najziskovejšie, nebolo vo Viedni, ale by sa všetok tovar prekladal už na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 922
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 335
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 487
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 121
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 762
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 453
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 422
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 557
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 535
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Širokorozchodná

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Chovatelia pre celoplošné testovanie pripravujú záložné tímy

Jednou z možností je aj povolanie dôchodcov, bývalých poľnohospodárov, no alternatív je viac.

Ilustračné foto.