Brusel na širokorozchodnú trať peniaze nedá

Ruské železnice sa pri financovaní širokorozchodnej trate budú musieť spoľahnúť na vlastné zdroje.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Možnosti na financovanie širokorozchodnej trate sa preriedili. Zostáva štát či súkromník.

BRATISLAVA. Európska komisia nepomôže s financovaním predĺženia širokorozchodnej trate z Ruska naprieč Slovenskom až do Viedne.

Podpora, ktorú projektu v pondelok vyjadril eurokomisár pre dopravu Siim Kallas, je totiž len formálna.

„Ak si Ruské železnice alebo iný komerčný subjekt želajú postaviť širokorozchodnú trať, je to iba komerčné rozhodnutie firmy z obchodných dôvodov,“ povedal Kallasov hovorca Dale Kidd.

Jednu z možností, ako zaplatiť stavbu širokorozchodných koľají, tak treba z programového vyhlásenia vlády Roberta Fica škrtnúť.

„Únia nemá v úmysle podporiť tento projekt,“ vyhlásil hovorca eurokomisára pre regionálny rozvoj Ton van Lierop.

Sú za úzke koľaje

info
Širokorozchod
Kde je problém
  • Koľaje v Rusku majú šírku 1520 mm, v Európe 1435 mm.
  • Široký rozchod sa končí u nás v Haniske pri Košiciach.
  • Náklady na predĺženie širších koľají naprieč Slovenskom po Viedeň sa odhadujú zhruba na osem miliárd eur.

Pre Brusel sú prvoradé investície do európskych tradičných úzkych koľají, spresnil Ton van Lierop z komisariátu pre správu eurofondov.

„Investujeme do železničných prepojení na Slovensku, ktoré bežia paralelne s plánovanou ruskou širokorozchodnou traťou. Únia preto nezamýšľa podporiť tento projekt,“ dodal Lierop.

Občiansky aktivista a konzultant Svetovej banky Juraj Mesík hovorí, že ide o súboj o politický vplyv v regiónoch.

„Z pohľadu Bruselu by bolo politicky zmysluplné dotiahnuť európsku železnicu do Kyjeva. Širokorozchodná je presne opačný projekt,“ povedal Mesík.

S eurofondami počítalo ministerstvo dopravy.

„Jeden z mnohých scenárov financovania je prostredníctvom fondov Európskej únie alebo zo súkromných zdrojov,“ reagoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

Spolufinancovanie z eurofondov si ešte nedávno vedel predstaviť poradca šéfa Ruských železníc Vladimira Jakunina – Michail Gončarov.

„Použili by sme peniaze z Európskej únie, ak nám ich dá,“ povedal koncom mája. Informoval o tom International Railway magazine.

„Keď nám peniaze únia nedá, budeme sa snažiť vybudovať ekonomický model, ktorý sa bude spoliehať na naše vlastné zdroje,“ dodal.

Odborníci príliš neveria, že by Ruské železnice či iný súkromník do projektu vložil peniaze.

Donedávna sa hovorilo, že môže vyjsť na šesť miliárd eur, dnes už exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o ôsmich miliardách eur.

Teoreticky by sa peniaze mohli vrátiť cez poplatky za používanie nových koľajníc. Tieto príjmy však závisia od množstva tovarov prevážaných po železniciach.

Očakáva sa, že tok tovarov porastie z Ázie, najmä Číny, odkiaľ sa dnes priváža na lodiach.

kc.jpg
Zo širokorozchodnej nakoniec koľaje nebudú, ale na mudrovanie sa ešte minú desiatky miliónov eur, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Konkuruje aj diaľnica

„Aby to bolo efektívne, muselo by sa voziť asi 40 miliónov ton tovaru ročne. Nemyslím, že by sa takéto množstvá dali v strednodobom horizonte voziť,“ hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Analýza firmy Roland Berger napríklad tvrdí, že projekt by bol aj po štyridsiatich rokoch prevádzky v strate vyše dve miliardy eur.

Ziskový by mohol byť len prepravca alebo majiteľ prekladísk, nie ten, kto postaví nové koľaje.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková upozorňuje, že nielen železnice budú chcieť voziť tovar z Číny.

„Čínske, japonské a kórejské kontajnery chcú prepravovať aj cestní dopravcovia. Buduje sa aj transkontinentálna diaľnica z Číny cez Kazachstan do Moskvy a Petrohradu,“ hovorí Mertinková.

Výhodnejšia pre Slovensko by mohla byť širokorozchodná vtedy, keď by prekladisko, ktoré je najziskovejšie, nebolo vo Viedni, ale by sa všetok tovar prekladal už na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 344
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 311
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 783
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 972
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 034
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 240
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 129
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 327

Téma: Širokorozchodná


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.