Vláda, ktorá spojí Bratislavu s Košicami, získa výhodu

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka bez tunela Višňové, ktorého výstavba ešte nezačala a nemá ani potrebné finančné krytie, nikdy nebudeme môcť hovoriť o dokončení diaľnice D1.

ŽILINA. Vláda, ktorá spojí Bratislavu s Košicami, získa aj určitý politický benefit, s ktorým sa bude dať veľmi dobre pracovať, myslí si riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Podľa neho bez tunela Višňové, ktorého výstavba ešte nezačala a nemá ani potrebné finančné krytie, nikdy nebudeme môcť hovoriť o dokončení diaľnice D1.

Výstavba úseku Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorej súčasťou je aj 7,5- kilometrový tunel, má trvať zhruba päť a pol roka. Pre jeho technickú a najmä finančnú náročnosť sa už uvažovalo aj o inom trasovaní. "Ak by sme znovu začali uvažovať o iných trasách, stratíme len čas a situáciu by sme nevyriešili. Áno, úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala je náročný úsek z pohľadu geologického aj finančného. Ale je tak pripravený, že ak by sme dnes začali uvažovať o inej trase, stratíme minimálne desať rokov a keby sme si to aj ekonomicky prepočítali, tak by sme na tom stratili aj ekonomicky,“ uviedol Palčák.

Problematické zabezpečenie financovania tohto úseku je podľa Palčáka úlohou nového ministra dopravy. Ako povedal, je podstatné, aby sa rozanalyzovali, aké zdroje štát použije, na aký objem PPP projektov má, na aký objem dlhopisov respektíve úverov má, čo má k dispozícii v štátnom rozpočte a čo má k dispozícii v operačnom programe doprava. "Toto si vo veľmi krátkej dobe zadefinovať, uzatvoriť súťaže a začať stavať všetky úseky, ktoré nám chýbajú na diaľnici D1.

Myslím si, že sa nájde určitý spôsob, ako zabezpečiť financovanie tohto úseku, lebo je dosť limitujúci pre celú diaľnicu D1. Výstavba tohto úseku bude trvať zhruba päť a pol roka a my vlastne bez tohto úseku nikdy nemôžeme hovoriť o dokončení diaľnice D1,“ dodal Palčák.

Výstavba diaľničného úseku D1 s tunelom Višňové môže podľa ministra dopravy Jána Počiatka začať, keď budú zabezpečené peniaze. Ako povedal, keď budú financie, stavba takmer 13,5-kilometrovej diaľnice pri Žiline môže začať hoci aj v roku 2013. "Môžeme začať túto stavbu aj skôr, pokiaľ je vymyslené finančné krytie na ňu. To neznamená, že sa musí začať stavať až v roku 2015.

Súťažiť budeme všetko tak, ako súťažíme a konkrétne termíny načasujeme podľa toho, aké budeme mať finančné krytie,“ povedal Počiatek minulý týždeň po stretnutí s lídrami slovenského stavebníctva. Podľa ministra je k dispozícii aj potenciálny úver z Európskej investičnej banky (EIB) na preklenutie začiatočného obdobia financovania výstavby diaľnice.

Keďže diaľnica Lietavská Lúčka - Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, nebude odovzdaná do konca roka 2015, nemôže byť financovaná z európskych peňazí v súčasnom sedemročnom programovom období 2007 až 2013. Bude to možné až v nasledujúcom období čerpania eurofondov 2014 až 2020. Dovtedy môže byť projekt financovaný z prostriedkov štátu alebo zo spomínaného úveru EIB.

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na projektovanie a stavbu diaľnice s tunelom Višňové koncom minulého roka. Odhadované náklady sú 896,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, práce sú plánované na päť a pol roka od uzavretia zmluvy s budúcim zhotoviteľom.

Diaľnica môže byť hotová teda najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Tender na výstavbu diaľnice s tunelom Višňové Národná diaľničná spoločnosť predĺžila pre námietky niektorých uchádzačov k súťažným podmienkam. Otváranie ponúk presunula na 26. júna.

Prieskumnú štôlňu budúceho tunela Višňové prerazili už pred jedenástimi rokmi, od roku 2003 je však zakonzervovaná a nič sa tam nedeje. Štôlňa vedie popod pohorie Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 015
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 249
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 993
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 435
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 162
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 928
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 179
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 987
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 040

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Šéfa Samsung Group obvinili z korupcie

Miliardár I Če-jong bol zatknutý 17. februára.

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný. Pokutu dostala firma, ktorá dodáva najmä špeciálny zdravotnícky materiál.

Firmám sa na Slovensku podniká horšie, vadia im kauzy aj korupcia

Negatívne hodnotenie je oproti posledným výsledkom aj tak miernejšie.

Sólymos chystá zmeny pre testovacie pokusy v elektrárňach

Ministerstvo situáciu v Novákoch sledovalo aj konalo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop