SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Vláda, ktorá spojí Bratislavu s Košicami, získa výhodu

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka bez tunela Višňové, ktorého výstavba ešte nezačala a nemá ani potrebné finančné krytie, nikdy nebudeme môcť hovoriť o dokončení diaľnice D1.

ŽILINA. Vláda, ktorá spojí Bratislavu s Košicami, získa aj určitý politický benefit, s ktorým sa bude dať veľmi dobre pracovať, myslí si riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Podľa neho bez tunela Višňové, ktorého výstavba ešte nezačala a nemá ani potrebné finančné krytie, nikdy nebudeme môcť hovoriť o dokončení diaľnice D1.

Výstavba úseku Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorej súčasťou je aj 7,5- kilometrový tunel, má trvať zhruba päť a pol roka. Pre jeho technickú a najmä finančnú náročnosť sa už uvažovalo aj o inom trasovaní. "Ak by sme znovu začali uvažovať o iných trasách, stratíme len čas a situáciu by sme nevyriešili. Áno, úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala je náročný úsek z pohľadu geologického aj finančného. Ale je tak pripravený, že ak by sme dnes začali uvažovať o inej trase, stratíme minimálne desať rokov a keby sme si to aj ekonomicky prepočítali, tak by sme na tom stratili aj ekonomicky,“ uviedol Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Problematické zabezpečenie financovania tohto úseku je podľa Palčáka úlohou nového ministra dopravy. Ako povedal, je podstatné, aby sa rozanalyzovali, aké zdroje štát použije, na aký objem PPP projektov má, na aký objem dlhopisov respektíve úverov má, čo má k dispozícii v štátnom rozpočte a čo má k dispozícii v operačnom programe doprava. "Toto si vo veľmi krátkej dobe zadefinovať, uzatvoriť súťaže a začať stavať všetky úseky, ktoré nám chýbajú na diaľnici D1.

Myslím si, že sa nájde určitý spôsob, ako zabezpečiť financovanie tohto úseku, lebo je dosť limitujúci pre celú diaľnicu D1. Výstavba tohto úseku bude trvať zhruba päť a pol roka a my vlastne bez tohto úseku nikdy nemôžeme hovoriť o dokončení diaľnice D1,“ dodal Palčák.

Výstavba diaľničného úseku D1 s tunelom Višňové môže podľa ministra dopravy Jána Počiatka začať, keď budú zabezpečené peniaze. Ako povedal, keď budú financie, stavba takmer 13,5-kilometrovej diaľnice pri Žiline môže začať hoci aj v roku 2013. "Môžeme začať túto stavbu aj skôr, pokiaľ je vymyslené finančné krytie na ňu. To neznamená, že sa musí začať stavať až v roku 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťažiť budeme všetko tak, ako súťažíme a konkrétne termíny načasujeme podľa toho, aké budeme mať finančné krytie,“ povedal Počiatek minulý týždeň po stretnutí s lídrami slovenského stavebníctva. Podľa ministra je k dispozícii aj potenciálny úver z Európskej investičnej banky (EIB) na preklenutie začiatočného obdobia financovania výstavby diaľnice.

Keďže diaľnica Lietavská Lúčka - Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, nebude odovzdaná do konca roka 2015, nemôže byť financovaná z európskych peňazí v súčasnom sedemročnom programovom období 2007 až 2013. Bude to možné až v nasledujúcom období čerpania eurofondov 2014 až 2020. Dovtedy môže byť projekt financovaný z prostriedkov štátu alebo zo spomínaného úveru EIB.

Skryť Vypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na projektovanie a stavbu diaľnice s tunelom Višňové koncom minulého roka. Odhadované náklady sú 896,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, práce sú plánované na päť a pol roka od uzavretia zmluvy s budúcim zhotoviteľom.

Diaľnica môže byť hotová teda najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Tender na výstavbu diaľnice s tunelom Višňové Národná diaľničná spoločnosť predĺžila pre námietky niektorých uchádzačov k súťažným podmienkam. Otváranie ponúk presunula na 26. júna.

Prieskumnú štôlňu budúceho tunela Višňové prerazili už pred jedenástimi rokmi, od roku 2003 je však zakonzervovaná a nič sa tam nedeje. Štôlňa vedie popod pohorie Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 483
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 219
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 289
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 9 814
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 277
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 952
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 582
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 358
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 198
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

23 h
Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

10 h
Šimák zomrel v utorok (26. 1.) vo veku 72 rokov po dlhej a ťažkej chorobe.

Šimák zomrel vo veku 72 rokov.

24. máj

Neprehliadnite tiež

Bochemik a zakladateľ firmy MultiplexDX Pavol Čekan.

Spoluprácu MultiplexDX so Slovinskom sprostredkovala slovenská vláda.

38m
Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Vláda nerokovala o možnej distribúcii respirátorov rizikovým skupinám obyvateľov.

55m
Boeing 737 MAX.

Prevádzka bola pred takmer dvoma rokmi v celom svete prerušená po dvoch nehodách.

1 h
Ilustračné foto.

Pozitívne prípady nahlási hygienikom.

2 h