TRENČÍN. Na projekty, ktoré podporujú zamestnanosť mladých ľudí a rozvoj malých a stredných podnikov, sa presunie 55 mil. eur z Operačného programu Doprava.
Vo štvrtok to schválili členovia Monitorovacieho výboru operačného programu. Peniaze z eurofondov presúvajú, aby sa vyčerpali. „Je to technika, ako presunúť prostriedky z Operačného programu Doprava do Operačného programu Konkurencia a hospodársky rast. Je to viac-menej len technická záležitosť, ako to urobiť správne tak, aby sme vyhoveli všetkým pravidlám Európskej komisie.
Európske peniaze sa presúvajú primárne preto, aby sme sa vyhli riziku ich nevyčerpania. Proces realokácií sa nijako nedotkne pripravených a vonkoncom nie už implementovaných dopravných projektov,“ povedal na brífingu v Trenčíne minister dopravy Ján Počiatek.
Ako dodal, súčasná vláda zdedila nedostatočný počet projektov na to, aby vedela eurofondy určené na dopravu vyčerpať. "Jedna prioritná os - štvrtá je úplne najtragickejšia a to je vlastne aj zdroj na túto realokáciu. Pretože tam je čerpanie na úrovni ani nie dvoch percent," podotkol.
Podľa ministra existuje celoeurópska snaha, v rámci ktorej vytvárajú krajiny programy na podporu zamestnanosti mladých. „My sme identifikovali dva, v rámci ktorých vzniknú výzvy, ktoré budú presne reflektovať alebo cieliť na zamestnávanie mladých nezamestnaných,“ tvrdí Počiatek.
Podobný princíp presunutia eurofondov na podporu mladých čaká aj ďalšie štáty Európskej únie. „Je to pre osem štátov, ktoré sú na špičke rebríčka nezamestnanosti mladých. Je v rámci toho aj Španielsko, Írsko či Lotyšsko," informoval šéf generálneho riaditeľstva pre regionálnu politiku Európskej únie Christopher Todd.
Zdroje pre výstavbu rýchlostných ciest a ciest I. triedy sa teda znížia o 55 mil. eur a budú presunuté do Operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast. Zároveň sa o túto sumu znížia finančné prostriedky pre infraštruktúru integrovaných dopravných systémov, pričom sa presunú na výstavbu diaľnic.
Takto presunuté peniaze budú využité na financovanie výstavby rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť. Projekt Košice-Milhosť bude v prioritnej osi rýchlostné cesty a cesty I. triedy mimoriadne ukončený a presunutý do prioritnej osi na výstavbu diaľnic. "Financovanie výstavby tejto rýchlostnej cesty z Kohézneho fondu je možné, keďže tento úsek je súčasťou európskej TEN-T siete. V tomto prípade tak dôjde len k zmene zdroja financovania projektu - z ERDF na Kohézny fond," vysvetlil rezort dopravy.
Prioritná os pre infraštruktúru integrovaných dopravných systémov je zamerané len pre Bratislavský a Košický samosprávny kraj. Projekty majú priniesť zatraktívnenie verejnej osobnej dopravy formou budovania koľajovej infraštruktúry, prestupných terminálov a záchytných parkovísk.
Kontrahovanie a čerpanie v tejto osi je na veľmi nízkej úrovni. Doposiaľ v nej bolo schválených len niekoľko menších projektov na vypracovanie technicko-ekonomických štúdií a projektových dokumentácií potrebných pre samotnú realizáciu stavieb.