SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

O nekonečnom železničnom tendri padol ďalší rozsudok

Najvyšší súd SR zrušil rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave z novembra minulého roka o zastavení konania o správnej žalobe spoločnosti TSS Grade, a.s. a vrátil mu vec na ďalšie konanie.

BRATISLAVA - V dva a pol roka trvajúcom tendri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, ktorý sa naťahuje pre súdne spory uchádzačov, padol ďalší rozsudok. Najvyšší súd SR zrušil rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave z novembra minulého roka o zastavení konania o správnej žalobe trnavskej spoločnosti TSS Grade, a.s. a vrátil mu vec na ďalšie konanie. Trnavská firma sa voči rozhodnutiu krajského súdu odvolala. Žiadala preskúmať zákonnosť rozhodnutia Úradu pre verené obstarávanie (ÚVO), na základe ktorého ŽSR vrátili do súťaže pôvodne vyradenú spoločnosť Skanska.

Skryť Vypnúť reklamu

TSS Grade vo štvrtok informovala agentúru SITA, že rozhodnutie Najvyššieho súdu ešte z marca dostala vo štvrtok. Spoločnosť považuje toto rozhodnutie za prelomové v sérii takmer dva roky trvajúcich súdnych sporov, v ktorých sa rieši zákonnosť postupov v železničnej súťaži. "Toto rozhodnutie je súčasne závažným precedensom do budúcna pre rozhodovanie o správnych žalobách týkajúcich sa verejného obstarávania," uviedla hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková v stanovisku pre agentúru SITA.

Najvyšší súd vrátil spomínanú žalobu trnavskej firmy na Krajský súd v Bratislave. "Faktom zostáva, že Skanska je víťaz súťaže akceptačným listom od investora. My i naši akcionári viac ako dva roky čakáme na podpis zmluvy. Je to pre nás principiálna záležitosť," reagovala pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK, a.s. Magdaléna Dobišová. Ako dodala, rozhodnutie Najvyššieho súdu je potrebné rešpektovať a je opäť na krajskom súde, aby opätovne žalobu TSS Grade preskúmal.

Skryť Vypnúť reklamu

Krajský súd sa predmetom žaloby trnavskej firmy vôbec nezaoberal a konanie zastavil pre nedostatok jej aktívnej legitimácie na podanie žaloby voči ÚVO. "TSS Grade rešpektovala vyslovený právny názor senátu Krajského súdu v Bratislave, ale zásadným spôsobom s ním v právnej a ani faktickej rovine nesúhlasila. Postoj TSS Grade v plnej miere podporil aj Najvyšší súd SR, ktorý napadnuté rozhodnutie zrušil a vrátil vec Krajskému súdu v Bratislave na ďalšie konanie," dodala Kroková.

TSS Grade očakáva, že železničný tender na obnovu trate pri Trenčíne bude opätovne vyhodnotený. "Aj ÚVO v rámci kontroly v Železniciach SR vniesol tieň podozrenia o nezákonných postupoch a vážnych nedostatkoch pri vyhodnocovaní splnenia podmienok účasti a súťažných ponúk v tejto súťaži," uviedla ďalej Kroková. ŽSR v súčasnosti už opätovne vyhodnocujú splnenie podmienok účasti v tendri pre porušenia zákona o verejnom obstarávaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa trnavskej firmy ÚVO jej tým fakticky dal za pravdu. TSS Grade tvrdí, že pochybenia mohli mať v konečnom dôsledku za následok, že jeden z uchádzačov v tendri v ňom nemal od samého začiatku figurovať. "Nakoľko existuje podozrenie z falšovania referencií na preukázanie splnenia podmienok jeho účasti a z ponuky špekulatívnej ceny, ktorá nie je konečná," dodala Kroková s tým, že tieto pochybenia skúma aj Úrad boja proti korupcii. Spoločnosť očakáva, že ŽSR nebude celý proces ďalej predlžovať, keďže hrozí reálne prepadnutie časti peňazí z eurofondov na tento

Skupina Skanska v tendri na modernizáciu trate pri Trenčíne na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu navrhla vykonať práce za najnižšiu cenu, a to 200,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Združenie s TSS Grade predložilo druhú najlacnejšiu ponuku za 244,9 mil. eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur. TSS Grade spochybňovala priebeh súťaže, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou. Ak práce na trati pri Trenčíne nezačnú najneskôr v lete tohto roka, nebudú môcť byť dokončené do konca roka 2015, čo je podmienka využitia prostriedkov Európskej únie v terajšom programovacom období čerpania eurofondov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 027
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 035
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 889
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 228
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 213
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 644
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 971
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 713
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

8 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

6 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

11 h