BRATISLAVA. Keď vláda Roberta Fica zruší Fond národného majetku (FNM), čo sľubuje v svojom programe, jej nominanti môžu prísť o miesta v manažmentoch sedemnástich autobusových spoločností.
Dnes v nich má štát nárok na jedno miesto v predstavenstve a jedno miesto v dozornej rade.
Miesta sú však naviazané na FNM, ktorý firmy zakladal. Keby sa ich akcie previedli na niektoré z ministerstiev, ako to zvažuje Smer, podľa Miloslava Homolu z FNM by štát stratil možnosť nominovať svojich ľudí.
„Nadobúdateľ akcií, či už by to bol investor, mesto, alebo župa, by nebol zakladateľom,“ tvrdí.
Župám ich dať nemôžu
Zakladateľské dokumenty sa síce dajú zmeniť, no musel by s tým súhlasiť väčšinový akcionár. Štát má v každom zo sedemnástich podnikov menej ako 45 percent akcií.
Minister hospodárstva Tomáš Malatinský po voľbách pre SME pripustil, že podiely v dopravcoch môžu dostať župy alebo mestá, kde podnikajú. Vláde to chce navrhnúť aj Únia miest Slovenska.
Župy a mestá však autobusovým spoločnostiam dotujú stratové linky. Tie ľudia potrebujú na cestu za prácou či do školy a bez dotácie by sa neuživili.
Už v roku 2005 Protimonopolný úrad rozhodol, že prevod autobusových firiem na župy by bol problém. Dotovali by totiž vlastnú firmu. „Z pohľadu ochrany hospodárskej súťaže by išlo o konflikt záujmov,“ tvrdí úrad.
Vyššie územné celky majú o akcie autobusových dopravcov záujem, sľubujú si od nich vyššiu kontrolu ich hospodárenia. Hovorca nitrianskeho župana Stanislav Katrinec však hovorí, že treba posúdiť právnu stránku prevodu na kraje.
Fico predaj odmieta
Situáciu po zrušení FNM by mohol vyriešiť predaj podielov v autobusových firmách. To však Fico odmieta.
„Žiaden strategický majetok, ako je letisko, teplárne či autobusová doprava, sa privatizovať nebude,“ odkázal po hovorkyni Beatrice Hudákovej.
Ministerstvo financií ešte pod vedením Ivana Mikloša (SDKÚ) odhadlo, že z predaja ostávajúcich akcií sedemnástich autobusových firiem získame 68,9 až 91,7 milióna eur.
„Keby sa akcie predali väčšinovým majiteľom dopravcov, peniaze by sa museli použiť na obnovu vozidlového parku prímestskej dopravy,“ vraví hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková.
Kraj by ušetril a zlepšila by sa kvalita cestovania. Košickým županom je Zdenko Trebuľa (Smer).
O poradcoch mlčia
Okrem zrušenia FNM Ficova vláda v programe píše, že „komplexne posúdi“ ukončenie privatizácií, ktoré naštartoval Radičovej kabinet.
FNM má obálky s ponukami od uchádzačov, ktorí chceli Radičovej vláde radiť pri privatizácii autobusových firiem. Či poradcu súčasné vedenie fondu vyberie, Homola nepovedal. Vraj to závisí od programového vyhlásenia.
Vláda prispôsobí svoje kroky záväzku, že nebude predávať strategický majetok, tvrdí Hudáková.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka zo Smeru pokračuje vo výbere privatizačných poradcov, ktorí majú štátu radiť pri hľadaní investorov pre bratislavské letisko a železničné Cargo. Smer však tvrdí, že nepôjde o privatizáciu.