Nové atómky u nás brzdia Fukušima aj investori

Bez českej firmy ČEZ Slovensko novú atómku v Bohuniciach nepostaví, lebo sa na to zaviazalo v zmluve.

Na mieste vyradených zdrojov v Jaslovských Bohuniciach má vyrásť nová atómka.(Zdroj: - ARCHÍV SITA)

Bez českej firmy ČEZ nepostaví Slovensko novú atómku v Bohuniciach, lebo sa k tomu zaviazalo v zmluve. Česká firma však potrebuje stavať aj elektráreň v Temelíne a našej vláde hovorí o nových investoroch.

BRATISLAVA. Plány Roberta Fica vybudovať u nás niekoľko nových jadrových blokov, majú trhliny. Nie je zatiaľ jasné, kto zafinancuje a postaví nový zdroj plánovaný v Jaslovských Bohuniciach.

Spoločnosť ČEZ, ktorá mala atómku financovať a postaviť so štátnou Jadrovou a vyraďovacou spoločnosťou, totiž už dlhšie uvažuje, že si na jej financovanie prizve partnera.

Možné riešenie cez nového investora avizoval aj český premiér Petr Nečas predvčerom na jadrovom fóre. „Úvaha poobzerať sa po partnerovi v rámci diverzifikácie rizík je úplne legitímna a my sme ju pri rokovaní s pánom Ficom otvorili,“ povedal Nečas.

ČEZ má zastrešiť aj elektráreň v Temelíne, pre ktorú tiež plánuje hľadať partnera.

Kto by mal záujem?

info
Nové jadro
  • V Jaslovských Bohuniciach má atómku postaviť spoločný podnik ČEZ­u a Jadrovej vyraďovacej spoločnosti.
  • ČEZ však zvažuje, že prijme ďalšieho investora. Cena atómkysa odhaduje na 2 až 6 miliárd eur.
  • Dostavba 3. a 4. bloku Mochoviec mešká rok. Posledný blok má byť hotový asi v auguste 2014.
  • Financuje sa z nevyplácaných dividend Slovenských elektrární, v ktorých má štát 34 % aa Enel 66 %. Má stá vyše 2,6 miliardy eur.

Šancu zapojiť sa do investície by tak mohli mať aj firmy, ktoré ju pôvodne nedostali. Prvá vláda Roberta Fica si totiž ČEZ vybrala za partnera pre atómku bez súťaže.

Energetické firmy z celého sveta by sa o túto investíciu minimálne zaujímali, myslí si analytik Inštitútu pre energetickú bezpečnosť Peter Marčan.

V Bohuniciach je totiž infraštruktúra po odstavených elektrárňach. Viaceré zdroje elektriny sa pritom odstavujú pre nehodu elektrárne v japonskej Fukušime.

Viaceré firmy na trhu, ktoré sme oslovili, sa nevyjadrili, či by mali záujem spolupracovať na stavbe blokov.

Jednoznačne ju však vylúčil nemecký RWE. „Nemáme žiadne takéto plány,“ povedala hovorkyňa firmy Brigitte Lambertz.

Energeticko-průmyslový holding, ktorý čoraz viac preniká do energetiky, tvrdí, že ho jadro neláka.

Ďalšie bloky meškajú

Taliansky Enel, ktorý u nás prostredníctvom Slovenských elektrární dostavuje tretí a štvrtý blok Mochoviec, nekomentoval, či by sa do novej investície zapojil.

Má problémy s ročným meškaním Mochoviec. Zdržanie spôsobili podľa hovorkyne elektrární Jany Burdovej nové bezpečnostné normy či záťažové testy. Tie nasledovali po tragédii vo Fukušime.

Exminister hospodárstva Juraj Miškov (SaS) pripúšťa možnosť, že aj nehoda vo Fukušime mohla stavbu zdržať.

Dôvod však vidí skôr v tom, že sa na stavbu nevybral generálny dodávateľ, ale zastrešuje ju dcérska firma Enelu. Ten nemá veľké skúsenosti so stavbou atómiek, dodal Miškov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.