Vysoké ceny ropy a nízke ceny leteniek začínajú zásadne meniť európsky trh leteckých dopravcov, píše český portál idnes.cz.
BRATISLAVA. Dlhodobé straty prinútili okamžite ukončiť prevádzku dánsku nízkonákladovú spoločnosť Cimber Sterling, ktorá lietala aj do Prahy. Svoj koniec vo štvrtok oznámila aj britská bmibaby.
Cimber Sterling oznámil koniec prevádzky vo štvrtok ráno, bez toho, aby cestujúcich dopredu nejako varoval. Firma skončila potom, čo jej vlastník odmietol pumpovať do aeroliniek ďalšie peniaze. Za spoločnosťou stojí ukrajinský podnikateľ Igor Kolomojsky.
Cimber doplatil na čím ďalej silnejšiu konkurenciu leteckých spoločností na škandinávskom trhu, s devätnástimi lietadlami už nestačil bojovať s väčšími Norwegian Air Shuttle a SAS. "Predstavenstvo a celý manažment pracovali niekoľko mesiacov intenzívne na obrate firmy do zisku, ale neuspeli sme," povedal šéf firmy Jan Palmer v tlačovom vyhlásení.
Všetky lety boli ešte počas štvrtka zrušené. Niektoré linky už prevzali konkurenti.
Končí aj britská nízkonákladová spoločnosť bmibaby. S prevádzkou neskončí okamžite, ale na väčšine liniek až v septembri. K ukončeniu činnosti sa odhodlali vlastníci, skupina IAG, pod ktorú patrí British Airways a Iberia. Dôvodom je vysoká stratovosť väčšiny liniek.
Časť liniek skončí už teraz, čo najmä vo Veľkej Británii spôsobilo veľké rozhorčenie kvôli plánom na dovolenku. "Nepočítame s tým, že budeme prevádzkovať aerolinky po desiatom septembri," uviedla firma na svojich stránkach.
Šéf aeroliniek Peter Simpson uviedol, že firma za posledné štyri rok vygenerovala stratu vyše sto miliónov libier.
Krachy ďalších nízkonákladových dopravcov hrajú do kariet predovšetkým najväčším hráčom v Európe: Ryanairu a easyJetu.
Autor: idnes.cz