Nálepky pomôžu nájsť slovenské jogurty a syry

Nálepky na podlahe medzi regálmi s mliečnymi výrobkami už od mája poradia, ako rozpoznať krajinu pôvodu potravín.

Rozpoznať, ktorý syr pochádza zo Slovenska, nebýva jednoduché.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Výrobcovia mlieka a mliečnych produktov zo Slovenska chcú ostrejšie bojovať proti zahraničným konkurentom. Vravia, že ich produkty nie sú riadne označené a spotrebitelia sa môžu zmýliť, že kupujú slovenské produkty.

Aj preto slovenské mlieko a mliečne výrobky tvoria menej než 50 percent z predaja na domácom trhu. Tvrdí to Zuzana Nouzovská zo Slovenského mliekarenského zväzu.

info
Označovanie
Čo dnes platí
  • Krajina pôvodu musí byť podľa našich zákonov uvedená na výrobku, ak jeho názov môže zavádzať. Napríklad, ak Viedenské párky nie sú z Viedne, treba uviesť krajinu pôvodu.
  • Súčasne platná legislatíva EÚ vyžaduje uviesť krajinu pôvodu pre víno, ryby, hovädzie mäso, extra panenský olivový olej a med.
  • Mliekarenský zväz tvrdí, že napríklad na dovezené tovary sa nevzťahuje naša legislatíva
  • Zdroj: SPPK, Slovenský mliekarenský zväz

Slovenská rolka z Poľska

„Spotrebitelia sú zmätení právom. V súčasnosti neexistuje jasné a jednotné označenie slovenskej potraviny,“ povedala Nouzovská.

Niektoré výrobky podľa nej názvom, obalom alebo označením zavádzajú. Využívajú tiež rozdielnu úroveň potravinového práva v jednotlivých členských krajinách Európskej únie.

Príkladom je podľa nej syr s názvom Slovenská rolka. Ten sa totiž v skutočnosti vyrába v Poľsku.

Kampaň aj na podlahe

Z mliečneho fondu, do ktorého prispievajú výrobcovia, preto odtečie 800­tisíc eur na vzdelávaciu kampaň. Mala by od mája učiť spotrebiteľov rozpoznávať slovenské mlieko a mliečne výrobky od zahraničných.

Pri mliečnych výrobkoch to veľmi zložité nie je. Majú na obale ovál, uprostred ktorého musí byť aj skratka krajiny pôvodu výrobcu – PL v prípade Poľska alebo SK v prípade Slovenska.

Kampaň budú výrobcovia šíriť aj na bilbordoch. Čítať z oválov budú učiť spotrebiteľov v obchode tiež podlahové nálepky medzi regálmi s mliečnymi produktmi.

Mali by byť minimálne v reťazcoch Tesco, COOP a Terno. „Lidl a Kaufland sú reťazce, s ktorými je spolupráca najťažšia,“ dodala Nouzovská.

Lidl však tvrdí, že ho zatiaľ o pomoc s touto kampaňou nepožiadali. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner vraví, že tento reťazec podporuje kampaň Kvalita z našich regiónov. Tá podľa neho sleduje rovnaký cieľ ako kampaň mliekarov.

„Každá kampaň, ktorá podporí predaj sortimentu vyrábaného na Slovensku, je dobrá. V zahraničí sú tieto spôsoby kampane úplne bežné,“ zhodnotil analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Na lacné dovozy najmä z Poľska sa sťažovali vo veľkej miere aj hydinári. Tvrdia, že do budúcnosti možno čakať ďalšiu kampaň, ktorú potravinári urobia spolu.

„Pripravujeme cez úniu potravinárov kampaň na všetky slovenské potraviny,“ povedal riaditeľ Únie hydinárov Daniel Molnár. Detaily však neupresnil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 670
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 488
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 861
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 708
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 965
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 452
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 431
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 217
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 579
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 002

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.