Nálepky pomôžu nájsť slovenské jogurty a syry

Nálepky na podlahe medzi regálmi s mliečnymi výrobkami už od mája poradia, ako rozpoznať krajinu pôvodu potravín.

Rozpoznať, ktorý syr pochádza zo Slovenska, nebýva jednoduché.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Výrobcovia mlieka a mliečnych produktov zo Slovenska chcú ostrejšie bojovať proti zahraničným konkurentom. Vravia, že ich produkty nie sú riadne označené a spotrebitelia sa môžu zmýliť, že kupujú slovenské produkty.

Aj preto slovenské mlieko a mliečne výrobky tvoria menej než 50 percent z predaja na domácom trhu. Tvrdí to Zuzana Nouzovská zo Slovenského mliekarenského zväzu.

info
Označovanie
Čo dnes platí
  • Krajina pôvodu musí byť podľa našich zákonov uvedená na výrobku, ak jeho názov môže zavádzať. Napríklad, ak Viedenské párky nie sú z Viedne, treba uviesť krajinu pôvodu.
  • Súčasne platná legislatíva EÚ vyžaduje uviesť krajinu pôvodu pre víno, ryby, hovädzie mäso, extra panenský olivový olej a med.
  • Mliekarenský zväz tvrdí, že napríklad na dovezené tovary sa nevzťahuje naša legislatíva
  • Zdroj: SPPK, Slovenský mliekarenský zväz

Slovenská rolka z Poľska

„Spotrebitelia sú zmätení právom. V súčasnosti neexistuje jasné a jednotné označenie slovenskej potraviny,“ povedala Nouzovská.

Niektoré výrobky podľa nej názvom, obalom alebo označením zavádzajú. Využívajú tiež rozdielnu úroveň potravinového práva v jednotlivých členských krajinách Európskej únie.

Príkladom je podľa nej syr s názvom Slovenská rolka. Ten sa totiž v skutočnosti vyrába v Poľsku.

Kampaň aj na podlahe

Z mliečneho fondu, do ktorého prispievajú výrobcovia, preto odtečie 800­tisíc eur na vzdelávaciu kampaň. Mala by od mája učiť spotrebiteľov rozpoznávať slovenské mlieko a mliečne výrobky od zahraničných.

Pri mliečnych výrobkoch to veľmi zložité nie je. Majú na obale ovál, uprostred ktorého musí byť aj skratka krajiny pôvodu výrobcu – PL v prípade Poľska alebo SK v prípade Slovenska.

Kampaň budú výrobcovia šíriť aj na bilbordoch. Čítať z oválov budú učiť spotrebiteľov v obchode tiež podlahové nálepky medzi regálmi s mliečnymi produktmi.

Mali by byť minimálne v reťazcoch Tesco, COOP a Terno. „Lidl a Kaufland sú reťazce, s ktorými je spolupráca najťažšia,“ dodala Nouzovská.

Lidl však tvrdí, že ho zatiaľ o pomoc s touto kampaňou nepožiadali. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner vraví, že tento reťazec podporuje kampaň Kvalita z našich regiónov. Tá podľa neho sleduje rovnaký cieľ ako kampaň mliekarov.

„Každá kampaň, ktorá podporí predaj sortimentu vyrábaného na Slovensku, je dobrá. V zahraničí sú tieto spôsoby kampane úplne bežné,“ zhodnotil analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Na lacné dovozy najmä z Poľska sa sťažovali vo veľkej miere aj hydinári. Tvrdia, že do budúcnosti možno čakať ďalšiu kampaň, ktorú potravinári urobia spolu.

„Pripravujeme cez úniu potravinárov kampaň na všetky slovenské potraviny,“ povedal riaditeľ Únie hydinárov Daniel Molnár. Detaily však neupresnil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 157
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 925
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 968
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 350
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 933
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 908
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 406
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 602
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 887
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 686

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop