Nálepky pomôžu nájsť slovenské jogurty a syry

Nálepky na podlahe medzi regálmi s mliečnymi výrobkami už od mája poradia, ako rozpoznať krajinu pôvodu potravín.

Rozpoznať, ktorý syr pochádza zo Slovenska, nebýva jednoduché.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Výrobcovia mlieka a mliečnych produktov zo Slovenska chcú ostrejšie bojovať proti zahraničným konkurentom. Vravia, že ich produkty nie sú riadne označené a spotrebitelia sa môžu zmýliť, že kupujú slovenské produkty.

Aj preto slovenské mlieko a mliečne výrobky tvoria menej než 50 percent z predaja na domácom trhu. Tvrdí to Zuzana Nouzovská zo Slovenského mliekarenského zväzu.

info
Označovanie
Čo dnes platí
  • Krajina pôvodu musí byť podľa našich zákonov uvedená na výrobku, ak jeho názov môže zavádzať. Napríklad, ak Viedenské párky nie sú z Viedne, treba uviesť krajinu pôvodu.
  • Súčasne platná legislatíva EÚ vyžaduje uviesť krajinu pôvodu pre víno, ryby, hovädzie mäso, extra panenský olivový olej a med.
  • Mliekarenský zväz tvrdí, že napríklad na dovezené tovary sa nevzťahuje naša legislatíva
  • Zdroj: SPPK, Slovenský mliekarenský zväz

Slovenská rolka z Poľska

„Spotrebitelia sú zmätení právom. V súčasnosti neexistuje jasné a jednotné označenie slovenskej potraviny,“ povedala Nouzovská.

Niektoré výrobky podľa nej názvom, obalom alebo označením zavádzajú. Využívajú tiež rozdielnu úroveň potravinového práva v jednotlivých členských krajinách Európskej únie.

Príkladom je podľa nej syr s názvom Slovenská rolka. Ten sa totiž v skutočnosti vyrába v Poľsku.

Kampaň aj na podlahe

Z mliečneho fondu, do ktorého prispievajú výrobcovia, preto odtečie 800­tisíc eur na vzdelávaciu kampaň. Mala by od mája učiť spotrebiteľov rozpoznávať slovenské mlieko a mliečne výrobky od zahraničných.

Pri mliečnych výrobkoch to veľmi zložité nie je. Majú na obale ovál, uprostred ktorého musí byť aj skratka krajiny pôvodu výrobcu – PL v prípade Poľska alebo SK v prípade Slovenska.

Kampaň budú výrobcovia šíriť aj na bilbordoch. Čítať z oválov budú učiť spotrebiteľov v obchode tiež podlahové nálepky medzi regálmi s mliečnymi produktmi.

Mali by byť minimálne v reťazcoch Tesco, COOP a Terno. „Lidl a Kaufland sú reťazce, s ktorými je spolupráca najťažšia,“ dodala Nouzovská.

Lidl však tvrdí, že ho zatiaľ o pomoc s touto kampaňou nepožiadali. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner vraví, že tento reťazec podporuje kampaň Kvalita z našich regiónov. Tá podľa neho sleduje rovnaký cieľ ako kampaň mliekarov.

„Každá kampaň, ktorá podporí predaj sortimentu vyrábaného na Slovensku, je dobrá. V zahraničí sú tieto spôsoby kampane úplne bežné,“ zhodnotil analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Na lacné dovozy najmä z Poľska sa sťažovali vo veľkej miere aj hydinári. Tvrdia, že do budúcnosti možno čakať ďalšiu kampaň, ktorú potravinári urobia spolu.

„Pripravujeme cez úniu potravinárov kampaň na všetky slovenské potraviny,“ povedal riaditeľ Únie hydinárov Daniel Molnár. Detaily však neupresnil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.