BRATISLAVA.
"Vláda pritom zabezpečí vyvážené súťažné podmienky, aby nedochádzalo k nedokončeným úsekom a k devastácii celého reťazca podnikateľských subjektov," uvádza kabinet v dnes odsúhlasenom Programovom vyhlásení vlády SR.
Podľa návrhu by sa vláda mala opätovne tak ako prvý Ficov kabinet zamerať na výstavbu nadradenej infraštruktúry formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). V materiáli však nie je konkretizované, o ktoré konkrétne úseky by malo ísť. "Základným predpokladom na odstraňovanie regionálnych disparít je naďalej plnohodnotné diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami," dodáva však.
Šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer) po rokovaní kabinetu dodal, že PPP projekty môžu byť výhodné pre štát. "Sme pripravení využívať túto formu financovania, ale nie ako prvotnú, ale ako sekundárnu alebo terciárnu," vysvetlil s tým, že zatiaľ vidí priestor na výstavbu takýmto spôsobom v prípade diaľnice D4. "V budúcnosti nevylučujem aj ďalšie projekty," dodal.
V materiáli sa konštatuje, že zaostávanie dôležitých projektov výstavby diaľnic a rýchlostných ciest súvisí s extrémne vysokou rozdrobenosťou vlastníctva pôdy na Slovensku.
"Vláda preskúma riešenia uplatňované v iných krajinách EÚ a bude hľadať principiálne riešenie, ako vysporiadanie pozemkov k stavbám dopravnej infraštruktúry zásadne zjednodušiť pre štát i vlastníkov dotknutých pozemkov," uvádza nová vláda.
Nevylučuje tak prijatie špeciálneho zákona v súlade s nálezom Ústavného súdu na "zdynamizovanie tohto dôležitého procesu". Ešte prvá Ficova vláda prijala zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý umožňoval stavať cesty na cudzích nevyvlastnených pozemkoch. ÚS však následne konštatoval, že takéto konanie je v rozpore s Ústavou SR a v legislatíve táto možnosť stratila platnosť.